MARTIN CRIMP'İN ATTEMPTS ON HER LIFE OYUNU ÜZERİNE BAUMANCI BİR OKUMA

Öz On yedi farklı senaryodan oluşan Attempts on Her Life oyununda senaryoların ortak noktası adı farklı biçimleriyle Anne (Annie, Anny, Annushka, Anya) olan bir kadındır. Anne fiziksel olarak sahne üzerinde görünmez; öteki karakterlerin yorumları üzerinden varlık kazanır. Anne oyunda gerçek bir karakter olmaktan daha çok kavramsallaştırılan doğası ile var olur. Oyun, bir yandan, farklı senaryolardaki Anne karakter/ler/inin varlığını ortaya koyma çabasıdır. Her tanık Anne’i betimlemeye yeltenir. Senaryolar, bir yanda da, kavramsal bir duruma gönderme yapan betimlerdir. Bu anlamda, yazar, bu muğlak ve kavramsal karakteri çok sayıda tanıklıkla betimleyerek birey üzerinden işlediği panoramik bir toplum senaryosu sunar. Oyun güncel sorunlara -kapitalist toplum, sanat-toplum, kurgu-gerçeklik, sanatın değeri, yoz sanat, terör-terörist, bilim-toplum, kadın, savaş ve kent- değinir. Oyundaki senaryolarda kasvetli ve distopik imgelem, ahlak dışılık, kötülük ve mutlak şiddetle betimlenen bir soyutlanma ve amaçsızlık dünyası ile çökmekte olan bir toplum tasavvuru vardır. Rahatsız edici içeriği, deneysel biçimi ve biçemi ile Crimp’in oyunları sert ve alaycıdır.  Bauman akışkan modernite olarak tanımladığı müphem ve belirsiz yaşam koşullarında var olan kaygılı ve güvenlikten yoksun insanı tasvir eder. Bauman sosyolojisi insan deneyimine, gerçek insanların küçük öyküleri/anlatıları üzerinden tutulan bir aynadır. Bu çalışma, Martin Crimp’in Attempts on Her Life adlı oyununa yansıyan çağdaş yaşama yaklaşımını, öncü toplum bilimcilerden Zygmunt Bauman’ın görüşlerine dayanan savlarla inceleyecektir.

___

Agusti, C. E. (2013). Martin Crimp’s Theatre: Collapse as Resistance to Late Capitalist Society. Berlin: De Gruyter.

Albery, T. (2013). Tim Albery. The Theatre of Martin Crimp, 192-197. (A. Sierz, Röportaj Yapan) London, England: Bloomsbury Publishing PLC.

Artaud, A. (2009). Tiyatro ve İkizi (2 b.). (B. Gülmez, Çev.) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

Barnett, D. (2008, February). When is a Play not a Drama? Two Examples of Postdramatic Theatre Texts. New Theatre Quarterly, 24(01), 14-23. doi:10.1017/S0266464X0800002X

Bauman, Z. (1992). Intimations of Postmodernity (Dijital b.). New York: Routledge. Kasım 7, 2019 tarihinde https://www.questia.com/read/103900045/intimations-of-postmodernity adresinden alındı

Bauman, Z. (1999). Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar. (Ü. Öktem, Çev.) İstanbul: Sarmal Yayınevi.

Bauman, Z. (2003a). Modernlik ve Müphemlik. (İ. Türkmen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Bauman, Z. (2003b). City of Fears, City of Hopes. London: Goldsmith College, University of London.

Bauman, Z. (2004). Europe: An Unfinished Adventure. Cambridge: Polity Press.

Bauman, Z. (2008). Postscript: Bauman on Bauman - Pro Domo Sua. M. H. Jacobsen, & P. Poder içinde, The Sociology of Zygmunt Bauman (s. 231-240). Hampshire: Ashgate.

Bauman, Z. (2010). Etiğin Tüketiciler Dünyasında Bir Şansı Var Mı? (F. Çoban, & İ. Katırcı, Çev.) Ankara: De Ki.

Bauman, Z. (2011). Bireyselleşmiş Toplum (2 b.). (Y. Alogan, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Bauman, Z. (2012). Küreselleşme: Toplumsal Sonuçları (4 b.). (A. Yılmaz, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Bauman, Z. (2013). Postmodernizm ve Hoşnutsuzlukları (2 b.). (İ. Türkmen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Bauman, Z. (2014a). Akışkan Modern Dünyadan 44 Mektup (2 b.). (P. Siral, Çev.) İstanbul: Habitus Kitap.

Bauman, Z. (2014b). Yasa Koyucular ile Yorumcular (4 b.). (K. Atakay, Çev.) İstanbul: Metis Yayınları.

Bauman, Z. (2014c). Parçalanmış Hayat (2 b.). (İ. Türkmen, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Bauman, Z. (2014d). Azınlığın Zenginliği Hepimizin Çıkarına mıdır? (H. Keser, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Bauman, Z. (2014e). Bu Bir Günlük Değildir. (D. Kizen, Çev.) İstanbul: Jaguar Kitap.

Bauman, Z. (2015). Özgürlük. (K. Eren, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Bauman, Z. (2018). Kapımızdaki Yabancılar. (E. Barca, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Bauman, Z., & Rein, R. (2018). Benlik Pratikleri. (M. Ekinci, Çev.) İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Canetti, E. (2001). Sözcüklerin Bilinci (2 b.). (A. Cemal, Çev.) İstanbul: Payel Yayınevi.

Crimp, M. (2005). Martin Crimp: Plays 2 (No One Sees the Video, The Misantrophe, Attempts on Her Life, The Country). London: Faber and Faber.

Douglas, M. (2002). Purity and Danger: An Analysis of the Concepts of Pollution and Taboo (Dijital b.). New York: Routledge. Kasım 7, 2019 tarihinde https://www.questia.com/read/102718058/purity-and-danger-an-analysis-of-concept-of-pollution adresinden alındı

Garber, M. (2004). Shakespeare After All. New York: Anchor Books.

Hilditch, K. (2007, Ocak). Breaking All the Rules. Kasım 7, 2019 tarihinde Socialist Review:http://socialistreview.org.uk/313/breaking-all-rules adresinden alındı

Itkin, A. J. (2014). Restaging “Degenerate Art”: The Politics of Memory in the Berlin Sculpture Find Exhibit. German Quarterly, 87(4), s. 395+. Kasım 7, 2019 tarihinde https://www.questia.com/read/1P3-3603817761/restaging-degenerate-art-the-politics-of-memory adresinden alındı

Lehmann, H. T. (2006). Postdramatic Theatre. Oxon: Routledge.

Luckhurst, M. (2003). Political Point-Scoring: Martin Crimp’s Attempts on her Life. Contemporary Theatre Review, 13(1), 47-60. doi:10.1080/1048680022000025516

Making of a Contemporary Classic. (2009, September 30). Western Mail, s. 25. Kasım 7, 2019 tarihinde Questia: https://www.questia.com/read/1G1-208668602/making-of-a-contemporary-classic adresinden alındı

Mitchell, K. (2013). Katie Mitchell. The Theatre of Martin Crimp, 197-204. (A. Sierz, Röportaj Yapan) London, England: Bloomsbury Publishing.

Morin, E. (2011, February). ‘Look Again’: Indeterminacy and Contemporary British Drama. New Theatre Quarterly, 27(01), 71-85. doi:10.1017/S0266464X11000066

Pile, S. (1999). What is a city? D. Massey, J. Allen, & S. Pile (Dü) içinde, City Worlds (Dijital b., s. 5-50). London: Routledge. Kasım 7, 2019 tarihinde https://www.questia.com/read/109289511/city-worlds adresinden alındı

Shakespeare, W. (2007). Hamlet. (B. Bozkurt, Çev.) İstanbul: Remzi Kitabevi.

Sierz, A. (2007, Fall). "Form Follows Function": Meaning and Politics in Martin Crimp’s Fewer Emergencies. Modern Drama, 50(3), 375-393. https://www.moderndrama.utpjournals.press/doi/pdf/10.3138/md.50.3.375 adresinden alındı

Steinweis, A. E. (1993). Art, Ideology & Economics in Nazi Germany: The Reich Chambers of Music, Theater, and the Visual Arts. (Elektronik). Chapel Hill: University of Carolina Press. Kasım 7, 2019 tarihinde https://www.questia.com adresinden alındı

Zimmermann, H. (2003). Images of Women in Martin Crimp’s Attempts on Her Life. European Journal of English Studies, 7(1), 69-85. http://dx.doi.org/10.1076/ejes.7.1.69.14827 adresinden alındı

___

Bibtex @sanat ve edebiyat { cumusosbil647290, journal = {Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi}, issn = {1305-5143}, eissn = {1305-5143}, address = {}, publisher = {Cumhuriyet Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {43}, pages = {309 - 334}, doi = {}, title = {MARTIN CRIMP'İN ATTEMPTS ON HER LIFE OYUNU ÜZERİNE BAUMANCI BİR OKUMA}, key = {cite}, author = {Yılmaz, Kadriye Çiğdem and Takkaç, Mehmet} }
APA Yılmaz, K , Takkaç, M . (2019). MARTIN CRIMP'İN ATTEMPTS ON HER LIFE OYUNU ÜZERİNE BAUMANCI BİR OKUMA . Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi , 43 (2) , 309-334 .
MLA Yılmaz, K , Takkaç, M . "MARTIN CRIMP'İN ATTEMPTS ON HER LIFE OYUNU ÜZERİNE BAUMANCI BİR OKUMA" . Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 43 (2019 ): 309-334 <
Chicago Yılmaz, K , Takkaç, M . "MARTIN CRIMP'İN ATTEMPTS ON HER LIFE OYUNU ÜZERİNE BAUMANCI BİR OKUMA". Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 43 (2019 ): 309-334
RIS TY - JOUR T1 - MARTIN CRIMP'İN ATTEMPTS ON HER LIFE OYUNU ÜZERİNE BAUMANCI BİR OKUMA AU - Kadriye Çiğdem Yılmaz , Mehmet Takkaç Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - DO - T2 - Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 309 EP - 334 VL - 43 IS - 2 SN - 1305-5143-1305-5143 M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi MARTIN CRIMP'İN ATTEMPTS ON HER LIFE OYUNU ÜZERİNE BAUMANCI BİR OKUMA %A Kadriye Çiğdem Yılmaz , Mehmet Takkaç %T MARTIN CRIMP'İN ATTEMPTS ON HER LIFE OYUNU ÜZERİNE BAUMANCI BİR OKUMA %D 2019 %J Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi %P 1305-5143-1305-5143 %V 43 %N 2 %R %U
ISNAD Yılmaz, Kadriye Çiğdem , Takkaç, Mehmet . "MARTIN CRIMP'İN ATTEMPTS ON HER LIFE OYUNU ÜZERİNE BAUMANCI BİR OKUMA". Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi 43 / 2 (Aralık 2019): 309-334 .
AMA Yılmaz K , Takkaç M . MARTIN CRIMP'İN ATTEMPTS ON HER LIFE OYUNU ÜZERİNE BAUMANCI BİR OKUMA. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 43(2): 309-334.
Vancouver Yılmaz K , Takkaç M . MARTIN CRIMP'İN ATTEMPTS ON HER LIFE OYUNU ÜZERİNE BAUMANCI BİR OKUMA. Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2019; 43(2): 309-334.