“OSMANLILARI GERİ GETİRMEK”

Tarih pek de masum bir malumat küpü değildir. Hasım cepheye yollanacak en müsait 'bomba'lar tarih cenahında depolanır. Tarih üzerinden karşı tarafa yollanan mesajlar, ideoloji postanelerinin damgalarını taşır pulları üzerinde. Bir yerde, tarihi anlatmak bugünü anlatmaktır bu yüzden; bugünü ve bugünün ilgilerini, eksikliklerini, zihinlerdeki vakumu, perspektifini yansıtır tarihler. Daha doğrusu tarih diye okuduğumuz bilgi yığını, hiç de ham ve masum ve dahi nötr bir olay birikimi olmayıp her zaman başka beyinlerin süzgeçten geçirerek önümüze servis yaptığı, işlenmiş, yönlendirilmiş, mamul ve pişirilmiş yemeklerdir. Başka türlü söylersek, bugünü kurmaya niyetlenmiş yakın geçmişin aktörlerinin, dünyaya bakacağımız pencerelere yerleştirdikleri camlar ve demir parmaklıklardır.

___

  • William Darlrymple, “Foreword: The Porous frontiers of Islam and Christendom: A clash or fusion of civilizations “, Editör: Gerald McLean, Re-Orienting the Renaissance: Cultural Exchanges with the East, New York: Palgrave Macmillan, 2005, s. XVI
  • Robert Ousterhout, "The East the West, and the appropriation of the past in early Ottoman architecture", Gesta, Vol. XLIII/2, 2004
  • Julian Raby, "A Sultan of paradox: Mehmed the Conqueror as a patron of arts", Oxford Art of Journal, Vol. 5, No. 1, (Patronage) 1982
  • Clive Ponting, World History: A New Perspective, Pimlico, 2001
  • Caroline Finkel, '"The treacherous cleverness of hindsight': Myths of Ottoman decay", Editör: McLean
  • Elena Marushiakova ve Vesselin Popov, Gypsies in the Ottoman Empire, Centre de reserches tsiganes, University of Hertfordshire Press, 2001