Yahveizmdeki Takva Yolu İçeriğindeki Yasanın Rasyonel Ekonomik Davranış Tarzı Açısından Önemi

İ srail halkı, tekrar ve tekrar, iki büyük görevi hakkında bilgili kılınmıştır: İsrail halkı seçilmiş olduğu için, kutsaldır ve Tanrının yasasına itaat etmektedir. İsrail halkının en yüce emeli, kahinler krallığını kurmak ve kutsal bir ulus haline gelebilmektir. Bu yolda sonuca ulaşmak ise, Tanrının emirlerine sıkı sıkıya itaat etmesine bağlıdır. Musevilik, cinsel ilişkiye bir günahkârlık olarak görerek asla yasak getirmemektedir. Cinsel ilişkide mutlaka bir günahkârlık vardır, ancak bu günahkârlık nikah bağı sayesinde yok edilmiş, yerini kutsallığa terk etmiştir. Bir adam nikahlı karısız olmamalıdır, bir kadın da nikahlı kocasız olmamalıdır; her ikisi de, birleşmelerinde Tanrının ruhunu fark etmek zorundadır. Rabbiler, yasaları ve düzenlemeleriyle evliliğe, evlilik ilişkilerine, çocukların eğitimine, sıkı çalışma yoluyla yüksek kazanma düzeyine doğrudan tesir etmişlerdir. Evlilik, iffetlilik, ağırbaşlılık, disiplin ve ılımlılık takva yolundaki dindar İsrailliler arasında çok daha fazla kutsal olarak görülmüştür.

Again again the Israelite was informed that two great duties were his. Jewish people was to be holy and to obey God’s law. Because they are choosen by God. The highest aim of Israel still is to be a kingdom of priest and a holy nation. The path to that end is a strict obedience to God’s commandments. Judaism does not forbid sexual intercourse as sinful. Sinful it must always be, but its sinfulness may to some extent be removed by sanctification through the marital relations. A man should not be without a wife, nor a woman without husband; but both shall see to it that God’s spirit is in their union. The rabbis by their laws and regulations affecting marriages, the marital relations and the education of children, gain profits by working hard. That marriage, chastity, sobriety, discipline and moderationare considered more sacred among pious jews.

___

BOKSER B.Z. (1951), The wisdom of the Talmud; a thousand years of Jewish thought, New York : Philosophical Library

BYRON L. (1990), In partnership with God : contemporary Jewish law and ethics, Syracuse, N.Y. : Syracuse University Press

COHEN S.J. (1973), Sefer hayashar: the Book of the righteous, New York : Ktav Pub. House DANIEL Z. F. (1999), The right and the good : halakhah and human relations, Northvale : N.J. Jason Aronson Publ.

DORFF E.N. (2003), Love Your Neighbor And Yourself : A Jewish Approach To Modern Personal Ethics, Philadelphia PA : Jewish Publication Society

MAIMONIDES M. (1975), Ethical writings of Maimonides, New York : New York University Press

METZGER B. (1965), The Apocrypha of Old Testament, New York : Meridian Books

NEUSNER J. (1990), The economics of the Jewish People, Chicago : University of Chicago Press

SEARS D. (1998), Compassion for humanity in the Jewish tradition, Northvale : N.J. : Jason Aronson Publ.

SHEAR E.M.; Chaim M. (1998), The Rich Go To Heaven : Giving Charity İn Jewish Thought, Northvale : Jason Aronson Publ.

SOMBART W. (1951), The jews and modern capitalism, Glencoe : Free Press

TAMARI M. (1987), With all your possessions : Jewish ethics and economic life, London : Free Press, Collier Macmillan Publishers, ZWEIG M. (1991), Religion and economic justice, Philadelphia : Temple University Press