“Küresel Kentte Karşılaşmalar” (ya da) Yeni Bir Nomos Olarak Şiddet/Terör

Carl Schmitt’e referansla tanımlanan “globalizasyonun nomosu”, toprağabağlı bir düzenden, mekânsal sınırlılıkların aşındığı bir “dünya kavrayışı”na işaret etmektedir. Oysa bugün mekânın daha çok belirleyiciliğinden,neredeyse geometrik bir mutlaklığa taşınmasından söz edilebilir.Özgürlük mücadeleleri hâlâ teritoryaldir; ve üstelik vize, pasaport, mülteciler,hudut duvarları, tel örgüler, “hendek”ler mekânı daha çok kutsayanpratiklerdir. Bizzat “globalizasyonun nomosu”nun mekânı olarak tanımlanankent de, “küresel karşı-terörler”in mekânı haline gelmiştir. “Meydan”ile ilişkilendirilen nizamî “savaş” ve “dağ/orman” ile ilişkilendirilengerilla/eşkıya “terör”ü, artık “kent”leşmiştir ve kentin, kentsel hayatınaltyapısını hedef almaktadır. Dolayısıyla, şiddetin ve nefretin grameriningeçerli olduğu yeni bir “nomos” üretilmektedir. Bu yeni nomos, belki deAgamben’in diyebileceği gibi, ormanın kentin lehine ortadan kaybolmasıve tam da bu nedenle “bildiğimiz kent”in sonunun başlangıcı olabilir

“Confrontation in the Global City” (or) Violence/Terror as a New Nomos

“The Nomos of the globalization” described usually with reference toCarl Schmitt refers to transformation on “understanding of earth” fromterritory-base order to non-territorial world. But territory / space is todayvery significant determinant factor interpreted as an absolute geometricnorm. Struggle for freedom is still territorial while visa, passport, refugeecamps, border wall, wire fencing and “ditches” must be seen as consecratingpractices on space. The city, however, described as a space of “thenomos of the globalization” has been transformed to the space of “globalcounter-terrorism”. Both “Conventional warfare” linked to the “battlefieldin open confrontation” and guerilla/brigand “terror” linked to the “mountain/ jungle” have already been “urbanized” through threatening urbanlife. Therefore the new “nomos” relied upon intense violence and hatredhas been produced. This new nomos that Agamben can suggest shall be abeginning of the end of “the city that we know” by actually disappearanceof the jungle in favor of the city.

___

  • Agamben, Giorgio (2008), Olağanüstü Hal (çev: Kemal Atakay), İstanbul: Varlık Yayınları.
  • _____, (2013), Kutsal İnsan (çev: İsmail Türkmen), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Alver, Köksal (2010), Siteril Hayatlar (Kentte Mekânsal Ayrışma ve Güvenlikli Siteler), İstanbul: Hece Yayınları.
  • Appaduraı, Arjun (2008), Küçük Sayılardan Korkmak (Öfkenin Coğrafyası Üzerine Bir Deneme), (çev. Ferit Burak Aydar), İstanbul: Timsah Kitap.
  • _____, (1996), Modernity at Large (Cultural Dimensions of Globalization),
  • Minneapolis London: University Of Minnesota Press.
  • Arendt, Hannah (1997), Şiddet Üzerine (çev: Bülent Peker), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Asad, Talal (2012), İntihar Eylemleri (çev: Fuat Aydın), Ankara: Eskiyeni Yayınları.
  • Bacque, Marie-Helene (2011), “Fransa’da Eski Kızıl Banliyölerdeki Bağlanmalar ve Çözülmeler Üzerine”. Toplumbilim. No: 26. ss. 49 – 54.
  • Baudrillard, Jean (2012), Karnaval ve Yaşam (çev: Oğuz Adanır), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Bauman, Zygmunt (2003), Modernlik ve Müphemlik (çev. İsmail Türkmen), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • _____, (2011), Postmodern Etik (çev. Alev Türker), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • _____, (2006), Küreselleşme (çev. Abdullah Yılmaz), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Brown, Wendy (2011), Yükselen Duvarlar Zayıflayan Egemenlik (çev: Emine Ayhan), İstanbul: Metis Yayınları.
  • Çağan, Kenan (2006), “Küreselleşme ve Çokkültürlülük Kavşağında Güvenlik Problemi ve Terör”, tezkire dergisi, no: 43-44, ss.95-114.
  • Çiğdem, Ahmet (1999), “Globalizasyonun Nomosu”, Pstmodernizm ve İslam, Küreselleşme ve Oryantalizm (der: Abdullah Topçuoğlu ve Yasin Aktay), Ankara: Vadi Yayınları.
  • Demirhan, Ahmet (2001), “Kapıların Ardında Kalan ‘Adalet’”, tezkire dergisi, No: 23, ss.58-65.
  • Diken, Bülent (1997), “Richard Sennett, kamusal yaşam ve kent”, Birikim Dergisi, Sayı: 97, ss. 70-78.
  • Foucault, Michel (2013), Hapishanenin Doğuşu (çev: Mehmet Ali Kılıçbay), Ankara: İmge Kitabevi.
  • Giddens, Anthony (1998), Modernliğin Sonuçları, (çev. Ersin Kuşdil), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • _____, (2008), Sosyoloji, (haz. Cemal Güzel), İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Günenç, Ömer Faruk ve KARADENİZ, Sıtkı (2015), “Eğitim ve Kentlilik: Filistin Mülteci Kampları”, IV. Arap-Türk Sosyal Bilimler Kongresi Eğitim
  • Ekonomi Kalkınma, B.Akgün, S.Fakih, A.Uysal ve M.Şahin (eds.), Stratejik Düşünce Enstitüsü Yay., Ankara, ss. 81-114.
  • _____, (2015), “Kentlilik ve Eve Dönüş: Batı Şeria Mülteci Kampları”, Arredamento Dergisi, No: 288, ss. 68-76.
  • Haşimi, Cemalettin (2001), “İnsanlık ve Terör: Liberal Hurafeler Dünyası”, tezkire dergisi, no: 23, ss.38-52.
  • Işık, Oğuz (1993), “Modernizm Kenti / Postmodernizm Kenti”, Birikim Dergisi, No: 53, ss. 41-50.
  • Karadeniz, Sıtkı (2003), “Uygarlaşma Süreci ve Oryantalizm”, tezkire dergisi, No: 33, ss.16
  • Perouse, Jean-François (2011), İstanbul’la Yüzleşme Denemeleri, İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Petrescu, Doina (2002), “Pl(a)ys of Marginality Transmigrants in Paris”. The Hieroglyphics of Space Reading and Experiencing the Modern Metropolis (ed: Neil Leach), London and New York: Routledge.
  • Poyraz, Mustafa (2011), “İstanbul ve Paris’in Yoksul Kenarları ile Merkez Arasındaki Bağlar ve Kopma Noktaları”. Toplumbilim. No: 26. ss. 15-30.
  • Sennett, Richard (2010), Kamusal İnsanın Çöküşü, (çev. Serpil Durak-Abdullah Yılmaz), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Simmel, Georg (2008), “Metropol ve Tinsel Hayat”, Modern Kültürde Çatışma (çev: Tanıl Bora-Nazile Kalaycı-Elçin Gen), İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Wacquant, Loic (2011), Kent Paryaları İleri Marjinalliğin Karşılaştırmalı Sosyolojisi, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Wacquant, Loic J.D. (2003), “Fransız Banliyöleri ve Amerikan Zenci Gettosu: Karıştırma Yerine Karşılaştırma”. Toplumbilim. No: 17. ss. 45 – 55.