POST MODERN REKLAMLARIN ETKİSİ

Farklı pazarlara aynı anda ve aynı mesajla ulaşmayı amaçlayan post modem reklamlar, postmodernizm anlayışının uzantısı olarak 1990’lı yıllardan sonra yoğun olarak kullanılmaya başlanmıştır. Bu tür reklamların temel amacı, farklı hedef kitlelerin istedikleri farklı imajları markaya transfer edebilmeleridir. Bu çalışmada postmodern reklamların amaçlarının, kullandıkları yöntemlerin ve etkilerinin irdelenmesi amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda yapılan araştırmada ise postmodern reklamların inandırıcı olma, farkındalık oluşturabilme ve marka bağlılığı gerçekleştirebilme etkileri ve bu etkiler arasındaki ilişkiler incelenmeye çalışılmaktadır. Gerçekleştirilen araştırmanın bulgularına göre; post modern reklam gerek mesaj içeriği gerekse kullanılan metafor ile hedef kitle üzerinde inandırma, farkındalık oluşturma, marka bağlılığı meydana getirme açılarından etkilidir ve bu etkilenmede demografik özellikler ayırıcı bir rol oynamamaktadır. Ayrıca kullanılan metafor postmodern reklamın nihai amacı olan marka bağlılığı oluşumunda oldukça etkilidir.

___

  • [1] Goldman, R. (1995). Reading Ads Socially. London: Routledge.
  • [2] Ring, J. (1993). Advertising on Trial, London: Financial Times Pitman.
  • [3] Rigel, N.; Batuş, G.; Yücedoğan, G. & Çoban, B. (2003). Kadife Karanlık. İstanbul: Su Yayınları.
  • [4] Jeanniere, A. (1994). Modemite Nedir? (Çev.: Tutal, N.). Modernizmden Postmodernizme. (Der.: Küçük, M.). Ankara: Vadi Yayınları.
  • [5] Habermas, J. (1994). Modemlik:Tamamlanmamış Bir Proje. (Çev.: Naliş, G.). Postmodernizm. (Der.: Zeka, N.). İstanbul: Kıyı Yayınları.
  • [6] Docherty, T. (1995). Postmodernizm: Bir Giriş. (Çev.: Alogan,Y.). İstanbul: Der Yayınevi.
  • [7] Fırat, A.F & Venkatech, A. (1993). Postmodernity. International Journal of Research in Marketing, 10(2), 227-249.
  • [8] Cova, B. (1997). Community and Consumption. European Journal of Marketing, 31(3), 297-316.
  • [9] Leach, G. (2000). Beyond Branding. Marketing, 2(13), July, 18-19.
  • [10] Ritson, M. & Eliot, R. (1995). A Model of Advertising Literary. 24th European Academy of Marketing Conference. Cergy, France, 22-34.
  • [11] Mick, D.G. & Buhl, C. (1992). A Meaning based model of advertising experiences. Journal of Consumer Research, 19(4), 317-338.
  • [12] Brown, B.S. (1999). Postmodernisim: The end of Marketing, (Eds.: Browlie, D.; Saren, M. & Wensly, R.). Rethinking Marketing. London: Sage.
  • [13] Cova, B. (1996). The Postmodern Expleained to Managers. Business Horizons, 2(3), 15-23.
  • [14] Fırat, A.F. & Schultz, C.J. (1997). From Segmentation to Fragmentation: Markets and Marketing Strategy in the Postmodem Era. European Journal of Marketing, 31(3), 183-207.
  • [15] Grafton-Small, R. & Linstead, S. (1989). Advertisements as arefacts: everyday understanding and the Creative cunsumer. International Journal of Advertising, 8(3), 205- 218.
  • [16] Hirschman, E.C & Holbrook, M.B. (1996). Perspectives on Methodology in Consumer Research. New York: Springer.
  • [17] Hackley, C. & Kitchen, P.J. (1998). IMC: A consumer psychological perspective. Marketing Intelligence and Planning, 16(3), 229-235.
  • [18] Gomes, M.E.; Leupold, S. & Albracht, M. (1998). Advertising,Community and self. ReVision, 20(4), 26-37.