Küresel Dünyada Küçük Dini Grupların Varoluşsal Sorunları ve Entegrasyonal Asimilasyonu: Yezidiler Örneği

Çok kültürlü toplumlar, teorik bakımdan bütün asimilasyonlara karşı, her türlü inanç ve kültüre özgürlük tanıyan, farklılığın zenginlik olduğunu her fırsatta dillendiren toplumlar olarak tanımlanmaktadır. Bu toplumların bir başka özelliği de aşırı derecede bireyci olmasıdır. Bir toplumda bireyciliğin aşırı derecede olması doğal olarak o toplumdaki grup endeksli oluşumları tehdit etmektedir. Günümüz modern toplumları özgürlükçü değerlerini öne çıkartarak baskı altında gördüğü bütün dini ve siyasi gruplara kucak açmakta, onların hamisi olmaya soyunmaktadır. Ancak bir yandan da modern çok kültürlü toplumların bireyci yapısında, esası cemaate dayanan marjinal dini gruplar çözülmekte, asimilasyon tehdidi yaşamaktadır. Bu çalışma boyunca bu diyalektik ilişki Avrupa’ya göç etmiş olan Yezidiler üzerinden incelenmiştir

The Existential Problems and Integrational Assimilation of Small Religious Groups in the Globalized World: The Case of Yezidis

The Existential Problems and Integrational Assimilation of Small Religious Groups in the Globalized World: The Case of Yezidis At least in theory, multicultural societies are described as taking sides against all kinds of assimilation, freeing all beliefs and cultures and voicing the fact that differences enrich societies. Another feature of these societies is that they tend to be very individualistic. Extreme individualistic tendencies in a society naturally stand as a threat to groupings. By highlighting its emancipating values, contemporary modern societies plays for homing and preserving all oppressed religious and political groups. Nevertheless, due to its invidualistic structure, marginal religious groups based on communal relations are disintegrated and under the threat of assimilation. Throughout this study, this dialectical relationship has been examined within the exemplification of Yezidis migrated to Europe

___

Akyüz, Niyazi; Çapcıoğlu, ihsan, Anabaşlıklarıyla Din Sosyolojisi, Ankara: Gündüz Yay., 2008.

Bittner, Maxmillian. Die Heiligen Bücher Der Jezidian Oder Teufelsanbeter, (Kurdisch und Arabischd), Wien 1913.

Çakır, M. Sait. Yezidilik, Ankara: Vadi Yayınları, 2007.

Çiftçi, Adil, Din ve Modernlik, Ankara: Ankara Okulu Yay., 2002.

Çubukçu, İ.A.. Çağatay,N. İslam Mezhepleri Tarihi, Ankara: AÜİF Yayını, 1977.

Çubukçu, İ.A. “Yaşayan Yedilik”, AÜİFD, S.37, s.24.

Eagleton, Terry; Jameson, Fredrick; Said, Edward W., Milliyetçilik, Sömürgecilik ve Yazın, Çev. Ş. Kaya, İstanbul: Kabalcı Yay. 1993.)

Freyer, Hans. Din Sosyolojisi, Çev. Turgut Kalpsüz, Ankara: Ankara Üniversitesi yayınları, 1964.

Günay, Ünver. Din Sosyolojisi, (İstanbul: İnsan Yay., 2000), s.53.

Köktaş, M.Emin Türkiye’de Dini Hayat, İstanbul: İşaret Yay., 1993.

Kömeçoğlu, Uğur. “Küreselleşme, Modernleşme, Modernlik”, Doğu Batı, Yıl 5 , S.18., (Nisan-2002)

Lescot, Roger. Yezidiler, Çev., Ayşe Meral, İstanbul:Avesta Yay., 2001.

Mansching, Gustave. Dini Sosyoloji, Çev. Mehmet Aydın, Konya: Tekin Kitabevi, 1994.

Marshall, Gordon. Sosyoloji Sözlüğü, Çev. Osman Akınhay-Derya Kömürcü, Ankara: Bilim ve Sanat, 1999.

Robertson, Roland. Küreselleşme Toplum Kuramı ve Küresel Kültür, Çev. Ümit Hüsrev Yolsal Ankara: Bilim ve Sanat yay., 1999.

Robertson, Roland. “Din ve Küresel Alan”, Çev. İhsan Çapçıoğlu, Ankara: AÜİFD, C. XLIV, Sayı 2,(2003).

Stevens, Jacqueline. Devletin Yeniden Üretimi, çev. Abdullah Yılmaz İstanbul: Ayrıntı Yay., 2001.

Turan, Ahmet. Yezidiler, Samsun: Eser Matbaası, 1993.

Yetim, Nalan. “Küresel Üretim Yapılarına Kültürel Yanıtlar: Ulusal-Yerel?”, Doğu Batı, S.18., Nisan-2002.

Wagner, Peter. Modernliğin Sosyolojisi, Çev. Mehmet Küçük, İstanbul: Sarmal Yay. 1996.