İslam Düşüncesi Bağlamında Tasavvufun Yeri Üzerine Bir Derkenar

Tasavvuf, içsel yolculukla İslam‟ın diğer düşünsel sistemini birleştiren bir ekoldür. Başka bir anlatımla, tasavvuf, Müslüman‟ın yabancılaşmaya karşı tavrına verilen addır. Bu, dünyevileşme eğilimi gösteren Müslümanların istek ve arzularını asgariye indirmesine yardımcı olan ve insan ruhunu kısır döngüden uzaklaştırarak mutlak özgürlüğe kavuşturan bir sistemdir. Ne yazık ki, İslam dünyasındaki gerileme ve çözülme, tasavvufu da etkilemiştir. Bilgi eksikliğinden kaynaklanan bid‟at ve hurafeler, çağdaş İslam toplumlarının ortak problemleridir. Biz bu çalışmada, bid‟at ve hurafeleri tasavvuf ışığı altında ele alacağız. Umarız bu çalışma, tasavvufun anlaşılmasına katkı sağlar

Sufisim is a school mixing inner journey with other branches of Islamic intellectual thought. In other words, Sufism is the name given to the attitude of Muslim against alienation to his culture. It isa system which helps Muslims to minimize secularist wishes and aspiratioArising from lack of knowledge and ignorance, innovations (bidat) and superstitions (hurafe) are common problems of the Contemporary Muslim community. İn this paper, we will examine innovations and superstitions in the light of sufism. We hope, this contributes to our understanding of Sufism

___

Abdülhak Ensârî, Şerîat ve Tasavvuf, çev.: Yusuf Yazar) Ankara 1991.

Ahmed b. Abdülahad el-Fârûkî es-Serhendî İmam-ı Rabbânî, el-Mektûbât, I-III, İstanbul 1963.

Barkan, Ömer Lütfi, Kolonizatör Türk Dervişleri, Ankara 2013.

Cündioğlu, Dücane, Felsefe ve Mimarlık, İstanbul 2012.

Demirci, Mehmet Yûnus Emre‟de İlâhî Aşk ve İnsan Sevgisi, Ankara 1991 .

Ebûbekir Muhammed Kelâbâzî, Taarruf Doğuş Devrinde Tasavvuf, Çev.: Süleyman Uludağ, İstanbul 1992.

M.M.Şerif, İslam Düşünce Tarihi, İstanbul 1990.

Kılıç, Mahmut Erol, Hermeslerin Hermesi İslam Kaynakları Işığında Hermes ve Hermetik Düşünce, İstanbul-2010.

Muhammed İkbâl, Bâl-i Cibrîl: Cebrail‟in Kanadı, çev:Yusuf Salih Karaca. İstanbul 1983.

O‟Leary, De Lacy, İslam Düşüncesi ve Tarihteki Yeri, Ankara,1971.

Öngören, Reşit, “Mevlana‟nın Osmanlı‟ya Etkileri” İ.Ü.İlahıyat Fakültesi, Sayı:16, Yıl:2007.

Öztürk, Yaşar Nuri, Kur‟ân‟ın Temel Kavramları, İstanbul 1999. Tirmizi, Zühd, 44. Buhari, Rikak, 38.

İkbâl, Cebrâil‟in Kanadı, s. 68. Öztürk, Yaşar Nuri, Kur‟an-ı Kerim ve Sünnet‟e Göre Tasavvuf, y.y., t.y. Romain Rolland, Tolstoy Hayatı, Çev:Tahsin Yücel, İstanbul 1969.

Şah Veliyullah Dehlevi, Hüccetullahi‟l-Baliğa, Çev:Ali Genceli İstanbul, 1971.

Topçu, Nurettin, İslâm ve İnsan: Mevlânâ ve Tasavvuf, İstanbul 1998.

Yılmaz, Hasan Kamil, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatler, İstanbul 1994.

Türk Dil Kurumu Sözlüğü, (İnternet: www.tdk.gov.tr) ET:29.09.2015 Türk www.diyanetislamansiklopedisi.com) ET:30.09.2015 Osho, Sır, 2009.

Ebu‟l Ala Afifi, Tasavvuf, İstanbul 1996. Ansiklopedisi, (İnternet: