Yaşam Tarzlarının Farklılığından Bir Dayanışma Tesis Edilebilir Mi? Baumancı Sosyal Teorinin Olanakları

Geleneksel, modern ve postmodern dönemde yaşamın hangi ilkelerden hareketle dizayn edildiğini, yaşam tarzlarının hangi değerlere bağlı olarak temellendirildiğini göstermek araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Bunu tespit etmek için kullandığımız yöntem, doküman incelenmesi özelde de içerik analizi olmuştur. Geleneksel dönemde yaşam tarzlarının temellendiricisinin dini söylem, modern dönemde tekil bir hakikat, postmodern dönemde ise hakikatlerin çoğulluğu olduğu tespit edilmiştir. Tekil bir hakikat anlayışından çoğulcu hakikatlere geçişin farklı yaşam tarzlarının gelişmesi açısından bir fırsat sunduğu fakat diğer yandan dikkat edilmemesi durumunda bir rölativizm tehlikesi doğurduğu anlaşılmıştır. Rölativizmin neden olduğu zayıflatıcı etkilere karşı herkesin anlaşabileceği temel ilkelerin tespit edilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

From the Diversity of Lifestyles Can A Solidarity be Established ? Possibilities of Baumanian Social Theory

The aim of this research is to show that life is designed in the traditional, modern and postmodern period from what principles and the lifestyles are based on what values. The method we use to determine this has been document analysis and content analysis in particular. It has been determined that the basis of lifestyles in the traditional period is religious discourse, a single truth in the modern period and the plurality of truths in the postmodern period. It has been understood that the transition from a single understanding of truth to the pluralistic truths provides an opportunity for the development of different lifestyles, but on the other hand causes a danger of relativism if not observed. It is concluded that the basic principles that can be understood by everyone should be determined against the weakening effects caused by relativism.

___

  • Augustinus, A. (2006). On free choice of the will. M. Cahn Steven (Der.), Classics of Western Philosophy içinde (s. 357-373). Indianapolis: Hackett Publishing Company.
  • Augustinus, A. (2010). İtiraflar. Çev. Çiğdem Dürüşken. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Bauman, Z. (1998). Postmodern etik. Çev. Alev Türker, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2000). Postmodernlik ve hoşnutsuzlukları. Çev. İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2003a). Yasa koyucular ile yorumcular, Çev. Kemal Atakay, İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bauman, Z. (2003b). Modernlik ve müphemlik. Çev. İsmail Türkmen, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2013). Modernite, kapitalizm, sosyalizm: küresel çağda sosyal eşitsizlik. Çev. F. Doruk Ergun, İstanbul: Say Yayınları.
  • Demirtaş, M. (2013). Panoptikon’dan sinoptikon’a: öteki için/kadar özgürlük. Zülküf Kara (Der.), Bauman sosyolojisi içinde (s. 243-263). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Descartes, R. (1984). Metot üzerine konuşma. Çev. K. Sahir Sel. İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Descartes, R. (1986). Aklın yönetimi için kurallar. Çev. Müntekim Ökmen. İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Foucault, M. (1990). Politics, philosophy, culture. Translated by Alan Sheridan and Others. Edited with an introduction by Lawrence D. Kritzman. New York: Routledge, Chapman & Hall, Inc.
  • Foucault, M. (2011a). Entelektüelin siyasi işlevi: seçme yazılar 1. Çev. Işık Ergüden-Osman Akınhay-Ferda Keskin. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Foucault, M. (2011b). Büyük kapatılma: seçme yazılar 3. Çev. Işık Ergüden-Ferda Keskin, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Foucault, M. (2013). Hapishanenin doğuşu. Çev. Mehmet Ali Kılıçbay, Ankara: İmge Kitabevi.
  • Kant, I. (1993). Arı usun eleştirisi. Çev. Aziz Yardımlı. İstanbul: İdea Yayınevi.
  • Kant, I. (2009). Ahlak metafiziğinin temellendirilmesi. Çev. İonna Kuçuradi. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Montaigne (2007). Denemeler. Çev. Sabahattin Eyüboğlu. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi-Cover
  • ISSN: 1304-4796
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2003
  • Yayıncı: Manisa Celal Bayar Üniversitesi