Adorno’nun Caz Müziği Kuramına Güncel Bir Bakış: New York Jazz Masters Workshop Uygulaması

Öz p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Minion Pro'; min-height: 14.0px} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; text-align: justify; line-height: 10.1px; font: 10.0px 'Minion Pro'; color: #2d2829} span.s1 {font: 12.0px 'Minion Pro'; color: #000000} Caz müziği 1940’lı yılların başında ortaya çıkan “bebop” akımı ile yeni bir dil geliştirmiştir. Adorno’nun caz müziği kuramı, bebop dili üzerine kurulan günümüz caz müziğini açıklayamayacak şekilde güncelliğini yitirmiştir. Bu çalışma Adorno’nun popüler müzik ve ciddi müzik kategorilerinin günümüz caz müziğine uygunluğunu sorgulayarak, kategorilerin yeterli bir kuramsal çerçeve sağlamaması durumda yapılacak açılımları araştırmaktadır. Bu amaçla, Frankfurt Okulu’nun sanat anlayışı ve Adorno’nun müziğe yaklaşımı incelenerek mevcut kuramsal çerçeve ile ilgili bilgi verilmiştir. Caz müziğine dair güncel durumu ortaya çıkarmak adına uluslararası bir caz çalıştayı olan New York Jazz Masters etkinliğinde katılımcı gözlemler ve yapılandırılmamış yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, güncel caz müziğinin klasik müzik ile aynı kategoride ele alındığı, derinlemesine kurgulanmışlık derecelerine göre oluşturulan kategorilerin ise bir hiyerarşi oluşturmak üzere yetersiz görüldüğü bulgulanmıştır. 
Anahtar Kelimeler:

Adorno, Caz, Popüler Müzik

___

  • Adorno, T. (1941). On Popular Music. Studies in Phi-losophy and Social Science, 9, 17–48. Erişim Tari-hi 10 Kasım 2017, https://260mc.files.wordpress. com/2010/10/adorno-on-popular-music.pdf
  • Adorno, T. (1982). On the Problem of Musical Analy-sis. Music Analysis 1 (2), 169-187. Erişim Tarihi 27 Mart 2018, http://www.jstor.org/stable/854127
  • Adorno, T. (1989–90). On Jazz. A Special Issue on Mu-sic, 12 (1), 45–69. Erişim Tarihi 10 Kasım 2017, http://www.verlaine.pro.br/txt/adorno-on-jazz.pdf
  • Adorno, T. (1993). Music, Language, and Compositi-on. The Musical Quarterly, 77 (3), 401-414. Erişim Tarihi 05 Ekim 2010, http://www.jstor.org/stab-le/742388
  • Adorno, T. (1995). On Some Relationships Between Music and Painting, The Musical Quarterly, 79 (1), 66-79. Erişim Tarihi 27 Mart 2018, http://www. jstor.org/stable/742517
  • Adorno, T. (1997). Prisms (9.Baskı). Cambridge: MIT
  • Adorno, T. (2002). Essays on Music. Berkeley and Los Angeles: University of California.
  • Adorno, T. (2006). Philosophy of New Music. Minnea-polis: University of Minnesota.
  • Adorno, T. (2016). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi (10. Baskı). Elçin Gen, Nihat Ülner, Mustafa Altun (Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Alexandre, D. (2017). Portekizli, Davul Sanatçısı, Yaş: 28, 11.08.2017: 13.32 (Sözlü Kaynak)
  • Ayas, G. (2015). Müzik Sosyolojisi. İstanbul: Doğu.
  • Bailey, D. (2011). Doğaçlama (2. Baskı). Ali Bucak (Çev.). İstanbul: Pan.
  • Benjamin, W. (2015). Estetize Edilmiş Yaşam. Ünsal Oskay (Çev.). İstanbul: İnkılap.
  • Berendt, J. E. (2010). Caz Kitabı (3. Baskı). Neşe Ozan (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Bilir, O. (2012). Bir Güç Alanları Sistemi Olarak Mü-zik Toplum İlişkisi, Doğu Batı Düşünce Dergisi, 62, 183-195. Erişim Tarihi 9 Mayıs 2018, http://www.academia.edu/32811069/Do%C4%9Fu_ Bat%C4%B1_62_-_%C3%96nce_M%C3%BCzik_ Vard%C4%B1.pdf
  • Bottomore, T. & Nisbet, R. (2014). Sosyolojik Çözümle-menin Tarihi (3. Baskı). Mete Tunçay, Aydın Uğur (Yay. Haz.). Aydın Uğur (Çev.). İstanbul: Kırmızı.
  • Bourdieu, P. (2015). Ayrım. Fırat Derya Şennan, Gün-ce Ayşe Berkkurt (Çev.). Ankara: Heretik.
  • Dellaloğlu, B. (2014). Frankfurt Okulun’nda Sanat ve Toplum (5. Baskı). İstanbul: Say.
  • Eco, U. (1992). Açık Yapıt. Yakup Sahan (Çev.). İstan-bul: Kabalcı.
  • Erol, A. (2009). Popüler Müziği Anlamak (3. Baskı). İs-tanbul: Bağlam.
  • Esgin, A. (2012). Bir Müzik Sosyolojisi Var mıdır? Doğu Batı Dergisi, 15. Erişim Tarihi 9 Mayıs 2018, https://www.researchgate.net/publicati-on/289521155_Bir_Muzik_Sosyolojisi_Var_midir
  • Feige, D. M. (2016). Caz Felsefesi. Necati Aça (Çev.). Ankara: Dost.
  • Given, L. M. (Ed.) (2008). The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods (Vol. 2). Los Angeles: Sage.
  • Goehr, L. (2007). The Imaginary Museum of Musical Works. New York: Oxford University.
  • Golos, E. (2017). Polonyalı, Piyano Sanatçısı, Yaş: 22, 10.08.2017: 14.46 (Sözlü Kaynak)
  • Göcze, C. (2017). Belçikalı, Davul Sanatçısı, Yaş: 18, 14.08.2017: 17.37 (Sözlü Kaynak)
  • Güven, U. Z. & Ergur, A. (2014). Dünyada ve Türkiye’de Müzik Sosyolojisinin Yeri ve Gelişimi, Sosyoloji Dergisi, 29 (3), 1-19. Erişim Tarihi 9 Ma-yıs 2018, http://tjs.istanbul.edu.tr/wp-content/up-loads/2015/08/tjs_29_1_27.pdf
  • Hall, S. (2017). Temsil: Kültürel Temsiller ve Anlamlan-dırma Uygulamaları. İdil Dündar (Çev.). İstanbul: Pinhan.
  • Hebdige, D. (1988). Gençlik ve Altkültürleri. Esen Ta-rım (Çev.). İstanbul: İletişim.
  • Jay, M. (2014). Diyalektik İmgelem. Sevgi Doğan (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Karolyi, O. (2011). Müziğe Giriş (6. Baskı). Mehmet Nemutlu (Çev.). İstanbul: Pan.
  • Kwun, F. W. (2017). Hong Konglu, Gitar Sanatçısı, Yaş: 25, 12.08.2017: 14.50 (Sözlü Kaynak)
  • Lauridsen, C. R. (2017). Danimarkalı, Ses Sanatçısı, Yaş: 36, 12.08.2017: 21.00 (Sözlü Kaynak)
  • McRobbie, A. (2013). Postmodernizm ve Popüler Kül-tür. Almıla Özdek (Çev.). İstanbul: Parşömen
  • Panteleev, A. (2017). Rus, Piyano Sanatçısı, Yaş: 44, 13.08.2017: 12.14 (Sözlü Kaynak)
  • Roy, W. & Dowd, T. (2010). What Is Sociological Abo-ut Music? Annual Review Of Sociology, 36, 183-203. doi: 10.1146/annurev.soc.012809.102618.
  • Shiner, L. (2013). Sanatın İcadı (3. Baskı). İsmail Türk-men (Çev.). İstanbul: Ayrıntı.
  • Webern, A. (1998). Yeni Müziğe Doğru (2. Baskı). Ali Bucak (Çev.). İstanbul: Pan.
  • Witkin, R. W. (2000). Why did Adorno “Hate” Jazz? Sociological Theory, 18 (1), 145-170. Erişim Tarihi 27 Mart 2018, http://www.jstor.org/stable/223286
Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi-Cover
  • Yayın Aralığı: Yılda 4 Sayı
  • Başlangıç: 2001
  • Yayıncı: Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi