Tabulaştırılan/Tabulaşan Kurumun (ailenin) Kurbanlıklar Edinme Pratiği: Levirat ve Sororat

Bu çalışmada; levirat ve sororat tipi evliliklerinsosyo-kültürel nedenleri ve sonuçlarıaraştırılmaktadır. Diyarbakır, Mardin ve Şanlıurfaörnekleminde yapılan araştırmada, bu evliliklerinneden olduğu/olabileceği temel toplumsal çatışmaalanları ile bu evliliği yapmış olanların yaşadıklarırol çatışmalarına; yapılan görüşme ve uygulanananketlerden elde edilen bilgiler çerçevesindedeğinilmeye çalışılmaktadır. Konuya ilişkin varolan "ölen kişinin eşinin, çocuklarının ve malınınaynı toplumsal grup içinde kalmasınınsağlanması" şeklindeki genel yargı ve tez, eldeedilen bulgular ışığında istatistikî verilerdenhareketle analiz edilmeye çal ı ş ılmı ş t ı r .Araştırmanın sonucunda bu evliliklerin aile baskısıile yapıldığı, evliliği yapanların gelir düzeylerinindüşük olduğu, son evliliklerinden dolayı rolçatışması yaşadıkları ve evliliklerinden tatminolmadıkları bulgusuna ulaşılmıştır.

The Practise of Obtaining Sacrifices of the Institution which has been Tabood (family): Levirate and Sororate

In this survey, we attempted to find out thereasons behind and the sociai problems causedby Levirat and Sororat types of marriages whichare common in Diyarbakır, Mardin and Şanlıurfa.The main reasons for the Levirat and Sororattype marriages and the major existing andprobable social conflicts resulting from thesetypes of marriages were investigated. In theliterature, Levirat is referred to as the (forced)marriage of a widow to her brother-in-law, inorder to support and protect the children, andlet them continiue living within the same protectivefamily. Similarly, Sororat is referred to the (forced)marriage of the widower with his adult sister-in-law;assuming that she can be a good motherto her sister's children and that she can protectthem. According to the major theory about leviratand sororat, these marriages are done to keepthe widow(er), the children and her/his inheritancewithin the same sociological group. As a resultof this research it has been found that, thesemarriages are made by enforcement of families,the income of the marrying partners are verylow, they experience conflict becauseof their last marriage, and that they are notsatisfied by their marriage.

___

  • Altuntek, N. Serpil, Van Yöresinde Akraba Evliliği, Kültür Bakanlığı Halk Kültürlerini Araştırma ve Geliştirme Genel Müdürlüğü Yayınları, Ankara, 1993.
  • Aydın; Mustafa, Kurumlar Sosyolojisi, Vadi Yayınları, Ankara, Gökçe, Birsen, Türkiye'nin Toplumsal Yapısı ve Toplumsal Kurumlar, Savaş Yayınevi, Ankara, 1996.
  • Hagedorn, Robert, Sociology, Holt, Rinehart and Winston of Canada, Limited Toronto, 1980.
  • Hançerlioğlu, Orhan, Toplumbilim Sözlüğü, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1996.
  • Hellman, Hal, Büyük Çekişmeler, Çeviri: Füsun Baytok, Tübitak Yayınları, Ankara, 1998.
  • Kirwen, Micael C, African Widows, Orbis Boks, Maryknoll, New York 1979.
  • Kongar, Emre, Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1985.
  • Kongar, Emre, Türkiye Üzerine Araştırmalar, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1986.
  • Lundberg, A. C. Schrag, N. Larden, Sosyoloji, Cilt II, Siyasal Bilimler Derneği Yayınları, Ankara, 1970.
  • Mead, Margaret, Corning of Age in Samoa: a Psychological Study of Primitive Youth for Western Civilization. New York, Ozankaya, Özer, Toplumbilime Giriş, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara, 1997.
  • Sayın, Önal, Aile Sosyolojisi, Ege Üniversitesi Basımevi, Bornova-İzmir, 1990.
  • Sweedlun, Verne S., Crawford, Golda M., Man in Society, American Book Company, NewYork, 1956.
  • Tepperman, Lorne & Blain, Jenny, Think Twice Sociology Looks At Current Social Issues, Prentice Hail, New Jersey, www.bartleby.com