GELENEKSEL TÜRK MÜZİĞİ’NE ÖZGÜ ÇALGILARIN ORGANOLOJİK GELİŞİMİ

Organoloji, çalgıları inceleyen bir bilim dalıdır. Türk Müziği çalışmalarıyla ilgili
Anahtar Kelimeler:

Organoloji, Türk Müziği

ORGANOLOGIC DEVELOPMENT OF TRADITIONAL TURKISH MUSICAL INSTRUMENTS

Organology is a science that studies the musical instruments. It is rare to find organologicpublished scientific resources of Traditional Turkish Music. The aim of this study is toexamine all studies in the literature about the Traditional Turkish Music instruments, inthe organologic sense to demonstrate this progress. In this study, some conclusions werereached using literature review and interviews with experts on the field. According to theresults of the study, it is concluded that the organologic studies in the West is different fromthe ones in Turkey. The emergence of the Organology as a science coincides with the 17thcentury. But serious scientific studies in Turkey have started in the 20th century. In Turkey ithas seen that written works about instruments are few, works entered into literature of thisperiod were writen after compliation works of introducing instruments, they are first studiesgiving information about instruments. Furthermore, after establisment of conservatoryproviding Turkish Music education, academic studies about Traditional Turkish Music andinstruments began. Due to the late scientific studies related to those instruments, a lot ofTraditional Turkish Music instruments today have fallen out of use, and therefore manyof them are forgotten. As a conclusion, to prevent any of these losses it is needed to setup an national instruments museum, to write an encyclopedia, bibliography, to organisesymposiums, congress, conserts etc. suggestions are offered in this study.

___

  • Açın, C. (1994). Enstrüman Bilimi (Organoloji). İstanbul: Yenidoğan Basımevi.
  • Akarçay, A. (1998). Türk Halk Müziği Sazlarının Sınıflandırılması, Kullanıldığı Yöreler ve Türler, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir: Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Bardakçı, M. (1986). Maragalı Abdülkadir. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Cevher, H. (2003). Ali Ufki (Hâzâ Mecmûa-i Sâz ü Söz. çeviri yazım inceleme,. İzmir: Meta Basım Matbaa.
  • Çelik, Başar, B. (2001). Hızır bin Abdullah’ın Kitabü’l Edvar’ında Makamlar. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul: Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Doğrusöz, N., Beşiroğlu, Ş., Uslu, R. (2007). Harîrî bin Muhammed’in Kırşehrî Edvar İçersinde Perdeler. İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, sayı 1, cilt 4, 13-22.
  • Elçi, A. (1997). Muzaffer Sarısözen (Hayatı, Eserleri ve Çalışmaları). Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Karakaya, F. (2016). Türk İslam Çalgılarının Gelişmişlik Düzeyi, Türk Müziği Çalgılarının Organolojik Gelişimi, Panel bildirisi, 27 Mart 2016, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Barış Manço Kültür Merkezi.
  • Musiki Dergisi (2009). Hititlerin Senfonik&Lirik Gösterisi: Hattuşa, (Mayıs, 14, 2016), http://www.musikidergisi.net/?p=1181
  • Öğel, B. (1991). Türk Kültür Tarihine Giriş. cilt 9, Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Pekin, E. (2013). Sarayda Musiki, (Mayıs, 10, 2016), http://www.turkishmusicportal.org/ article_chapter.php?id=5&page_num=2&lang2=tr.
  • Polat, Ö. (2013). Çalgı Bilimi, (Nisan, 28, 2016). https://www.muzikogretmenleriyiz.biz/ organoloji-calgi-bilimi-nedir/
  • Somakcı, P. (2016). Gönül Paçacı ile yapılan kişisel röportaj, (Mart, 20, 2016), İstanbul: Osmanlı Dönemi Araştırma Merkezi.
  • Söylemez, M. (2009). Mızraplı Çalgılardan Udun Restorasyon Teknikleri, İstanbul Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul: Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Tetik, S. (2015). Türkiye’de Organoloji Çalışmaları, Mukaddime Dergisi. 6/1, 197-220.
  • Tüfekçioğlu, S. (2015). XV. Yüzyıl Edvar Kitaplarında Çalgılar, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul: Yayınlanmamış Doktora Tezi.
  • Üngör, E. R. (2004). Türklerde Çalgılar. I. Uluslararası Tarihte Anadolu Müziği ve Çalgıları Sempozyumu, Ankara, 12-13 Kasım 1999. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Uslu, R. (2015). Kemani Hızır Ağa, Türk Müziği’nde Batılılaşmanın Başlangıcı mı?. (Mayıs, 10, 2016), http://www.ayk.gov.tr/wp-content/uploads/2015/01/USLU-Recep- KEMANÎ-HIZIR-AĞA-TÜRK-MÜZİĞİNDE-BATILILAŞMANIN-BAŞLANGICIMI. pdf
  • Ülkütaşır, M. Ş. (1972). Cumhuriyetle Birlikte Türkiyede Folklor ve Etnografya Çalışmaları. Ankara: Başbakanlık Kültür Müşteşarlığı Cumhuriyetin 50. Yıldönümü Yayınları.
  • Yücel, H. (2013). Kemani Hızır Ağa ve Tefhimü’-l Makamat fi Tevlidi’n-Nagamat Çevirisindeki Perdeler. Akademik Bakış Dergisi, 37, 1-16.