ANTİK DÖNEM BÜYÜSEL TEDAVİLER VE GÜNÜMÜZ ÖRNEKLERİ

Tıbbî tedaviye alternatif olarak devam eden büyüsel tedavi yöntemleri Sümer, Babil, Asur, Antik Yunan, Hindistan gibi uygarlıkların kaynaklık ve aracılık etmesiyle bazen değişerek bazen hiç değişmeden aynı formatta kalarak veya günümüz kültür ve geleneklerine uyum sağlayarak bugüne kadar devam ede gelmiştir. Tedavi amacıyla kullanılan büyüsel araçların renklerine, metallerine, amuletlerin (muska), bitkilerin veya nesnelerin uygunluğuna ve gezegenlerin uygun saatlerine göre verilen yöntemlerin gerçekleştirilmesine dikkat edilmiş; böylece sürecin kısalacağına ve kısa sürede daha etkili bir tedavinin gerçekleşeceğine inanılmıştır. Günümüz örnekleri arasında bu tür uygulamaları devam ettiren kitaplar bulunmaktadır. Bu kitapların içerisinde dua yoluyla iyileştirme, büyüsel tedavi, rızık artırma usulleri gibi birçok örnekler yer almaktadır. Bilimsel değerden uzaklığının yanı sıra tedavi usulleri yönünden tıbben de geçerliliği olamayan formüllerin verildiği gizli ilimler şeklinde anılmakta olan bu kitaplar, halk arasında daha çok dua kitapları adı altında bilinmektedir. Açıkça büyüsel unsurları da içlerinde bulunduran bu eserler, yazıldıkları dönemden bu yana okuyanlar, hatta ismini duyanlar tarafından fazlaca saygı duyulmuştur. Bu ve benzeri nedenlerden dolayı bu tür kitaplarda günümüzdeki yer alan büyüsel tedavi örnekleri ile antik dönem uygulamaları arasındaki benzerlikler tespit edilerek paralellikler ortaya konulmaya çalışılmıştır

THE MAGICAL HEALING OF ANCIENT PERIOD AND EXAMPLES OF THE PRESENT-DAY

Magical treatment ongoing as an alternative to medical treatment until today, have continued sometimes alternating, sometimes remaining in the same format or adapting the today's culture and traditions with the interceding and the sourcing of such countries as Sumerian, Babylonian, Assyrian, ancient Greek, India. Colors and metals of magical means, the suitability of the objects or amulets and at the fortunate times of the planets used the treatment was paid importance to fulfillment.of the methods and. Thus, it was believed to be shorten process of the healing and to be a more effective treatment. There are the books continuing this kind of practices among today's books and they have a lot of examples such as healing through the prayer, magical treatment, ways of increasing livelihood. These books have been called as occult sciences given the formulas can not be the medical validity in terms of treatment and as well as the scientific invalidity of the practices in them, generally they are known as prayer books among the people. It has been revered by the readers and even who hears the name of the these works which is possible to find the magical elements in them since they were written. Because of these and other reasons we tried to put forward particularly the similarities between examples of magical practices and the ancient practices placed in these books and others.

___

  • Alfred C. Haddon, Religions Ancient and Modern Magic and Fetishism, Archibald Constable Fef co Ltd 16 James Street Haymarket, London 1906.
  • Briggs, K. M., “Some 17th-Century Books of Magic,” Folk-Lore 64(4), 1953, 445-62.
  • Charles West Clark, “The Zodiac Man in Medieval Medical Astrology”, PhD Dissertations & Theses, University of Colorado, 1979.
  • Corci Zeydan, Ġslam Medeniyeti Tarihi, Ter: Zeki Magamez, c. I-IV, Ġstanbul 1973.
  • David Pingree, Indian Planetary Images and the Tradition of Astral Magic, Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, Vol. 52, 1989, 1- 13.
  • Ebu Abdullah Ca‟fer b. Muhammed b. Ali Ca‟fer es-Sadık, Kitab-uYıldızname, (y.y), Ġstanbul (t.y).
  • Edwin M. Yamauchi, “Aramaic Magic Bowls,” Journal of the American Oriental Society, Vol. 85, No. 4 (Oct. - Dec., 1965), pp.
  • Edwin M. Yamauchi, “Magic in the Biblical World,” Tyndale Bulletin 34, 1983, 169-200.
  • ElemterefiĢ, Anadolu‟da Büyü ve ĠnanıĢlar”, Editör: Ekrem IĢın, Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık, Ġstanbul 2003.
  • Elihu Rich: “The Occult Sciences”, (Encyclopedia Metropolitana, 1855), pp. 348 et seq.
  • Erman Artun, Türk Halk Bilimi, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ġstanbul 2008.
  • Ernst Zbinden, Ġslam‟da ve Eski Ortadoğuda Cin ve Ruh Ġnançları, Ter: Ekrem Sarıkçıoğlu, Yeni Ufuklar NeĢriyat, Samsun 1994.
  • Eugene Tavenner, Studies in Magic from Latin Literature, Columbia University Press, 1916.
  • G. Kasten Tallmadge, On the Influence of the Stars on Human Birth, Bulletin of the History of Medicine, 1943, 251-267.
  • H. Henry Spoer, Arabic Magic Medicinal Bowls, Journal of the American Oriental Society, Vol. 55, No. 3, (1935), 237-256.
  • H. Stanley Redgrove, Bygone Beliefs, Being a Series of Excursions in the Byways of Thought, W. Rider, London1920.
  • srael Regardie, Ceremonial Magic, A Guide to the Mechanisms of Ritual, Great Britain by Lowe&Brydone (Printers) Ltd., Bramley, Leeds, and bound by Weatherby Woolnough, Wellingborough, Northamptonshine, 1980.
  • Ġdris ġah, Doğu Büyüsü, Çev: Osman Yener, Gizem Yay., Ġstanbul 1996. Ġlhami Nasuhioğlu, Tıp Tarihine Kısa Bir BakıĢ, Diyarbakır Tıp Fakültesi Yayınları, Ankara 1975.
  • Ġmam Ahmed Bin Ali el-Buni, ġemsü‟l-Maarif, Ter: Selahattin Alpay, Sedef Yayınları, c.I, Ġstanbul 1979.
  • Ġmam el-Gazzali, el-Evfak, Lübnan, (t.y.).
  • Ġsmail TaĢ, Ġslam öncesi, Türk DüĢüncesinde Kozmogoni Kozmoloji, Kömen Yay., Konya 2002.
  • Ġsmet Zeki Eyuboğlu, Cinci Büyüleri ve Yıldızname, Der Yayınları, (t.y.).
  • J. C. B. Petropoulos, Greek Magic, Ancient, Medieval and Modern, Routledge, London and New York, 2008.
  • J. G. Frazer, Lectures on the Early History of the Kingship, Macmillan and Coç, Limited New York: The Macmillan Company, London 1905.
  • James A. Montgomery, “A Syriac Incantation Bowl with Christian Formula,” The American Journal of Semitic Languages and Literatures, Vol. 34, No. 2 (Jan., 1918), pp.
  • James A. Montgomery, Aramaic Incantation Texts from Nippur, Published by the University Museum, Philaderphia 1913.
  • Jay Kinney, The Inner West: an Introduction to the Hidden Wisdom of the West, Penguin, Jeremy P. Tarcher, New York 2004.
  • Jonathan Cainer, Carl Rider, Modern Büyücülük El Kitabı, Çev: Giovanni Scognamillo, Gizem Dizisi, Say Yay., Ġstanbul 1996.
  • Kurt Seligmann, The History of Magic, Pantheon Books Inc., New York 1948.
  • Leslie Cornelius Cox, “The Artistic Use of the Love Charm, in Greek and Latin Literature”, PhD Dissertations & Theses, The Johns Hopkins University, United States-Maryland, 1917.
  • Mustafa Ertuğrul, Kenzü‟l Dua-ı Fethiyye fi Esrar-ül Hurufiyye, Dua Hazinesi, Sağlam Yayınevi, Ġstanbul (t.y.)
  • Mustafa Ġloğlu, Gizli Ġlimler Hazinesi, Seda Yayınları, Ġstanbul 1969. Necmettin Ersoy, Semboller ve Yorumları, Dönence Basım ve Yayın Hizmetleri, Ġstanbul 2007.
  • Richard Cavendish, A History of Magic, Arkana, London 1990.
  • Richard Kieckhefer, Ortaçağda Büyü, Çev: Zarife Biliz, Alkım Yay., Ġstanbul 2003.
  • S. Carrier, Tiele on Babylonian-Assyrian Culture III, The Old Testament Student, Vol. 8, No. 7 Mar., 1889.
  • S. Kori Pekala, Evil and How to Combat Evil Magic. Spells, and Curses in the Avesta, Harvard University, Cambridge, Massachusetts, 2000.
  • Sedat Veyis Örnek, 100 Soruda Ġlkellerde Din, Büyü, Sanat, Efsane, Gerçek Yay., Ġstanbul 1971.
  • Sedat Veyis Örnek, Sivas ve Çevresinde Hayatın ÇeĢitli Safhalarıyla Ġlgili Batıl Ġnançların ve Büyüsel ĠĢlemlerin Etnolojik Tetkiki, Dil ve TarihCoğrafya Fakültesi Yayınları, Sayı: 174, Ankara 1966.
  • Sedat Veyis Örnek, Türk Halk Bilimi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1995.
  • Seyyid Süleyman el-Hüseyni, Kenzü‟l-Havas, Gizli Ġlimler Hazinesi, Ter. Nebil Fazıl Alsan, Sağlam Yayınevi, Ġstanbul (t.y.).
  • ġirin Yılmaz Özkarslı, “Türk Kültüründe Tılsımlı Objeler”, BasılmamıĢ Doktora Tezi, Ankara 2000.
  • Timothy Joseph Collins, “Natural Illnes in Babylonian Medical Incantations”, Volume I, PhD Dissertations & Theses, Chicago, Illinois, June 1999.
  • Ümit Serdaroğlu, Eskiçağ‟da Tıp, Ege Yayınları, Ġstanbul 2002.
  • Veli Atmaca, Kadim Medeniyetlerde Hastalık Algılaması ve Hastalar Ġçin Dua Meselesine GiriĢ, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara 2009.
  • Veli Atmaca, Tarih Boyunca Ġnanç ve Tıp, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara 2009.
  • W. L. Hildburgh, “Notes on Sinhalese Magic,” The Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland, Vol. XXXVIII, (1908), 148-206.
  • The Encyclopedia of Demons and Demonology, “Amulet”, By John Zaffis, Facts On File, Inc., USA 2009.
  • James A. Montgomery, Aramic Incantation Texts from Nippur, Published by the University Museum, Philaderphia 1913.