KÜTAHYA ERGUNİYYE MEVLEVİHANESİ (DÖNENLER CAMİİ) HAZİRESİNDEKİ MEZAR TAŞLARI

Bu araştırmada, Kütahya’daki Erguniyye Mevlevihanesi Haziresi’nde bulunan mezar taşlarını incelemeyi hedefledik. Erguniyye Mevlevihanesi, Mevleviliğe katkı sağlayan önemli isimlerin yetiştiği mekan olmuştur. Bu isimler Ahmed Halis Çelebi, Abdurrahman Ferruh Çelebi, Abdülkadir Çelebi, Mehmet Sâib Çelebi, Abdurrahim Atâ Çelebi, Yahya Sâkıb Çelebi gibi şahıslardan meydana gelmiştir. Bu kişilerin büyük bölümü, Kütahya Mevlevihanesi’nde şeyhlik görevi ifa etmiştir. Hatta Mevlevilik tarihine ışık tutacak eserler kaleme almışlardır. Böylece bu hazire, Mevlevi tarihinde etkin şahsiyetlerin gömüldüğü açık hava müzesi durumuna gelmiştir. Bu müzeyi dolduran mezar taşlarının üzerindeki ibareleri çözümledikten sonra bunların üzerindeki tezyini unsurları sınıflandırmaya çalıştık. Bu taşlar üzerinde özellikle Mevlevi sikkeleri ile bitkisel motiflerin yoğunluğu dikkat çekicidir. Sonuç olarak, Mevlevilik tarihine ışık tutacak bu taşları sanat tarihi disiplini içinde aktarmaya gayret ettik

TOMBSTONES AT GRAVEYARD OF ERGUNIYYE MEVLEVIHANE (DONENLER MOSQUE) IN KUTAHYA

In this study, we aimed to examine the tombstones at Graveyard of Erguniyye Mevlevihane in Kütahya city. Erguniyye Mevlevihane was a place in which very important figures who made contribution to the Mevleviye were educated. These figures were such as Ahmed Halis Çelebi, Abdurrahman Ferruh Çelebi, Abdülkadir Çelebi, Mehmet Sâib Çelebi, Abdurrahim Atâ Çelebi, Yahya Sâkıb Çelebi. Most of these persons performed as sheik at the Kütahya Erguniyye Mevlevihane. Moreover, they had written many books on history of the Mevlevi’s. So this graveyard, it turned into an open museum where eminent figures in the Mevlevi history, were buried. By the way, firstly we examined the Arabic inscriptions on the tombstones and determined decorative objects at the same stones. Especially the designs of vegetable and illustrations of Mevlevi tall felts had been drawn at stones. As a result, we tried to expose these burial materials that clarified the history of Mevlevi according to the methodology of Art History

___

  • » ALTUN, A., “Kütahya’da Türk Devri Mimarisi”, Atatürk’ün Doğumunun 100. Yılına Arma- ğan:Kütahya, İstanbul 1981/1982, s.171-700.
  • » ARI, A., Mustafa Sâkıb Dede ve Divanı, Ankara 2003.
  • » BAKIRCI, N., Mevlevi Mezar Taşları, İstanbul tarihsiz. » DÎVÂN-I SULTAN VELED, (Nşr. F. Nafiz Uzluk), İstanbul 1941.
  • » DOĞAN, A., Kütahya Erguniyye Mevlevîhânesi, İstanbul 2006.
  • » EFLÂKÎ, A., Ariflerin Menkıbeleri, II, (Çev. T. Yazıcı), İstanbul 1986. N. Bakırcı, a.g.e., s.101.
  • » GÜNER, H., Kütahya Camileri, Kütahya 1964.
  • » GÖLPINARLI, A., Mevlâna’dan Sonra Mevlevilik, İstanbul 1953.
  • » KARAMAĞARALI, B., Ahlat Mezartaşları, Ankara 1992.
  • » KEMİKLİ, B., “Kütahya Mevlevîlîği: Mevlevî Kültürünün Merkezlerinden Biri Olarak Kütahya”, İstem, S.1, Konya 2003, s.103-118.
  • » KONYALI, İ. H., Âbideleri ve Kitabeleri ile Konya Tarihi, Ankara 1997.
  • » ÖZÖNDER, H., “Kütahya Mevlevîhânesi”,Türkiyat Araştırmaları Dergisi,S.2, Konya,1996, s.69-89.
  • » UYSAL, A. O., Germiyanoğulları Beyliğinin Mimari Eserleri, Ankara 2006.
  • » UZUNÇARŞILI, İ. H., Bizans ve Selçukiylerle Germiyan ve Osmanoğulları Zamanında Kü- tahya Şehri, İstanbul 1932.
  • » VARLIK, M.Ç., Germiyanoğulları Tarihi, (1300-1429), Ankara 1974. K
  • Çizim 1-Erguniyye Mevlevihânesi (Dönenler Camii) Haziresi Krokisi