Kilikya ve İsaurya Bölgesi Vaftiz Yapıları

Kilikya ve İsaurya bölgesinde farklı plan özellikleri gösteren vaftiz yapılarının büyük bir bölümü günümüze sağlam ulaşmamıştır. Bunlardan Alahan Manastırı içindeki vaftiz binası iki nefli planı ve doğusundaki çift apsisiyle dikkat çeker. Silifke Meryemlik’deki Azize Thekla hac merkezindeki Zenon kilisesinde ise vaftiz mekanı, ek yapı olarak karşımıza çıkar. Dağpazarı, Sur içi kilisesi kuzeybatısındaki vaftiz binası, yapıyı dıştan çeviren kare planlı galerisiyle, Anamur, Nekropol kilisesinde ise vaftiz mekanı yapının kuzeydeki dış nefinin kuzeydoğusuna bitişik yapılmasıyla ilginç örneklerdir. Seyranlık, Hacıömerli, Ayaş-Agora kilisesi ve Uzuncaburç, Tapınak kilisesinde bemanın kuzeyindeki yan odanın  vaftizhane olarak düzenlendiği görülür.  Korykos, Mezar kilisesi nartheksinde ve Anamur Merkez kilisesinin bema arkasındaki koridorda ise bir bölüm vaftiz alanı olarak düzenlenmiştir. Farklı mimari ve vaftiz havuzu planları, konumları ve süslemeleriyle daha çok Akdeniz bölgesi özellikleri taşıyan Kilikya ve İsaurya bölgesi vaftizhaneleri, Erken Hıristiyan-Bizans dönemine tarihlenen önemli bir yapı grubunu oluşturmaktadır
Anahtar Kelimeler:

-

Cilicia and Isaurya Region Baptism Buildings

The baptism building of Cilicia and Isauria, could not reach totally well today, demonstrate distinguished plan characteristic. One of those in Alahan Monestry is rectangular and has two aisles, two apses at east. The baptism building in Zenon (with dome) church at Meryemlik, Saint Thekla Pilgrim Centrum is located at southeast of the church, another one in church of intra muros at Dağpazarı is located at nortwest of the church and meanwhile the one in Nekropol church at Anamur is located at the east of church as an additional structure. The baptism’s spaces in churches of Hacıömerli and Seyranlık, Agora church of Elaiussa Sebaste (Ayaş) and the Temple church of Uzuncaburç are located in the nextroom of church’s sanctuary at north. The baptism area in cementary church of Korykos has been organized at the south of nartex and also the one in central church of Anamur has been organized as the South of the corridor behind the sanctuary. Due to either the distinguisthed architectural plans locations and also the distinguished baptism pool form and ornamentation, the local baptism buildings have to be evaluate as considerable structures having mostly mediteriannean characteristic and generally dated to early christian and Byzantium age.
Keywords:

-,

___

  • Delvoye 1966 Gough 1985
  • M. Gough, An Early Christian Monastery in Southern Turkey, 1985.
  • S. Hill, The Early Byzantine Churches of Cilicia and Isauria, Khatchatrian 1962
  • A. Khatchatrian, Les baptistéres paléochrétiens, Kitabı Mukaddes. Eski ve Yeni Ahit (Tevrat ve İncil), 1996. RBK IV 1990
  • F. Hild- H. Hellenkemper-G. Hellenkemper-Salies, “Kommagene-Kilikien-Isaurien”, RBK IV, 1990, 182- Ristow 1998
  • S. Ristow, Frühchristliche Baptisterien, JbAC Erg. Bd. 22,