Bu çalışmada ilk
olarak İsrailoğulları’nın tarihsel süreçte Mısır’daki hayatları hakkında
bilgiler verilecektir. Firavun’un baskısından kurtuluş ve takriben Mısır’dan
çıkıştan sonra yaşadıkları toplumlarda iktisadi yaşama sağladıkları katkılar
değerlendirilecektir. Amaç kapsamında Hz. Musa’ya vahyedilen Tevrat ile
birlikte gerçekleştirdikleri iktisadi faaliyetler belirli mantık silsilesi
içinde analiz edilecektir. Bu bağlamda Tevrat’ta adalete yönelik olan ayetler
ele alınacaktır. Sonra iktisadi adalete ve prosedürel adalete ilişkin ayetler
irdelenecektir. Özellikle İsrailoğulları’nın ve Yahudilerin faizi yorumlama
biçimlerinin dünya iktisat sistemine etkileri farklı bir bakış açısıyla
incelenecektir. Tevrat’tan hareketle İsrailoğullarının ve Yahudilerin dünya
adalet ve iktisadi adalet tarihindeki konumlarına dair yorumlar yapılacaktır.
In this study, information about historical process on the Israelites life in Egypt will be given firstly. Then, their liberation from Pharaoh's pressure, and the contributions that they made to the economic life in the societies which they lived in after their exodus from Egypt, will be evaluated. Within the scope of purpose, the Torah that was revealed to Moses together with the economic activities will be analyzed in a certain series of thoughts. Throughout this context, the verses about justice in the Torah will be discussed. Next, verses related to economic justice and procedural justice will be addressed. Especially, the effects of Israelites and Jews on the world's economic system from a different point of view will be examined. Eventually, there will be comments from the Torah on the position of the Israelites and Jews in the history of world justice and economic justice. Keywords: Torah, Israelites, Jews, Justice, Economic Justice.
___
Adam, B., Güç, A., Yitik, A. İ., Eroğlu, A. H., Arık, D., Çoban, B. Z., . . . Ayar, T. (2015). Yahudilik. B. Adam, & B. Adam (Dü.) içinde, Dinler Tarihi El Kitabı (s. 60-133). Ankara: Grafiker Yayınları.
Anıl, Y. Ş. (2006). Antik Çağda Demokrasinin Doğuşu. İstanbul: Kastaş Yayınevi.
Arslan, R. (2012). İlkçağda İktisadi Düşünce. M. Masca, & O. Bahar içinde, İktisadi Düşünce Tarihi (s. 37-60). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
Bayrakdar, M. (2016). Üç Dinin Tarihi. İstanbul: Say Yayınları.
Bekçi, İ., Apalı, A., & Apalı, Y. (2014). Semavi Dinlerin Görünmeyen Muhasebe Panoraması Yahudilikte Muhasebe Motifleri. Kapadokya Tarih ve Sosyal Bilimler Dergisi, III, 44-60. Nisan 11, 2018 tarihinde http://cahij.com/DergiPdfDetay.aspx?ID=27 adresinden alındı.
Coleman, J. (2016). Rothschild Hanedanlığı. (M. Akcanbaş, Çev.) İstanbul: Destek Yayınları.
Davies, N. (2011). Avrupa Tarihi. (M. A. Kılıçbay, Dü., B. Çıgman, E. Topçugil, K. Emiroğlu, & S. Kaya, Çev.) İstanbul: İmge Kitabevi.
Duran, B. (2017). Din ve Kapitalizm. Saarbrücken: LAP LAMBERT Academic Publishing.Ersoy, A. (2015). İktisadi Teoriler ve Düşünceler Tarihi (4. b.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Margoliouth, D. S. (2003). İslamiyet Öncesi Arap-İsrailoğulları İlişkileri. (S. Ertüzün, Çev.) İstanbul: Kaknüs Yayınları.
Marx, K. (1926). On the Jewish Question. Londra: Leonard Persons.Montefiore, S. S. (2016). Kudüs: Bir Şehrin Biyografisi. (D. Yücel, Dü., & C. Demirkan, Çev.) İstanbul: Pegasus Yayınları.
Nisbett, R. E. (2015). Düşüncenin Coğrafyası. (G. Ç. Güven, Çev.) İstanbul: Varlık Yayınları.Siegel, P. N. (2013). Dünya Dinleri ve İktidar. (S. Dingiloğlu, Çev.) İstanbul: Yordam Kitap.Tevrat. (2018). Nisan 22, 2018 tarihinde http://www.yolgosterici.com/tevrat/tevrat.htm adresinden alındı.
Weber, M. (1978). Economy and Society. (G. Roth, & C. Wittich, Dü) California: University of California Press.
Wilson, R. (1997). Economics, Ethics and Religion. New York: New York University Press.