Sinema Öldürüyor Televizyon Diriltiyor: Türk Sinemasının ve TV Dizilerinin Ağalık Sistemini ve Ağayı Tanımlama Biçimi

Kitle iletişim araçları, insanların görüşlerinin oluşmasında, var olan görüşlerin pekiştirilmesinde ve dünyayı algılamalarında etkili olmaktadır. Kitle iletişim araçları özellikle kurmacaya dayalı içerikleriyle, gerçekliğin yanılsamalı bir biçimde algılanmasına yol açabilir. Özellikle televizyonun zaman zaman izleyicilere, seçenek olarak görünebilecek yaşam biçimleri ve özlemlerin canlı imgelerini sunduğu da bir gerçek olarak kabul edilmektedir.Kitle iletişim araçlarının gerçekle örtüşmeyen bir dünyayı nasıl kurduğu ve nasıl sunduğu, bu sunumun izleyicilerin algılarını nasıl etkilediği önemlidir. Bu çalışmada Türk sineması ve Türk televizyon dizilerinden seçilen örnek içeriklerle, ağalık sisteminin nasıl sunulduğu incelenmektedir. İnceleme, Türk sinemasından Kibar Feyzo ve Züğürt Ağa filmleri ile Türk televizyonundan Asmalı Konak ve Sıla dizileri üzerinden yapılmıştır. 

___

  • Abisel N (1999) Popüler Sinema ve Türler, Alan Yayıncılık, İstanbul.
  • AnaBritannica (1990) “Toprak Ağalığı”, Ana Yayıncılık ve Encyclopaedia Britannica, Inc., C.21.
  • Avcıoğlu D (1996) Türkiye’nin Düzeni, Birinci Kitap, Tekin Yayınevi, İstanbul.
  • Breton P (1992) İletişim İdeolojisi ve İletişim Araçlarının Gücü, Jean-Marie Charon (der), Medya Dünyası, Oya Tatlıpınar (çev), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Bombardier D (1992) Görüntü Kültürünün Tiranlığı, Jean-Marie Charon (der), Medya Dünyası, Oya Tatlıpınar (çev), İletişim Yayın- ları, İstanbul.
  • Burton G (1995) Görünenden Fazlası, Nefin Dinç (çev), Alan Yayıncılık, İstanbul.
  • Erdoğan İ ve Alemdar K (1990) İletişim ve Toplum, Kitle İletişim Kuramları, Tutucu ve Değişimci Yaklaşımlar, Bilgi Yayınevi, Anka- ra.
  • Esen Ş (2002) Türk Sinemasının Kilometre Taşları, Naos Yayınları, İstanbul.
  • Gökçe O (2006) İletişim Bilimi, Siyasal Kita- bevi, Ankara.
  • MacBride S ve ark. (1993) Bir Çok Ses Tek Bir Dünya, Unesco Türkiye Milli Komisyonu, Ankara.