Hz. İbrahim, Ölümden Sonra Diriliş ve Dört Kuş Kıssası

Bu makalede, Bakara 2/258. ayette bahsedilen Hz. İbrahim’in, ölümden sonra dirilişin mahiyetini görmek istemesinin sebebi, ayette ona verilen emrin anlamı ve bu emrin onun tarafından yerine getirilip getirilmediği konuları ele alınmaktadır. Makalede bu konular, üç başlık altında, farklı eğilimlere sahip müfessirlerin görüşlerinden istifade edilerek incelenmektedir. İlk başlık altında Hz. İbrahim’in, bir peygamber olmasına rağmen, sanki ölümden sonra diriliş hakkında şüphe içerisinde olan bir kişi gibi, bunu bizzat gözleriyle de görmek istemesinin muhtemel sebepleri üzerinde durulacaktır. İkinci başlık altında, dört kuş kıssasının anlatıldığı ayette geçen bazı kelimelerin farklı okunuşları ve buradan hareketle ayetin farklı şekillerde anlaşılmasının detayları verilecektir. Üçüncü başlık altında da, Hz. İbrahim’e verilen bu emrin, gerçek anlamda yerine getirilmesi gereken bir emir mi, yoksa başka bir anlama mı geldiği ortaya konulmaya çalışılacaktır

The Prophet Abraham, Resurrection after Death and Parable of Four Birds

It is examined in this article the possible reasons why The Prophet Abraham desired to see the nature of the resurrection after death, the meaning of the commandment given him in this verse and the fulfillment of this commandment by him which mentioned in the verse of Baqara 2/258. Topics in this article will be discussed under three headings by benefiting from the views of commentators who have different tendencies. Under the first heading, the possible reasons why The Prophet Abraham himself desired to see the resurrection after death as if he had doubts about it although he was a prophet will be discussed. Under the second heading, a different pronunciation of some words in the verse that tells of the parables of four birds, and thus the details about different understandings of the verse will be given. Under the third heading, whether this commandment which was given to Prophet Abraham is an order that must be fulfilled in real terms or whether it has different meaning will be sought to be revealed

___

  • Abduh, Muhammad, Tafsiru Cuz’i Amma, Matbaatu Mısr, 3. Edition, Abduh, Muhammad & Rida, Muhammad Rashed, Tafsiru’l-Kur’ani’lHakeem (Tafsiru’l-Manaar), I-XII, Daru’l-Manaar, 2. Edition, Cairo, 1366/1947.
  • Aaluusee, Abu’s-Sana Shehabuddeen Mahmud b. Abdullah b. Mahmud al-Bagdadi, Ruhu'l-Maanee fi Tafsiri'l-Kur'ani'l-Azim va’s-Sab’i'l-Mesani, IXIV, tahkik: Abu Abdirrahman Fuad b. Sirac Abdulgaffar, al-Maktabatu’tTawfeekiyye, Egypt.
  • Abu Ubayda, Ma'mar b. Musanna at-Taymee al-Basree, Macazu'lKur'an, tahkik: Muhammed Fuat Sezgin, Maktabatu’l-Hanci, Cairo.
  • al-Ahfash al-Avsat, Abu’l-Hasan Said b. Mas’ada, Maani’l-Kur’an, I-II, tahkik: Huda Mahmud Karaa, Maktabatu’l-Hanci, Cairo, 1411/1990.
  • al-Bagavee, Abu Muhammad Muhyi’s-Sunne Huseyn b. Mas’ud, Maalimu't-Tenzil, I-IV, Daru’l-Kutubi’l-Ilmiyye, Beirut, 1424/2004.
  • al-Bayzaavee, Kaadee Nasiruddeen Abu Said Abdullah b. Omer b. Muhammad ash-Sherazee, Anvaaru’t-Tenzil ve Asraaru’t-Ta’veel, I-II, Dersaadet Publ., Istanbul.
  • al-Cavharee, Abu Nasr Ismael b. Hammad, as-Sihaah, I-VI, tahkik: Ahmed Abdulgafur Attar, Daru’l-Ilm li’l-Malayin, Beirut, 1399/1979.
  • Esen, Muammer, “Hz. İbrahim’in İmanı ve Tevhid Mücadelesi”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol. LII, issue 2, pp. 111-128, Ankara, 2011.
  • al-Farraa, Abu Zakariyyaa Yahya b. Ziyad b. Abdullah ad-Daylamee, Maani'l-Kur'an, I-III, tahkik: Ahmed Yusuf Nacati & Muhammad Ali an-Naccar, Daru’s-Surur.
  • al-Hateeb, Abdullateef, Mu’cemu’l-Kiraat, I-XI, Daru Sa’daddeen, Damascus, 1422/2002.
  • Ibn Kaseer, Abu'l-Fida Imaduddeen Ismael b. Omer, Tafsiru'l-Kur'ani'lAzim, I-VIII, tahkik: Sami b. Muhammad as-Salama, Daru Tayba, Riyadh, 1999/1420.
  • Ibn Manzur, Abu'l-Fadl Muhammad b. Mukarram b. Ali alAnsari, Lisanu'l-Arab, I-VI, tahkik: Abdullah Ali al-Kabeer & Muhammad Ahmed Hasbullah & Hashim Muhammad ash-Shzalee, Daru’l-Maarif, Cairo. Ibnu’l-Cazaree, Abu'l-Hayr Shamsaddeen Muhammad b. Muhammad, an-Nashr fi'l-Kiraati'l-Ashr, I-II, tahkik: Ali Muhammad Dabba', Daru'l-Kutubi'lIlmiyye, Beirut.
  • al-Kesaaee, Abu'l-Hasan Ali b. Hamza b. Abdullah, Maani’l-Kur’an, prep. Isa Shahhate Isa Ali, Daru Kuba’, Cairo, 1998.
  • al-Matureedee, Abu Mansur Muhammad b. Muhammad b. Mansur asSamarkandee, Te’vilatu Ehli’s-Sunne, I-V, tahkik: Fatıma Yusuf al-Haymi, Muessesetu’r-Risale, Beirut, 1425/2004.
  • an-Nasafee, Abu'l-Barakat Hafizuddeen Abdullah b. Ahmad b. Mahmud, Medariku't-Tenzil ve Hakaiku't-Te'vil, tahkik and tahric: Yusuf Ali Budeyvi, Daru Ibn Kaseer, Damascus & Beirut, 1432/2011.
  • Pak, Zekeriya, “Hz. İbrahim Yıldız, Ay ve Güneşi Rab Edindi mi? (En‘âm 74-83’teki İbrahim Kıssasına Tarihî Gerçeklik Açısından Bir Bakış)”, EKEV Akademi Dergisi, vol. VII, issue 14, pp. 59-74, Erzurum, 2003.
  • ar-Raazee, Fakhraddeen Muhammad b. Omer b. Huseyn b. Ali alKurashee at-Taymee al-Bakree, Mafatihu’l-Gayb, I-XXXII, Daru’l-Fikr, Beirut, 1401/1981.
  • as-Suyuutee, Calaladdeen Abdurrahman, al-Itkaan fi Ulumi’l-Kur’an, IVII, tahkik: Markazu’d-Dirasati’l-Kur’aniyya.
  • at-Tabaree, Abu Ca’far Muhammad b. Career, Camiu’l-Beyan an Te’vili Ayi’l-Kur’an, I-XXVI, tahkik: Abdullah b. Abdulmuhsin at-Turkee, Daru Hicr, Cairo, 1422/2001.
  • Yar, Erkan, “Hz. İbrahim ve Akılcı Metodu”, Kelâm Araştırmaları Dergisi, vol. IV, issue 2, pp. 87-104, 2006.
  • az-Zamakhsharee, Abu’l-Kaasem Carullah Mahmud b. Omer b. Muhammad, alKashshaf an Hakaiki Gavamizi’t-Tanzil ve Uyuni’l-Akavil fi Vucuhi’t-Ta’vil, IIV, tashih: Muhammad Abdussalam Shahin, Daru’l-Kutubi’l-Ilmiyye, Beirut, 1416/1995.