BİR KRİZ TEOLOJİSİ VE TOPLUMSAL HAREKET OLARAK SELEFÎLİK

Selefîlik, günümüzde İslam düşüncesinin en canlı problemlerinden biridir. İslam dünyasının medeniyet arayışı ve küresel dünyada kendi değerleriyle var olma çabalarında, gittikçe gücünü artıran bir bariyer haline gelmiştir. Öze dönüş vurgusuyla Selefîlik, İslam geleneğinin bir parçası olan mezhebi kimlikler üzerinde sarsıcı bir etki yapmaktadır. Siyasal bir hareket olarak da var olan politik dengeleri dağıtmakta ve Müslüman dünyayı istikrarsızlaştırmaktadır. Mezheplerin ve felsefe hareketinin birikimini reddetmeksizin, İslam öğretisi ekseninde bir yeniden yapılanma üzerinde düşünmek gerekmektedir. Bu olmaksızın kısmî tartışmalarla elde edilecek sonuçların yararlı olamayacağı açıktır. Selefî söylemin eski ve yeni dayanakları tartışıldığında, bu radikal özcü akımın hiç de İslam’ın öğretisini ve tarihini tekelinde bulundurmaya hakkı olmadığı anlaşılmakta, bu durum İslamî bir üslup çerçevesinde ortaya konulabilmektedir.

___

  • AKBULUT, Ahmet (2014). “Selefîliğin Teolojik ve Düşünsel Temelleri”, Tarihte ve Günümüzde Selefîlik, İstanbul: Ensar Yayınları
  • EL-HARRÂNÎ (2013). İbni Teymiyye, el-Akîdedu’l-Vâsitiyye ve İhtiva Ettiği Yüce Mebâhise Dair Tenbihât, şerh: Abdurrahman b. Nasır es-Sa’dî, talik: Abdulaziz b. Abdillah b. Bâz, çev. Hüseyin Cinisli, İstanbul
  • İBNİ TEYMİYYE (1986). Minhâcu’s-Sünnet’i-Nebeviyye, Kahire,
  • İMAM-I AZAM Ebu Hanife,(2012). İmamı Azam Ebu Hanife ve Eserleri, “Osman el-Bettî’ye Yazdığı Risale”, çev. Abdulvvahhab Öztürk, İstanbul,
  • EL-CÂBİRÎ, Muhammed Âbid (2001). Arap-İslam Siyasal Aklı, çev. Vecdi Akyüz, 2. Baskı, İstanbul: Kitabevi Yayınları.
  • EL-HAMED Muhammed b. İbrahim,(2007). Ehl-i Sünnet’in Seçkin Özellikleri, çev. Serkan Özgül, İstanbul: Ümmülkura Yayınevi
  • EL-EFGÂNÎ eş-Şemsu’s-Selefî,.(1998). A’dâu’l-Mâturidiyye li’l-Akîdeti’s-Selefîyye, Peşaver.
  • EL-HAVALÎ Sefer b. Abdurrahman (2012). Mürcie İnancı ve İslam Ümmeti Üzerindeki Kötü Tesirleri, çev. Ebu Abdurrrahman Azadi, İstanbul: İstikamet Yayınları.
  • EVKURAN Mehmet (2014). “İslam’da Eşitlik ve İtibar Talebinin Teolojik Dili- Mukallidin İmanı ve İmanda İstisna Tartışmalarının Sosyo-politik ve Kültürel Bağlamı”, Uluslararası İmam Maturidi ve Maturidilik Sempozyumu Bildirileri.Eskişehir.
  • EVKURAN Mehmet (2015). Sünnî Paradigmayı Anlamak-Bir Ekolün Politik ve Teolojik Yapılanması, Ankara,
  • İŞCAN, Mehmet Zeki (2009). Selefîlik-İslamî Köktenciliğin Tarihî Temelleri, İstanbul: Kitap Yayınevi.
  • HASAN, Osman Ali(1992). Kavâidu’l-İ’tikâd alâ Mesâlihi’l-İtikâd, Dâru’l-Vatan,
  • ULUDAĞ Süleyman (1976). İslam Düşüncesinin Yapısı, İstanbul: Dergah Yayınları.
  • KAVAS Ahmet (2014) .Tarihte ve Günümüzde Selefîlik, İstanbul: Ensar Yayınları.
  • ÖZERVARLI Sait (2009). ‘Selefîyye’ Diyanet İslam Ansiklopedisi, cilt 36, İstanbul: Diyanet Yayınları.