PİNK FLOYD ALBÜM KAPAKLARININ GÖSTERGEBİLİM İLKELERİNE GÖRE İNCELENMESİ

Günümüzde iletişim aracı olarak bir çok ortam kullanılmaktadır. Bir iletişim aracı olarak grafik tasarım, müzik, edebiyat ve sinema kadar etkili bir iletişim yoludur. Çoğu zaman bu sanatsal iletişim araçlarının ikisinin ya da bir kaçının aynı anda kullanıldığı da görülebilmektedir. Özellikle müzik ve grafik tasarımın birlikte kullanıldığı alanlar, müziğin gücü grafik tasarımla birleştiğinde unutulmaz imgeler yaratabilmektedir. Albüm kapaklarında, konser afişlerinde, konser alanlarının tasarımında ve konser sırasında sahnede kullanılacak olan görsel imgelerin belirlenmesinde grafik tasarımın etkin kullanımının yarattığı oldukça güçlü bir etki vardır. Özellikle Pink Floyd gibi, şarkı sözlerinde felsefi iletiler bulunan ve konserlerinde görsel efektleri sıkça kullanan gruplar ve sanatçılar için grafik tasarım daha fazla önem taşımaktadır. Tasarımlarda kullanılan sembol ve imgelerin göstergebilim açısından analizi ise onların kullanılmalarının arkasında yatan sebepleri görmemizi sağlar. Bu çalışmada, progresif/pyschedelic müzik gruplarından biri olan Pink Floyd’un Ummagumma, The Dark Side Of The Moon, Animals ve The Division Bell albüm kapakları, Roland Barthes’in göstergebilim ilkelerinden düzanlam ve yananalam kriterlerine göre incelenmiştir.

___

  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Blake, Mark. (2008). Comfortably Numb: The Inside Story of Pink Floyd. Da Capo Press.
  • Dilcan, Beril. (2016). Psychedelic Akımın Görsel Kültür Üzerindeki Etkisi: Albüm Kapakları Örneği: Nemrud Albüm Kapağının İkonagrafik Analizi. Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli Üniversitesi.
  • Povey, Glenn. (2007). Echoes The Complete History of Pink Floyd. England: Mind Head Publishing.
  • Rifat, M. (2014). XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Vardar, B. (2001), Dilbilimin Temel Kavram ve İlkeleri. İstanbul: Multilingual Yabancı Dil.
  • Weinstein, Deena.(2007). Pink Floyd and Philosophy: Careful with thatr Axiom, Eugene (Ed. George A. Reisch). Open Court Chicago and La Salla, Illinois.
  • WIEDER, L., Don H. Zimmerman (1976), Becoming a Freak: Pathways into the Counter-Culture. Youth Society, 7(3), 311-344.