Unutulan Mesafe, Hayvan-Oluş ve Sanat

Öz Batı metafiziği geleneği insanı, doğa ve mahlûkat ile arasındaki mesafe üzerinden kurgular. Düşünen insan bir anlamda yüce yetilerini bu mesafede yaratır. Doğa ile insan arasındaki mesafenin kapanma korkusu, modern uygarlığı yaratan bilinçtir. Sanat için ise uygarlığı yaratan bu mesafe; bir tedirginlik ve korku alanı değil, onun ontolojisinin olmazsa olmazı, unutulmuş, sessiz bir varoluş alanının evidir. Sanat; modern insanın uzaklaşmak istediği doğanın sessiz ve kapalı dünyasına sızarak, insanı mümkün olmayan bir bütünleşmenin arzusuyla tanıştırır. Bu unutulmuş arzu sayesinde Sanat, Modern Aklın aksine, ilkel olanın bakışını her daim kendinde saklı tutar ve uygarlık karşıtı bakışı içselleştirir. Hayvanın ve mahlûkatın kapalı dünyasına sızmaya çalışan Sanat, uygarlığın kapattığı o mesafede bir “açıklık” yaratır. 

___

Adorno, T. Horkheimer, M. (2010). Aydınlanmanın Diyalektiği. (Çev. N, Ülner. E, Öztarhan Karadoğan). İstanbul: Kabalcı Yayınevi

Agamben, G. (2009). Açıklık. (Çev. M. M. Çlingiroğlu). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları

Bataille, G. (2013, Ağustos). Muamma. E-Skop. https://www.e-skop.com/skopbulten/pasajlar-muamma/1315. Erişim Tarihi: 01. Eylül. 2019

Marcuse, H. (1968). Aşk ve Uygarlık. (Çev. S. Çağan). İstanbul: May Yayınları.

Marcuse, H. (1997). Estetik Boyut. (Çev. A. Yardımlı). İstanbul: İdea Yayınları.

Sarıalioğlu, K. (2015). Temmuz Sağanakları. İstanbul: Komşu Yayınları, Yasakmeyve