Ekolojik Düşünce Bağlamında Uygarlık Eleştirisini Yeniden Tahayyül Etmek

Uygarlık ve eleştirisi çok uzun yıllardır sosyal bilimlerin en tartışmalı ve zorlu temalarından biridir. Hem uygarlık kavramına hem de söz konusu kavramın eleştirilme biçimlerine dair çok farklı yaklaşımlar söz konusu olmuştur. Bu eksenden hareketle bu çalışma ekolojik düşünce bağlamında uygarlık eleştirisini yeniden tahayyül etmeyi deneyecektir. Tasvir edici bir yöntem kullanacak olan söz konusu çalışma üç ana soruya yoğunlaşacaktır: Uygarlık eleştirisini, ekolojik düşüncenin kurucu bir unsuru yapan şey nedir? Ekoloji düşüncesi içinde uygarlık eleştirisinin merkezi konumunun izlerini sürebilmek için farklı siyasal ideolojilere eklemlenmiş halleriyle ekolojik düşünceye bakıldığında ne tür bir kavramsal çerçeve görülür? Ve, son olarak, ekolojik düşüncenin teorik sınırları açısından uygarlık eleştirisi önümüze ne türden sorular ve sorunlar getirir? Bu doğrultuda uygarlık eleştirisinin ekolojik düşünce içinde merkezi bir konum arz etttiği varsayımına dayanan söz konusu çalışma; uygarlık eleştirisinin ekolojik düşüncenin sadece kurucu bir veçhesi olmadığını aynı zamanda genel olarak ekolojik düşüncenin teorik sınırlarına ve sınırlılıklarına da işaret ettiğini ileri sürmektedir.

Reimagining The Critique of Civilization In The Context of Ecological Thought

Civilization and its critique has been one of the most controversial and difficult themes in social sciences for many years. Both the concept of civilization and the ways of its critique have been examined with different approaches. From this viewpoint, this study seeks to reimagine the critique of civilization in the context of ecological thought. Using a descriptive method, the study focuses on three major questions: What makes the critique of civilization a constitutive element of ecological thought? What kind of conceptual framework can one see when taking a glance at the ecological thought linked to different major political ideologies to trace the central position of the critique of civilization within ecological thought? Finally, what kind of problems and questions does the critique of civilization provoke in terms of theological frontiers within ecological thought? Accordingly, based on the assumption that the critique of civilization occupies a central stage in ecological thought, this study argues that the critique of civilization is not only a constitutive aspect of ecological thought but also a conceptual medium that emphasizes the theoretical frontiers and limitations of ecological thought in general.  

___

  • Aktürk, Ş. (2007). “Braudel'den Elias'a ve Huntington'a ‘Medeniyet’ Kavramının Kullanımları”, Doğu Batı, sayı 41, ss. 147-175.
  • Benjamin, W. (2000). “Tarih Kavramı Üzerine”, Pasajlar, çev. Ahmet Cemal, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bookchin, M. (2013). Özgürlüğün Ekolojisi: Hiyerarşinin Ortaya Çıkışı ve Çözülüşü, çev. Mustafa Kemal Coşkun, İstanbul: Sümer Yayıncılık.
  • Bourdieu, P. (2015). Devlet Üzerine: Collège de France Dersleri (1989-1992), çev. Aslı Sümer, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Braudel, F. (2006). Uygarlıkların Grameri, çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Elias, N. (2002). Uygarlık Süreci: Sosyo-Oluşumsal ve Psiko-Oluşumsal İncelemeler cilt 2: Toplumun Değişimleri Bir Uygarlaşma Teorisi İçin Taslak, çev. Erol Özbek, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Elias, N. (2004). Uygarlık Süreci: Sosyo-Oluşumsal ve Psiko-Oluşumsal İncelemeler cilt 1: Batılı Dünyevi Üst Tabakaların Davranışlarındaki Değişmeler, çev. Ender Ateşman, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Foucault, M. (2002). “3 Mart 1976 Tarihli Ders”, Toplumu Savunmak Gerekir, çev. Şehsuvar Aktaş, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Freud, S.(1962). Civilization and Its Discontents, çev. James Strachey, New York: W. W. Norton & Company Inc.
  • Huntington, S. (2002). Medeniyetler Çatışması ve Dünya Düzeninin Yeniden Kurulması, çev. Mehmet Turan Ve Cem Soydemir, İstanbul: Okuyan Us Yayın.
  • Habermas, J. (2000). Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, Çev. Tanıl Bora Ve Mithat Sancar, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Laclau, E. Ve Chantal M. (2008). Hegemonya Ve Sosyalist Strateji: Radikal Demokratik Bir Politikaya Doğru, Çev. Ahmet Kardam, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Laclau, E. (2015). “Siyasetin Öznesi, Özne Siyaseti”, Evrensellik, Kimlik Ve Özgürleşme, Çev. Ertuğrul Başer, İstanbul: Birikim Yayınları.
  • Löwy, M. (2014). Ekososyalizm: Kapitalist Ekolojik Felakete Radikal Bir Alternatif, Çev. Hande Turan Abadan, Ankara: Epos Yayınları.
  • Plumwood, V. (2004). Feminizm Ve Doğaya Hükmetmek, Çev. Başak Ertür, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Scruton, R. (2013). Green Philosophy: How To Think Seriously About The Planet, London: Atlantic Books.
  • Tılly, C. (T.Y.). Avrupa’da Devrimler 1492-1992, Çev. Özden Arıkan, İstanbul: Yeni Binyıl Yayınları.
  • Türk, H. B. (2016). “Murray Bookchin’in Siyasal Düşüncesinde Rousseau’nun İzleri”, FLSF (Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi), 2016 Güz, Sayı: 22, Ss. 147-162.
  • Türk, S. M. (2017). “Ekofeminizm Ve Dualizm Fikri”, FLSF(Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi), 2017 Güz, Sayı: 24, Ss. 377-392.
  • Wallersteın, I. (2014). Dünya Sistemleri Analizi: Bir Giriş, Çev. Ender Abadoğlu Ve Nuri Ersoy, İstanbul: Bgst Yayınları.
  • Weber, M. (2008). “Almanya’da Kapitalizm Ve Kırsal Toplum”, Sosyoloji Yazıları (Haz. Hans H. Gerth Ve C. Wright Mills), Çev. Taha Parla, İstanbul: Deniz Yayınları.
  • Zerzan, J. (2013). Gelecekteki İlkel, çev. Cemal Atila, İstanbul: Kaos Yayınları.
Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi  Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 3 Sayı
  • Başlangıç: 1999
  • Yayıncı: Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi