ÇAĞDAŞ TAKI YORUMU VE ÖZGÜN YÜZÜKLER

XXI. yüzyılda ürün tasarımı olarak takıya bakış açısının farklılaşması sonucunda, takılar, süs eşyası olarak kullanım objesi olmanın ötesine geçerek, çağdaş sanatlar kapsamında değerlendirilebilecek çalışmalar olarak karşımıza çıkmaktadır. Takının serüveni, sanat izleyicileri ve kullanıcıları şaşırtacak şekilde ivme kazanarak yoluna devam etmektedir. Takılar artık, zanaatkârların ürettiği süslenme objeleri olma misyonunun yanında, XXI. yüzyılın dünya üzerindeki etkilerini anlatan, yaşatan ve sanatsal değerler taşıyan objeler niteliğindedir. XXI. yüzyıl takı sanatında öne çıkan formlarının başında yüzükler gelmektedir. Farklı sanat disiplinlerinin teknik ve malzemeleriyle yaratılan yüzükler, ifade yeteneğine sahip olan, takılabilir heykeller olarak değer kazanmıştır. 70 yıl öncesinde başlayan takıdaki yapısal değişim yolculuğu, birçok etkinin tepkisel dışa vurumu olarak açıklanabilir. Takı sanatçılarını etkileyen ekonomik, siyasal, çevresel, sanatsal, geleneksel, mistik, sembolik değerlerin açılımının, bu yolculuktaki bakış açısının kavranmasında önemli bir rolü vardır.

___

  • Kitaplar: EBENDORF, Robert; 1000 Rings, Inspiring Adornments for The Hand, New York 2003.
  • LAMBERT, Sylvie; The Ring, Design Past And Present, Switzerland 1996.
  • NEUMAN, Ursula; Inspired Jewelry, Museum Of Arts And Design, New York 2009.
  • VAN, Marthe Le; 500 Wedding Rings, Celebrating a Classic Symbol of Commitment, New York 2009. Makaleler:
  • ÖZAY DEMİRKAN, Suhandan; “20yy Takıları ve Yeni Takı Kavramı”, Antik Dekor Antika ve Sanat Dergisi, İstanbul, 1998.
  • DEMİRTAŞ DİKMEN, Pelin; “Modern Takı Tasarım Kavramı”, Sarraf Kuyumculuk ve Mücevherat Kültürü Dergisi, İstanbul, 2004.