Geleneksel Japon Kabuki Dans Tiyatrosunun Aykırı Bedenleri “Onnagatalar”

Kabuki dans tiyatrosu Japonya’nın, tarihi dört asra kadar uzanan en önemli gösteri sanatlarından birisidir. Bu lirik tiyatro tarzı son derece stilistiktir ve etkileyici görsellere ve ses performanslarına dayanır. Kabuki sahnesinde her zaman için dans ve müzik birlikteliğine eşlik eden bir anlatıcı bulunur. Kabuki dans tiyatrosunda dokunma duyusu ve bakış, yüksek-alçak müzik sesi ve haraketli sahnelerle uyarılır. Anlatılara mevsimlerin değişimi ve döngüsüne dair olan görsel düzenlemeler aracılığıyla dramatik bir boyut kazandırılır.  Sahnedeki oyunculuk son derece yavaş ve estetiktir. Bu avangard tiyatro stilinde makyaj, rol yapma gücüyle bağlantılı olan performans eşliğinde kullanılır,  karakterlerin temsilinde ve vurgulanmasında en önemli araçlardan birisidir. Kabuki tiyatrosunda insan olan karakterlerin canlandırılmasından başka, aslan, kaplan ve ejderha gibi hayvanlar da kişileştirilir. Bu yüzden oyuncular güçlü bir performans için bedenlerini şekilden şekle sokarlar ve dış dünyadan gelen iç ve dış uyarıcıları bedenleri aracılığıyla aktarırlar. Bu bağlamda oyuncunun bedeni, içerisinde her şeyin akıp gittiği bir yansıtıcı haline gelir. Bu durum Mononmane olarak adlandırılır. Böylece oyuncu fiziksel olarak yansıttığı, temsil ettiği karakterin şeklini alır. Onnagata ise, kadın karakterlerin erkek oyuncular tarafından canlandırılmasıdır.  Onnagata rolündeki erkek oyuncu kadın taklidi yapmaz, gerçek bir kadınmış gibi kadın karakteri temsil eder. Bu noktada, bir kadın karakterin canlandırılması, kadının feminen güzelliğinden ve estetiğinden daha da önemli hale gelir. Bu çalışma, onnagatalığın Kabuki sahnesinde canlandırılması, temsili, onnagata bedeninin kuruluşu ve farklı bir beden sunumu olarak önemi üzerinde durmaktadır. Çalışmada, tiyatral iletişim modeli aracılığıyla onnagata temsillerinin fiziksel ve içeriksel boyutu analiz edilmiştir

Traversal Bodies of Traditional Japanese Kabuki Dance eatre “Onnagatas”

Kabuki dance theatre is one of the most important performance arts of Japan culture for four hundred years. is lyric theatre style is extremly stylistic and based on enchanting visual and sound performance. Tactual sense and eyesight are stimulated through high and low music sound, e ects and moving stage in Kabuki. Make-up is one of the most important presentation mediums for introducing and emphasising the characters. e power of performance depends on perfection of acting in this avangard theatre style. e term Onnagata is a situation and it means personation of woman characters by man performers. In Onnagata situation, actors don’t pretend like a woman, they represent the woman character like a real woman. In this point, personation of a woman character is more important as real than feminen beauty or aesthetic of her. is study, emphasizes on personation,, presentation and body constitution of onnagata body as a di erentiated body representation. 

___

  • Ayhan, Şeyma Nalbant, “XIX. YY Japonyasında Siyasi Düşünce: “Shinron” ve “Bunmeiron no Gairyaku” Eserlerinde İdeoloji”, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi 2013.
  • Birk, Sara K, Sex, Androgyny, Prostitution and the Development of Onnagata Roles in Kabuki Theatre, S. USA: University of Montana, 2006.
  • Elam, Keir , The Semiotic of Theatre and Drama, London and Newyork: Routledge, 1980.
  • Fujita, Minoru ve Shapiro, Michael, Transvestism and the Onnagata Traditions in Shakespeare and Kabuki, United Kingdom: Global Oriental, 2006
  • Herrmann, Anne ve J. Stewart, Abigail, Theorizing Feminism: Parallel Trends in the Humanities and Social Science USA: Westview Press, 2001.
  • Isaka, Maki, Onnagata: A Labyrinth of Gendering in Kabuki Theater, Seattle and London: University of Washington Press, 2016
  • Jochum, Elizabeth Ann, “Inclining East: Theatrical Appropriation of Kabuki”, Master of Art Thesis, University of Colorado, 2008
  • Kuritz, Paul, The Making of Theatre History, New Jersey : Prentice Hall, 1998.
  • Melucci, Alberto, Oyuncu Benlik, çev: Başak Kıcır, İstanbul: Sel Yayıncılık, 2013.
  • Mezur, Katherine . Beautiful Boys/Outlaw Bodies: Devising Kabuki Female Likeness, USA:Palgrave McMillan, 2005
  • Mezur, Katherine The Kabuki Onnagata: A Feminist Analysis of the Onnagata Fiction of Female-Likeness, 1998
  • Moore, F. Michael, Drag!: Male and Female Impersonators on Stage, Screen and Television: An Illustrated World History, USA: McFarland & Company Incorporated Pub, 1994
  • Todorova Gabrovska, Galia Gender and Body Construction in Edo Period Kabuki, Core Ethics.Vol. (5).2009
  • Zohar, Ayelet, Postgender: Gender, Sexuality and Performativity in Japanese Culture, United Kingdom: Cambridge Scholars, 2009
  • http://factsanddetails.com/japan/cat20/sub131/item715 Erişim: 15 Mart, 2017
  • http://www.unesco.org/culture/ich/en/RL/kabuki-theatre-00163 Erişim:7 Mart, 2017
  • https://sites.google.com/site/utnarukami/kabuki-theatre-3/what-is-kabuki Erişim: 7 Mart, 2017
  • https://wiki.samurai-archives.com/index.php?title=Kabuki Erişim: 7 Mart, 2017
  • http://akademikperspektif.com/2015/06/03/japonya-meji-oncesi-donem-meji-donemi-cin-japon-savasi-ve-rus-japon-savasi/ Erişim: 7 Mart, 2017
  • http://www.arteorientalis.com/batiresimsanatinabicimverenkaynaklar.htm Erişim:7 Mart, 2017
  • http://www2.ntj.jac.go.jp/unesco/kabuki/en/3/3_03_06.html Erişim: 14 Mart, 2017
  • http://japan-magazine.jnto.go.jp/en/1508_kabuki.html Erişim: 14 Mart, 2017
  • http://web-japan.org/museum/kabuki/about_ka.html Erişim: 6 Mart, 2017
  • http://www.kln.ac.lk/humanities/depts/sinhala/docs/Publications/Kabuki%20Theatre %20in%20Japan.pdf Erişim: 7 Mart 2017
  • http://viewingjapaneseprints.net/texts/topictexts/faq/faq_onnagata.html Erişim: 7 Mart, 2017
  • http://factsanddetails.com/japan/cat20/sub131/item715 Erişim: 14 Mart 2017
  • https://asiantheatre.wikispaces.com/Kabuki+Dance+By+Mercer+Pinkston Erişim: 29 Mart, 2017
  • http://ikblc.ubc.ca/salon-series-201617-great-onnagata-roles-in-kabuki-dance/ Erişim: 29 Mart, 2017
  • http://www.japan-guide.com/e/e2090.html Erişim: 29 Mart, 2017
  • http://jpninfo.com/39428 Erişim: 29 Mart, 2017
  • http://outsiderjapan.pbworks.com/w/page/25797261/ Erişim: 29 Mart, 2017
  • https://iostream.info/the-silver-stage-kabuki/ Erişim: 29 Mart, 2017
  • http://www.nytimes.com/2007/07/19/theater/reviews/19kabu.html Erişim: 29 Mart, 2017