HAYATIN ANLAMI VE DİN

Düşünce tarihi, varlığın ve varoluşun gizemini çözme ve yaşamı daha anlamlı hale getirme konusunda entelektüel kaygı örnekleriyle doludur. Sorgulamak, epistemolojik bir aktivite ve insan olmanın getirdiği zihinsel ve varoluşsal bir faaliyettir. İnsan; sosyal, psikolojik, duygusal ve zihinsel yönüyle çok boyutlu bir varlık olmanın yanında; araştırma ‘özne’si ve ‘nesne’si olması bakımından da sınırsız bir potansiyele sahiptir. İnsanın bu farklı boyutlarını ayrıştırmak ve birbirlerinden bağımsız olarak değerlendirmek neredeyse imkansızdır. Çünkü her boyut bir diğerini etkilemekte, onu değiştirmekte, dönüştürmekte ve gelişim sürecine katkıda bulunmaktadır. Sorgulayan insan için insanın tüm bu boyutlarını etkileyen ve tatmin olacağı cevaplar bulması gereken en önemli varoluşsal problemlerinden birisi hiç şüphesiz “anlam” problemidir. İnsan, ‘anlam problemi’ ne tatmin edici cevaplar bulabildiği ölçüde mutlu olmakta; bu problemini tatmin olacağı şekilde cevaplandıramadığı düzeyde de stres, kaygı, depresyon, yalnızlık, yabancılaşma ve intihar gibi daha ileri boyutlarda psikolojik ve patolojik sıkıntılar yaşayabilmektedir. Din ise insanın ‘varoluşsal anlam problemi’ne en tatmin edici cevabı verdiği ve insanların mutluluğunun ancak dinin değerleriyle sağlanacağı iddiasını her vesileyle yinelemektedir. İşte bu çalışma, insan açısından hayati öneme sahip olan “anlam” probleminin çözümüne farklı bakış açıları sunarak katkı sağlamayı amaçlamaktadır

THE MEANING OF LIFE AND RELIGION

History of thought includes many instances of intellectual concerns about solving the mystery of existence, the existence and making life more meaningful. To inquire is an epistemological, intellectual and existential activity that is a result of being a human. Human-being is a multi-dimensional existence in terms of social, psychological, emotional and mental aspects. In addition to that, he has an unlimited potential because of being both the subject and the object of the researches. It is almost impossible to separate and evaluate, independently, different dimensions of human. Because each dimension affects, changes and converts the other one, so it contributes to the development process. For a human questioning, one of the most important problems which affect all dimensions of human and human needs to find satisfying answers is, undoubtedly, the meaning problem. Human-being is happy when he finds satisfying answers to the meaning problem. But if he can not find satisfying answers, he suffers from extremely serious psychological and pathological problems; such as, stress, anxiety, depression, loneliness, alienation and suicide. At this point, religion gives the most satisfactory answer to the human’s existential meaning problem and repeats the claim that the religious values provide human happiness. This work, by peresenting different viewpoints, aims to make some contributions the solution of meaning problem which is vital for human

___

  • ADLER, A., Yaşamın Anlamı ve Amacı, Alter Yayıncılık, Ankara, 2010.
  • ALPER, Hülya, İmanın Psikolojik Yapısı, Rağbet Yayınları, İstanbul, 2007.
  • ARSLAN, Ahmet, Felsefeye Giriş, Vadi Yayınları, Ankara,2001.
  • ARSLAN, Mustafa, “Kültürel Bağlamda Din”, Din Bilimleri Akademik Araştırma Dergisi, C.IV, S.1, ss.189-205, 2004.
  • BAHADIR Abdülkerim, İnsanın Anlam Arayışı ve Din, İnsan Yay., İstanbul, 2011.
  • BUDAK, Selçuk, Psikoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yay., Ankara, 2008.
  • DAS, A. K.. “Frankl And The Realm Of Meaning”, Journal of Humanistic Education& Development. 36 (4), 1998.
  • DOGRA, A. K., Basu, S., Das, S. “Impact of Meaning in Life and Reasons for Living to Hope and Suicidal Ideation: A Study among College Students”, SIS J. Proj. Psy. & Ment Health,18, 2011.
  • DÖKMEN, Üstün, Yarına Kim Kalacak, Evrenle Uyumlaşma Sürecinde Varolmak, Gelişmek, Uzlaşmak, Sistem Yayıncılık. İstanbul, 2002.
  • EMMONS, Robert, A. Raymond, F. Paloutzian, “Din Psikolojisi”, Çev. A. Ayten, MÜİF Dergisi, C. 21, 2001/2, İstanbul, 2005.
  • FRANKL, V., İnsanın Anlam Arayışı: Logoterapiye Giriş. Çev. Selçuk Budak, Öteki Yay., Ankara, 2000.
  • _________, İnsanın Anlam Arayışı, Çev. Selçuk Budak, Okuyan Us Yay., İstanbul, 2010.
  • HOLM, Nils G., Din Psikolojisine Giriş, (Çev. Abdulkerim Bahadır). İnsan Yayınları, İstanbul, 2007.
  • KARTOPU, Saffet , Dini Yaşayışta Hayatı Sorgulama, ÇÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yayınlanmamış Y. Lisans Tezi), Adana, 2006.
  • KIRAÇ, Ferdi, Üniversite Öğrencilerinde Dindarlık Eğilimi ve Anlam Duygusu, Mukaddime, S.7, 2013.
  • LEONTİEV, D.A., “Three Facets of Meaning”, Journal of Russian and East European Psychology, 43 (6), 2005.
  • LİNDBOM, Tage, Başaklar ve Ayrık Otları (Modernliğin Sahte Kutsalları), Çev. Ömer Baldık, İnsan Yay., İstanbul, 1997.
  • MCGREGOR I., & Little B. R., “Personal Projects, Happiness, And Meaning: On Doing Well And Being Yourself”, Journal of Personality and Social Psychology, 74 (2), 1998.
  • ÖZAKPINAR, Ö., İnsan İnanan Bir Varlık, Ötüken Neşr., İstanbul, 1999
  • PARGAMENT Kenneth I., Acı ve Tatlı:Dindarlığın Bedelleri ve Faydaları Üzerine Bir Değerlendirme, Çev. Ali Ulvi Mehmedoğlu, ÇÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi, C.5, S.1, Ocak-Haziran 2005.
  • PARK, C. L., Malone, M. R., Suresh, D. P., Bliss, D., Rosen, R.I., Coping, Meaning in Life, and Quality of Life in Congestive Heart Failure Patients, Quality of Life Research, 17 (21), 2008.
  • PEKER, Hüseyin, Din psikolojisi, Sönmez Yay., Samsun, 1993.
  • REİSNER, Erwin, Krankbeit And Gesundung, Eine TheologischPhilosophische Sinndoutung, Letner Verl, Berlin-Dalem, 1996.
  • REKER, G. T., Fry, P.S., “Factor Structure And Invariance Of Personal Meaning Measures In Cohorts Of Younger And Older Adults”, Personality and Individual Differences , 35,2003.
  • RYFF, C. D., “Happiness is Everything or is İt? Explorations on The Meaning of Psychological Well Being”, Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1989.
  • ___________, Singer, B., “The Contours Of Positive Human Health”, Psychological Inquiry, 9, 1998.
  • SCHNELL, T., “The Sources of Meaning in Life Questionnaire (SoMe): Relations to Demographics and Well-Being”, The Journal of Positive Psychology, 4 (6),2009.
  • SMİTH, H., Dünya Dinlerinde Hayatın Anlamı, (Çev. G. Varım), J Runzo; N. M. Martin (Ed.), Dünya Dinlerinde Hayatın Anlamı içinde, Say Yayınları, İstanbul, 2002.
  • SODERSTROM, D. & Wright, E. “Religion Orientation And Meaning In Life”, Journal of Clinical Psychology, 33, 1977.
  • STEGER, M.F., Kashdan, T.B., Sullivan, B. A., Lorentz, D.
  • “Understanding the Search for Meaning in Life: Personality, Cognitive Style, and the Dynamic Between Seeking and Experiencing Meaning”, Journal of Personality, 76, 2, 2008.
  • ______________, Oishi, S., Kashdan, T., B. “Meaning in Life Across the Life Span: Levels and Correlates of Meaning in Life From Emerging Adulthood to Older Adulthood”, The Journal of Positive Psychology, 4 (1), 2009.
  • ŞENTÜRK, Habil, İslami Hayatın Psikolojik Temelleri, İz Yay., 2. Baskı, İstanbul, 2013, TOKAT, Latif, “Metafizik Belirsizlik ve Anlam Sorunu Açısından Din ve Felsefe”, Din Bilimleri Araştırma Dergisi, C.13, S.1, 2013.
  • YALÇIN, Şehabettin, “Anlam Arayışı”, Bilgi ve Hikmet, X, İstanbul,1996.
  • YALOM, Irvin, Varoluşçu Psikoterapi, Çev: Z. İ. Babayiğit, Kabalcı Yay., İstanbul, 1999.
  • _____________, Varoluşçu Psikoterapi, Çev., Z. İ. Babayiğit, Kabalcı Yay., İstanbul, 2001.