Avatar: Korra Efsanesi Çizgi Filminde İdeolojik Anlam İnşası

Son yıllarda, bilgisayar teknolojilerindeki gelişmelerin de etkisiyle, fantastik yapımlarda ciddi bir artış meydana gelmiştir. Birer kitle kültürü ürünü olarak fantastik yapımlar dünya genelinde hatırı sayılır izlenme oranlarına sahiptir. Gerçek dışı kurgular olmaları sebebiyle toplumsal gerçeklikten uzak kabul edilen bu yapımlar esasında ideolojik anlamın inşa edilebildiği mecralardır. Bu çalışmada ideoloji kavramı Karl Mannheim’ın bilgi sosyolojisi disiplini içerisinden tanımladığı şekilde, mevcut toplumsal gerçeklikteki bilgi örgüsü olarak ele alınacaktır. Mannheim’ın ideoloji ile birlikte kullandığı diğer kavram olan ütopya ise toplumdaki hakim bilgi örgüsünün dışında kalan ve farklı toplumsal düzen fikirlerini savunan zihinsel kodlardır. Fantastik bile olsa hiçbir metnin, içerisinde üretildiği toplumsal bilgi örgüsünden bağımsız olamayacağı savından hareketle her metinde hem ideolojik hem de ütopik düşüncelerin yer alabileceği iddia edilmektedir. Dolayısıyla metin, ideoloji ve ütopyanın mücadele alanı olarak görünür hale geldiği mecralardan biridir. Bu çalışmada Avatar: Korra Efsanesi (2012-2014) isimli fantastik çizgi filmdeki ideolojik ve ütopik unsurlar ele alınarak ideolojik anlamın nasıl inşa edildiği tartışılmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuç ise, çizgi filmde ABD’nin temsil ettiği liberalizmin alternatifsiz olduğu ve ABD müdahaleciliğinin kutsal bir misyon olarak kabul edilmesi gerektiği şeklinde bir ideolojik anlam inşa edildiğidir.

Ideological Meaning Construction in Avatar: The Legend of Korra

In recent years, with the influence of the developments in computer technology, a serious increase in fantastic productions has come to fruition. As a mass culture product, fantastic productions have a considerable number of viewing rates throughout the World. These productions, which are regarded as far from social  reality because they are unrealistic fictions, are the media on which the ideological meaning can be built. In this work, the ideology concept will be treated as a knowledge pattern in the existing social reality, as Karl Mannheim defines within the discipline sociology of knowledge. Utopia, the other concept Mannheim uses in conjunction with ideology, is the mental codes outside of the prevailing knowledge frame in society and advocating different social order ideas. Even if it is fantastic, it can not be independent of the pattern of social knowledge that is produced in any text. For this reason it is claimed that in every text there can be both ideological and utopian considerations. Therefore, text is one of the manifestations in which ideology and utopian become visible as the field of struggle. In this work, the ideological and utopian elements in the fantastic cartoon named Avatar: The Legend of Korra are handled and how the ideological meaning is constructed is discussed. The resulting conclusion is that in the cartoon an ideological meaning was constructed that the liberalism represented by the USA, has no alternative and that USA interventionism should be regarded as a sacred mission.  

___

  • Armaoğlu, F. (2009). 20. yüzyıl siyasi tarihi. İstanbul: Alkım Kitabevi. Aydın, M. (2013). Bilgi sosyolojisi. İstanbul: Açılım Kitap. Bacon, F. (2015). Novum organum. Ankara: Bilgesu Yayıncılık. Bal, H. (2015). Bilgi sosyolojisi. İstanbul: Sentez Yayınları. Berger, P. ve Luckmann, T. (2008). Gerçekliğin sosyal inşası. İstanbul: Paradigma Yayınları. Coser, L. A. (2008). Sosyolojik düşüncenin ustaları. Ankara: De Ki Basım Yayım. Çağan, K. (2008). Yanlış bilinçten anlam arayışına ideoloji. K. Çağan (Haz.), İdeoloji içinde (s. 9-41). Ankara: Hece Yayınları. Eagleton, T. (1996). İdeoloji. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Fukuyama, F. (2014). Tarihin sonu ve son insan. İstanbul: Profil Yayınları. Hekman, S. (2012). Bilgi sosyolojisi ve hermeneutik. İstanbul: Paradigma Yayınları. Hiriyanna, M. (2011). Hint felsefesi tarihi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Hungtington, S. P. (2004). Medeniyetler çatışması. İstanbul: Okuyanus Yayınları. Kılıç, Y. T. (2009). Wilhelm von Humboldt’ta ulusal kimlik ve dil sorunsalı: Yabancılığın içinden Bütün’e ulaşma çabası. İstanbul Üniversitesi Alman Dili ve Edebiyatı Dergisi, (21), 41-57. Kutlutürk, C. (2015). Hinduizm’e göre tanrı Vişnu’nun yeryüzünde bedenlenmesinin (avatara/hulûl) nedenleri. Ankara Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 55(1), 141-160. Küçükalp, D. (2010). Efendi köle ahlakı vs. efendi köle diyalektiği. Uludağ Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(1), 53-63. Layder, D. (2013). Sosyal teoriye giriş. İstanbul: Küre Yayınları. Mannheim, K. (2002). İdeoloji ve ütopya. Ankara: Epos Yayınevi. Mardin, Ş. (2010). İdeoloji. İstanbul: İletişim Yayınları. McLellan, D. (2012). İdeoloji. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Serdar, A. (2001). Marksist kültür çalışmaları ve edebiyat eleştirileri çerçevesinde Bahtin ve çevresi. Praksis Dergisi, (4), 218-241. Sunar, İ. (1979). Düşün ve toplum. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları. Sümer, G. (2008). Amerikan dış politikasının kökenleri ve Amerikan dış politik kültürü. Uluslararası İlişkiler Dergisi, 5(19), 119-144. Voloşinov, V. N. (2001). Marksizm ve dil felsefesi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.