HADİSLERDE RİVAYET YAPILARI

Hadislerin rivayet yapılarını inceleyen çalışmasında R. Marston SPEIGHT, kendi tasnif sistemi içerisinde iki, üç ve dört parçalı rivayet sistemlerini örnek hadisler bağlamında tahlil etmektedir. Her bir tasnif içerisinde yer verdiği hadislerin neticesinde önemli bilgiler aktaran yazar, hadisin olağanüstü gerçekliğinin anlaşılması, içeriğinin derinden takdir edilmesi ve tutarlı yapısal çizgisinin anlaşılması için hadis literatüründeki rivayet yapılarının titizlikle ele alınması gerektiğini belirtmektedir
Anahtar Kelimeler:

Hadis, Rivayet, Râvî, Retorik

NARRATIVE STRUCTURES IN THE HADITH

R. Marston Speight examines the narrative structures of Hadith by using two-part, three-part and four-part narrative systems within his classification system by giving Hadith examples. The author gives important information by giving Hadith in each classification system and also he states that to understand the remarkable nature, to appreciate the content and to understand the consistent structural line of Hadith, the narrative structures should be examined rigorously

___

  • AHMED B. HANBEL, Müsned, 22 cilt., ed. Ahmed Şakir (Kahire, 1949-1990).
  • BLACHÉRE, Régis, “Regards sur la littérature narrative en arabe au ler siécle de l'hégire (VIIe siécle J.-C.)” Semitica 6 (1956): 75-86.
  • ----------, Histoire de la littéra-ture arabe des origines á la fin du XVe siécle de J.-C. (Paris, 1952-66), cilt. 3, s. 796-99.
  • EBU MUHAMMED Abdullah b. Müslim b. Kuteybe, Kitâbu Te’vîli Muhtelifi’l-Hadîs, Kahire, 1326/1966.
  • KAPAR, Mehmet Ali, “Mahzûm (Benî Mahzûm)”, İslâm Ansiklopedisi, XXVII, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara 2003, s.402.
  • LEDER, Stefan, “The Literary Use of the Khabar: A Basic Form of Historical Writing”, Averil Cameron-Lawrance I. Conrad, (eds.), Problems in the Literary Source Material, vol. 1 of The Byzantine and Early Islamic Near East’in 1. Cildinde, (Princeton, 1992).
  • FADEL, Mohammad. “Ibn Hajar's Hady al-Sari: A Medieval Interpretation of the Structure of al-Bukhãri's al-Jamic al-Sahih: Introduction and Translation” JNES 54 (1995): 161-97.
  • el-MÜBÂREKFÛRÎ, Muhammed Abdurrahman. Tuhfetu’l-ahvezî bi şerhi Câmi’i’t-Tirmizî, 10 cilt, eds: Abdulvehhâb Abdullatif-Abdurrahman Muhammed Osman (Medine, 1383/1963-1387/1967).
  • ez-ZÎR, Muhammed b. Hasan. el-Kısas fî hadîsi’n-nebevî, (Kahire, 1398/1978).
  • el-BUHÂRÎ, Muhammed b. İsmail. Sahihu’l-Buhârî, 3 cilt, (Kahire, n.d.).
  • er-RÂZÎ, Muhammed eş-Şerif. El-Mecâzâtü’n-nebeviyye, Kahire 1967. MUSLİM B. HACCÂC, Sahih-i Müslim, 5 cilt, ed. Muhammed Fuad Abdülbâki (Kahire, 1955).
  • ROBSON, James. “The Form of Muslim Tradition” Transactions of the Glasgow University Oriental Society 16 (1955-56): 38-50.
  • SPEIGHT, R. Marston, “Narrative Structures in the Hadīth”, Journal of Near Eastern Studies, cilt. 59, No. 4 (Oct., 2000), s. 265-271.
  • SPEIGHT, R. Marston, “The Musnad of al-Tayalisî: A Study of Islamic Hadith as Oral Literature” (Doktora Tezi, Hartford Seminary Foundation, 1970).
  • STETTE, E., “Topoi und Schemata im Hadith” (Doktora Tezi, University of Tubingen, 1965.
  • et-TAYÂLİSÎ, Süleyman b. Dâvûd el-Müsned, (Yeni Baskı, Beyrut, 1982), no. 1969