İSLÂMÎ KÜLTÜRDE RÜYALAR BİLİMİ
İbni Haldûn (d. 1406), genel olarak insanlık kültüründen bahsederken İlâhî ilham ve rüyaların, varlığını kabul eder. Sonra dinî bilimleri tanımlarken, rüyalar ve yorumlarının önemini kabul eder[l]. Dünyevî bilimleri sıralarken de, büyü sanatı, astroloji ve İslâm tarafından yasaklanan diğer keskin uygulamaları reddeder.
___
- [ 1 ]-Ibn Khaldun: “Muqaddima” (Cairo), Kitap I, Bölüm 6; Kitap 6, Bölüm 12.
- [2]-H. Gätje: “Philosophische Traumlehre im İslâm”. ZDMG 109 (1959), 258-85.
- [3 [-Aristotle. “On prophecy in Sleep”. 462b 16-18.
- [4] -Aristotle. “On the Soul”, 429a 1
- [5] -Aristotle ,“On Dreams”. 459a 16.
- [61-14. Siebeck. “Geschichte der Psychologie”, 1/2 (Gotha. 1884). 48-49
- [7] -Düring. “Aristoteles”. (Heidelberg, 1966), 578-79.
- [8] -Aristotle. "Nicomachean Ethics”, 1140b 25-28.
- [9J-Aristotle. “On Memory and Recollection”. 449b 32-450a
- [10]-Siebeck, “Geschichte”, 50-55.
- [ 11 ]-Aristoteles, “De Anima”. Aristoteles über die Seele, tercüme W. Theiler (Berlin, 1973), 142.
- [12] -Aristotle, “On Sleep and Waking”, 456b 18-457b 8.
- [13] -Aristotle. “Posterior Analytics”, 94a 38.
- [141-Aristotle. “On Prophecy”. 464a 8-9:
- [15] -L. Binswager, “Wandlungen in der Auffasung und
Deutung des Traumes von den Griechen bis zur Gegenwart”. (Berlin. 1928). 4:
- [16] -Albinus. “Eisgoge didaskalikos”. in Plato Dialogi VI. ed.
C. Fr. Hermann (Leipzig. 1902), 176-77:
- [ 17]-Themistii in “Libros Aristotelis de Anima praphrasis”.
(Commentaria in Aristotelem. Graeca V. 3). ed. R. Heinze (Berlin, 1899). s. 99. 11. 17- 18.
- [18] -Ioannis Philoponi in “Aristotelis de Anima libros
commenteria", (Commantaria in Aristotelem Graeca XV), ed. M. Hayduck (Berlin. 1897). s. 494. II. 25 vd.
- [19] -R. Walzer, “Al-Farabi on the perfect state”. (Oxford.
1985), Chapter 14.
- [20] -Galenus, “Tais Toü Somatos Krasesin Ai Tes Psükes
Dnameis Epontai”, in: “Scripta minora”,
ed. J. Marqwardt (Leipzig, 1891), 32-79.
- [21 ]-H. Gätje, “Die aristotelische Psychologie im İslâm”.
(Heidelberg. 1971), 136-39.
- [22] -Ioannis Philoponi in “Aristotelis de Anima libros
commenteria”. 535, II. 4-6.
- [23] -İbn Sînâ, “Tis’a rasä’il”. (Cairo. 1908). 110.
- [24] -J. Jolivet, “L’âme selon al-Kindi”. (Leiden, 1971). 50-73.
- [25] -Abû Rida, “Rasâ’il al- Kindî al-falsafiyya”. (Cairo.
1950), I. 357: J. Jolivet, L’âme. 12-13.
- [26] -“Epitome der Parva Naturalia des Averroes”. 1. ed. H.
Gätje (Wiesbaden, 1961). 60.
- [27] -M. Maroth, “Das System der Wissenchaften bei Ibn
Sina” in “Àvicenna / Ibn Sina”, 980-1036, ed. B. Brentjes (Halle, 1980). II, 27-34.
- [28] -Averroes, “Parva Naturalia”, 93-94.
- [29] -Al-Fârâbî. “Ihsâ’ al-’ulûm”, ed. Uthmân Amîn (Cairo.
1968), 93; Fârâbî’nin kaynağı için bkz. Plato. “Republic”. 525c.