Solar Göz Kırpış: Life & Strive Performansını Yeniden Düşünmek

2010 yılında Anat Eisenberg ve Mirko Winkel İstanbul’un en lüks güvenlikli gökdelen rezidanslarından birinde LIFE & STRIVE isimli bir performans çalışması gerçekleştirdiler. Performans çalışmasında yer alan katılımcılar bu yeni konut alanlarını bir alıcının gözünden deneyimleceklerdi. Katılımcılar, varlıklı potansiyel alıcılar rolünü oynadılar ve bu kimlikleri ile profesyonel satıcıların rehberliğinde “Sapphire” turlarına katıldılar. Bu arada, artistler de bu potansiyel zengin alıcıların temsilcileri rolünü üstlendiler. Performans çalışması satış deneyimini performatif bir değişim olarak değerlendirdi ve katılımcıları suç ortağı oldukları bu aldatmacanın keyfini çıkarmaya davet etti. Bu makale söz konusu performans çalışmasını anlatmakta ve deneyimleri irdelemektedir. 

With a Wink of the Solar Eye: Revisiting the Performance Life & Strive

In 2010 Anat Eisenberg and Mirko Winkel conducted the performance work “LIFE & STRIVE” in one of İstanbul’s most luxurious high rise residencies. The participants were invited to face a real-estate investment from the buyers perspective; they joined tours to the “Sapphire” that were guided by professional salesmen, in front of whom they posed as a group of wealthy and potential buyers, while the artists took on the role of their agents. The work treated the sales experience as a performative exchange and invited the participants to enjoy the deception in which they were complicit. The article describes the development process of this performance work and reflects on the experiences.

___

de Certeau, Michel. 1988. The Practice Of Everyday Life. Los Angeles, California: University of California Press.

Arns, Inke and Sylvia Sasse. 2006. “Subversive Affirmation. On Mimesis as Strategy of Resistance.” East Art Map: Contemporary Art and Eastern Europe. Ed. Irwin, London: Afterall.

Conibere, Nicola. 2011. Seeing the Already Seen: Exploring the politics of visibility in Anat Eisenberg's and Mirko Winkel's 'Life and Strive.' Unpublished paper presented at 'Being Seen, Being Heard' symposium at Chelsea Theatre, London.