TÜRK EL SANATLARININ GÜNÜMÜZDEKİ DURUMU (TARİHÇE, SORUNLAR, ÖNERİLER)

Geleneksel kÜıtürün maddi ürünleri olan ve el sanatı, ya da günlük kullanım eşyası olarak nitelenen, glyim-kuşamdan mutfak araç-gereçlerine, semercilikten müzik aletlerine, halı, kilim ve çeyizlik eşyadan değişik günlük kullanım eşyasına, geniş bir yelpazede yer alan bu ürunler, insanların gündelik yaşamlarını kolaylaştırmayayönelik olarak üretilmişlerdir. Bu anlamda söz konusu ürünler, bir toplumun yaşam biçimini yansıtan, toplum Içinde değişik işlevleri olan ürünlerdir. Ekonomik işlevleri yanında başka işlevlere de sahip olan el sanatı ürünler, kendilerinden sonra gelen üretimlere, hammadde kaynakları, üretim teknikleri, süsleme öğeleri gibi yönlerden bilgi birikimi sağlamışlardır. Ancak sanayi devrimi ile birlikte, el emegine dayalı üretım, imalathane ve sanayi üretimi (fabrika üretimi) karşısında gerilemiş ve pek çok el sanatı ürün ortadan kalkmış, bazıları da işlev değiştirerek yeni görünümler almıştır.

LHE SITUATION OF TURKISH HAND CRAFTS HISTORY, PROBLEMS AND PROPOSAlS

Materiallstlc products In Turkish culture, musical instruments, carpets, kllims and dowry objects. are produced as functlonal objects in daily life. These hand made objects have economlc and other functlons. However after the industrial revalution hand productlon had fallen bacl< because of the factories and mills founded. Most of the hand produced objects extincted or their function had changed. The terminology used in the hand made products a/so changed. Turkish culture's materialistlc products named as "hand eraftf ' during the ftrst years of Turkish Republle. After 1930'5 the term of "hand craW started to qualif"y a ilarger area. From then on the term's area enlarged and it gained another word, as a result the term has been started to used "traditlonal hand crafts". In this artıele material1stic products of Turkish culture, except the tradltional Turkish art products, and their problems during the Turkish Republic period are argued and new proposals are glven.