İSLAM HUKUKUNDA ZİLYEDLİK VE MÜLKİYET ARASINDAKİ FARKLAR

Zilyedlik ve Mülkiyet, insanla eşya arasında kurulan ilişkinin hukuki ifadesi olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu iki kavram zaman zaman birbiriyle karıştırılmış, birbirinin yerine kullanılmıştır. Halbuki zilyedlik ve mülkiyet her biri ayrı ayrı hukuki hükümler içeren konulardır. Bu çalışmada iki hukuki kavram arasındaki farklar birkaç açıdan ortaya konuldu. Öncelikle kavramların tanım ve tahlilleri ele alınarak farklılıklara işaret edildi. Unsurları açısından zilyedlik mülkiyet farkı ortaya konuldu. Kapsam farkına işaret edilerek, zilyedlik ve mülkiyet, şartları ve iktisab sebepleri açısından ele alındı. Zilyedlik ve Mülkiyet arasındaki farklar ortaya konarak insan eşya arasındaki ilişkinin meşru hukuk çerçevesinde nasıl gerçekleşmesi gerektiğine vurgu yapıldı.

Possession and ownership emerge as the legal expression of the relationship between humans and property. These two concepts have been confused and interchangeably used. Whereas, possession and ownership are different subjects, involving different legal verdicts. In this study, the difference between the two concepts has been established from various aspects. First, the definitions and analyses of the concepts have been examined and the differences were put forward. The difference between possession and ownership has been established from the aspect of elements contained. Denoting the differences, possession and ownership have been studied from the aspects of provisions and acquisitions. Having established the differences between possession and ownership, how the relationship between humans and property should develop within the framework of legal conditions is emphasized

___

el-Abbâdî, Abdüsselâm Dâvûd, el-Milkiyye fi’ş-Şerîati’l-İslâmiyye, Beyrut 2000.

Ali Haydar, Dürerü’l-Hukkâm Şerhu Mecelletî’Ahkâm, Dersaadet, İstanbul 1330. ------------, Teshîlü’l-Ferâiz, (sad.: Orhan ÇEKER), İstanbul 1985.

Buhârî, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl; el-Câmiu’s-Sahîh, Çağrı Yayınları, İstanbul 1992.

Bilmen, Ömer Nasuhi, Hukûk-i İslâmiyye ve Istılâhât-ı Fıkkiyye Kâmûsu, İstanbul 1985.

Cevherî, İsmail b. Hammâd, es-Sıhâh, Dâru’l-İlim li’l-Melâyîn, Kahire 1982.

Cezîrî, Abdurrahmân, Kitâbu’l-Fıkh alel-Mezâhibi’l-Erbaa, Çağrı Yayınları, İstanbul 1987.

İbn Cüzeyy, Muhammed b. Ahmed, el-Kavânînü’l-Fıkhıyye, Dâru’l-Fikr, ts.