SİNEMA DİLİ, FİLM RETORİĞİ VE İMGELENEN ANLAMA ULAŞMA - THE LANGUAGE OF CINEMA, FILM RETHORIC AND ACHIEVING THE MEANING ENVISAGED
Öz
Özet:İçinde bulunduğumuz yüzyılın tam anlamıyla sinematikbir yüzyıl olduğu öne sürülmektedir. Bugün kuş uçmaz kervangeçmez diye nitelenen uzak yerleşim birimlerine kadar henüzsinema salonları yaygınlaşmış olmasa da, internet, kompaktdiskler, video çalarlar ve televizyonun aracılığıyla hemen herferdin dünyasında sinema yer edinmiş durumdadır. Sinemasanatının eşsiz ürünleri olan filmler aracılığıyla o filme emekverenlerin hepsi belli bir anlamı seyirciye aktarmak isterler.İşte bu anlam kimi zaman çok açık gibi görünse de çoğuzaman belli bir kapalılık sergiler. Bu anlamın iletimindesinemanın kendine mahsus dili, retoriği imgeler ve sembollerişin içine girerler. Bu çalışma sözkonusu bu dil, retorik veimgeler aracılığıyla imgelenen anlama ulaşmanın yollarınaişaret etmeyi denemektedir.Abstract:The century we are in is ascribed as a cinematiccentury, in the fullest sense. Whereas movie theaters have notstill expanded till to the remote points in rural areas today,cinema has taken a particular place in the private life ofalmost every single person, by means of internet, compactdisks, video players and television. Those people who haveworked on the creation of films aim to transfer a specificmeaning to the audience by their works. No matter thisparticular meaning sometimes seems to be very obvious, itoften presents a certain closure. To realize the transfer of thatclosed meaning, the specific elements of the film language, isrhetoric, certain symbols and images are employed. This papercontrives to point out the ways to reach the meaning signed byimages and stated through that language and rhetoric.