KLASİK FİLOLOJİNİN İSLAM DÜNYASINDAKİ MİRASI ÜZERİNE

İslam filozoflarının Antik Yunan felsefesine getirmiş olduğu farklı bakış açıları Yunan filozoflarının daha iyi anlaşılmasını sağlamaktadır. Bunun dışında söz konusu felsefenin günümüz dünyasına daha kapsamlı bir biçimde taşınmasında Yunanca metinlerin Arapça’ya tercüme edilmesinin katkısı yadsınamaz bir gerçektir. Bu çalışmada Antik Yunan ve Roma dönemindekidüşüncelerin daha iyi anlaşılabilmesi adına İslam dünyasındaki özgün çalışmaların ve tercümelerin ne kadar önemli olduğuna değinilmiştir.

On the Legacy of the Classics in the Islamic World

Distinctive perspectives of Muslim philosophers about the Ancient Greek philosophy enable a more extensive comprehension on Greek philosophers. On the other hand, the Arabic copies of Greek texts play a prominent role in conveying the Greek thought thoroughly to the contemporary era. This study emphasizes the prominence of the unique studies and translations of Islamic world in a better comprehension of the ideas of Ancient Greece and RomeDistinctive perspectives of Muslim philosophers about the Ancient Greek philosophy enable a more extensive comprehension on Greek philosophers. On the other hand, the Arabic copies of Greek texts play a prominent role in conveying the Greek thought thoroughly to the contemporary era. This study emphasizes the prominence of the unique studies and translations of Islamic world in a better comprehension of the ideas of Ancient Greece and Rome

___

  • Averroes, Tahafut al-Tahafut translated from the Arabic with Instroduction and Notes, drl. S. Bergh, Londra 1954.
  • Badawi, Ahmed, Aristû ‘inda-l-‘Arab, Kahire 1947.
  • Badawi, Ahmed, Mantiq Aristu I-III, Kahire 1948-1952.
  • Bergsträsser, Gotthelf, Hunain ibn Ishâq, Über die syrischen und arabischen Galenübersetzungen, Leipzig 1925.
  • Bouyges, Maurice, “Bibliotheca Arabica Scholasticorum”, Serie Arabe 5, Beyrut 1952, ss. 39-305.
  • Gabrieli, Francesco, Alfarabius Compendium Legum Platonis, Plato Avabus III, Londra. 1952.
  • Georr, Khalil, “Les Categories d’Aristote dans leurs versions syro-arabes”, Beyrut 1948, ss. 205-250.
  • Kraus, Peter –Walzer, Richard, Plato Arabus I, Londra 1951, ss-102-118; 41-68.
  • Margoliouth, David Samuel, “Remarks on the Arabic Version of the Metaphysics of Theophrastus”, Journ. of the R. Asiatic Society. Londrda 1892, ss. 202-225.
  • Neugebauer, Otto, The Exact Sciences in Antiquity, Princeton 1952.
  • Pines, Scholomo, “Archives d’histoire doctrinale et literaire du moyen age”, 1959, ss. 295-299.
  • Ritter, Helmut - Walzer, Richard, Studi su al-Kindi II, Acc. dei. Lincei, Roma 1938
  • Rosenthal, E. (1958). Averroes’ Commentary on Plato’s Republic, Cambridge University Press, Cambridge 1958.
  • Rosenthal, Franz – Walzer. Richard, Alfarabius De Platonis philosophia, Plato Arabus II, Londra 1943.
  • Rosenthal, Franz, “From Arabic Books and Manuscripts V”, Journal of the American Oriental Society 75, 1925, ss. 16-18.
  • Ross, William David, The works of Aristotle XII, 1952, ss. 23-26.
  • van den Bergh, Tahafut al-Tahafut, Londra 1954.
  • Ross, William David – Fobes, Francis Howard, Theophrastus’ Metaphysics, Oxford 1929.
  • Yahya İbn Adi, Rasa’il al-bulagha, 3rd edition, Kahire 1946.
  • Walzer, Richard, “Un frammento nuovo di Aristotele, Stud. Ital. Filol. Chss.”, 1937, N. S. 14.
  • Walzer, Richard, “Fragments Graeca in litteris Arabicis” I. Journal of the Royal Asiatic Society, 1939, ss. 407-22.
  • Walzer, Richard,Galen on Medical Experience, Londra 1944.
  • Walzer, Richard, “A Diatribe of Galen”, Harvard Theological Review, 1954, ss. 243-254.
  • Walzer, Richard, “New Light on Galen's Moral Philosophy”, Class. Quart. Londra 1949.
  • Walzer, Richard, “Some Aspects of Miskawaih’s Tahdhib al-Akhlâq”, Scritti in onore di G. Levi della Vicda, Roma 1958.
Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 2 Sayı
  • Başlangıç: 1994
  • Yayıncı: Süleyman Demirel Üniversitesi