BELGESEL FİLMDE ANLATI-ANLATICI İLİŞKİSİ: “GRIZZLY MAN” BELGESEL FİLMİ ÖRNEĞİ

Anlatının olay, zaman, uzam ve kişilerini bir bütünlük halinde kurguya dönüştüren ve dolayısıyla da anlatının teknik ve estetik değerlerini belirleyen ana etmen seçilen bakış açısı ve anlatıcıdır. Belgesel sinemanın çoğunlukla diegesis yani anlatmaya dayalı yöntemi kullanması sebebiyle bakış açısı ve anlatıcı unsurları önem kazanmaktadır. Bu makalenin amacı, anlatı kuramı ışığında belgesel sinemanın bakış açısı ve anlatıcı kavramlarının“Grizzly Man” adlı belgesel film üzerinden açınımını sağlamaktır. Bundan hareketle çalışma, Gérard Genette’in anlatı çözümleme yönteminde geçen “kip” ve “ses” başlıkları altında gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen film çözümlemesindeyönetmenin başkasının çektiği görüntüleri kendi bakış açısıyla kurguladığıve bu oluşturulan öykü üzerine anlatıcının kendi anlatımını gerçekleştirdiği saptanmıştır. Böylelikle her anlatının aynı zamanda başka bir anlatının öyküsü olabileceği, bunun için de bakış açısının ve anlatıcının önemi ortaya konmuştur.

___

  • Can A. (2012) Kısa Film, Konya: Tablet Kitabevi Dervişcemaloğlu, B (2014) Anlatıbilime Giriş, Dergâh Yayınları, İstanbul. Dervişcemaloğlu, B (2017) Gérard Genette’e göre Anlatı Söylemi, www.ege-edebiyat.org/docs/337.doc, erişim tarihi: 20.02.2017. Eco, U (2015) Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti, Kemal Atakay (çev),Can Yayınları, İstanbul. Filizok, R (2017) Edebi Eserlerde Bakış Açısı: Kim Görüyor?, http://www.ege-edebiyat.org/docs/605.pdf, erişim tarihi: 15.01.2017.