Bugünün Dünya ve Türkiye Tarihçiğinde Fuat Köprülü Ne İfade Ediyor?* (Fuat Köprülü’nün 50. Vefat Yıldönümü Münasebetiyle)

Çoğu haklı ve yerinde eleştirilere rağmen “Köprülü bugün hala bir değerdir. Onu sadece bugün yapıldığı gibi din ve tasavvuf tarihi alanındaki çalışmaları üzerinden değil, ele aldığı bütün konulara dair yazdıkları üzerinden değerlendirmek daha doğru olacaktır. Köprülünün pek çok çalışması hala dünya ve Türkiye Türk tarihçiliği alanında referans olma durumunu korumakta, Türk tarihiyle uğraşan yerli yabancı pek çok araştırmacı onu dikkate almakta ve kitap ve makalelerini kullanmaktadır. Zaten eserlerinin değişik dillere tercüme edilmesi de bunu gösteriyor. Şüphesiz ki o modern Türk tarihçiliğinin kurucusudur ve o yerini hep muhafaza edecektir.

What Does Fuat Köprülü Mean for Today’s Historiography of World and Turkey? (On the Occasion of 50th Demise Anniversary of Fuat Köprülü)

Köprülü is still a valuable person in spite of the rightful and felicitous criticism about him. It will be more appropriate to evaluate his works about all kinds of topics, not only the history of religion and mysticism. Most of Köprülü’s works keep its place as being reference in field of Turkish historiography of world and Turkey. Thus many native and foreign researchers take him into account and use his books and articles. Indeed, the translation of his works into different languages is an indication of such a claim. Without doubt he is the founder of modern Turkish historiography and will always remain so. 

___

  • Babinger, Franz (1922). “Der Islam in Kleinasien Neue Wege der Islamforschung”. Zeitschrift der Deutschen
  • Babinger, Franz (1338). “Anadolu’da İslâmiyet: İslâm Tedkîkatının Yeni Yolları” Çev. Ragıb Hulusi. Dârülfünûn Edebiyat Fakültesi Mecmûası. (3). s. 188-221.
  • Berktay, Halil (1983). Cumhuriyet İdeolojisi ve Fuat Köprülü. Kaynak Yay. İstanbul.
  • Cerrahoğlu, Ahmet Nevzat (Kerim Sadi) (1964). Tarih Anlayışı Olmayan Tarihçi Fuat Köprülü. Gün Matbaası.
  • Dressler, Markus (2016), Türk Aleviliğinin İnşası: Oryantalizm, Tarihçilik, Milliyetçilik ve Din Yazımı, çev. Defne Orhun. Bilgi Üniversitesi Yay. İstanbul.
  • İnalcık, Halil (1968). “Türk İlmi ve M. Fuad Köprülü”. Türk Kültürü. yıl: VI. (65). Ankara s. 289-294.
  • İnalcık, Halil (2002). “Türkiye’de Osmanlı Araştırmaları I: Türkiye’de Modern Tarihçiliğin Kurucuları”. XIII. Türk Tarih Kongresi, Kongreye Sunulan Bildiriler I. TTK Yay. Ankara. s. 101-122.
  • Köprülü, Fuad (1966), Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, Diy. İşl. Başk. Yay., Ankara, 3. bs.
  • Köprülü, Fuad (2005), First Mystics in Turkish Literature, trans. Gary Leiser-Robert Dankoff, Routledge, New York.
  • Köprülü, Fuad (2005) Sufiyân-ı Nohostîn der Edebiyat-ı Türk, fars. trc. Tevfik Sübhanî, Tahran.
  • Köprülü, Orhan (1981). “Fuad Köprülü’nün Hayatı ve Eserleri”. Türk Edebiyatı Tarihi. Ötüken Yay. 3. bs.
  • Köprülüzade M. Fuad (1341). “Bektaşiliğin Menşe’leri”. Türk Yurdu. (8). s. 131-140.
  • Köprülüzade M. Fuad (1338-1341). “Anadolu’da İslamiyet”, Dârülfünun Edebiyat Fakültesi Mecmuası, (3-5).
  • Ocak, Ahmet Yaşar (1995). “Bir Eleştiriye Cevap Yahut Türkiye’de Din ve Tasavvuf Tarihi Araştırmalarının
  • Ocak, ahmet Yaşar (1997). “Fuat Köprülü, Sosyal Tarih Perspektifi ve Günümüz Türkiye’sinde Din ve Tasavvuf Tarihi Araştırmalarında Tarihin Saptırılması Problemi”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi. (3). s. 221-230.
  • Ocak, Ahmet Yaşar (2002). “Türkiye’de 1980 Sonrası Tasavvuf Tarihi Araştırmalarına Genel Bir Bakış”. Toplumsal Tarih. (108). s. 10-19.
  • Ocak, Ahmet Yaşar (2006). “Anadolu’da İslâmiyet, Fuat Köprülü ve Sonrası”. Muhafazakâr Düşünce (Tarih II). Yıl 2 / Sayı 8 / Bahar. s. 9-18.
  • Palabıyık, Hanefi (2005). Ord. Prof. Dr. M. Fuad Köprülü’nün İlmî Hayatı ve Tariçiliği. Akçağ Yay. Ankara.