ONDOKUZUNCU YÜZYILDAN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE’DE DEĞİŞEN SERGİLEME

Osmanlı Döneminde, on dokuzuncu yüzyılda batılılaşma hareketlerinin resim sanatını etkilemesi ile başlayan ve günümüze kadar uzanan Çağdaş Türk Sanatı’nın oluşum sürecinde; sergileme etkinlikleri çeşitli aşamalardan geçerek gelişir. Bu gelişim süreci içerisinde ilk sergiler sanayi ürünlerinin sergilendiği dünya ticaret fuarları ile ortaya çıkar. 1873 yılında Şeker Ahmet Paşa tarafından açılın resim sergisi Türkiye’de açılan ilk resim sergisidir. Bu araştırmada; cumhuriyet dönemi öncesinde sınırlı sayıdaki sergi mekânları ve sergi etkinliklerinin ardından cumhuriyet tarihinin ilk yıllarında devlet desteği ile düzenlenen sergiler incelenmiş, 1950’de özel galerilerin açılmaya başlanması, 1970 sonrasında sergileme mekânlarının yaygınlaşması, 1990 sonrasında bienaller ve özel müzelerin kurulması Türkiye’de sergileme kavramının gelişmesine etki eden etmenler olarak görülmüştür.
Anahtar Kelimeler:

sergi, sergileme, mekân, yapıt

ONDOKUZUNCU YÜZYILDAN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE’DE DEĞİŞEN SERGİLEME / FROM 19th CENTRUY TO TODAY IN TURKEY VARYING CONCEPT OF DISPLAY, EXHIBITIONS AND EXHIBITION SPACES

-
Keywords:

-,

___

  • ATAKAN, Nancy; Türkiye’de Kavramsal Sanat, Mimar Sinan Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, 1995.
  • BEK, Güler; 1970-1980 Yılları Arasında Türkiye’de Kültürel ve Sanatsal Ortam, Hacettepe Üniver- sitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2007.
  • CEZAR, Mustafa; Sanatta Batıya Açılış ve Osman Hamdi, İş Bankası Yayınları, İstanbul, 1995.
  • ÇAKMAKOĞLU, Nevin; Sanat Galerilerinin Çağdaş Türk Resmi Üzerinde Katkılarının Belirlenmesi, Yıldız Teknik Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 1992.
  • DUBEN, İpek; Türk Resmi ve Eleştirisi (1880-1950), Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2007.
  • ERBAY, Mutlu; “Cumhuriyet Dönemi Sanat Politikası”, Sanat Çevresi, No: 287, Eylül 2002.
  • ERSOY, Ayla; Günümüz Türk Resim Sanatı, Bilim Sanat Galeri Yayınları, İstanbul, 1998
  • FERGUSON B.W., “Küratörlük Yöntemi”, Bilgi Olarak Sanat, Olgu Olarak Sanatçı, Yeni Ontoloji, Ed. Gülsün Karamustafa, Deniz Şengel, Plastik Sanatlar Derneği Yayın Dizisi: 4, İstanbul, 1992.
  • GERMANER, Semra; “Osmanlı İmparatorluğu’nun Uluslararası Sergilere Katılımı ve Kültürel Sonuçları”, Tarih ve Toplum, İstanbul, 1991.
  • GİRAY, Kıymet; Cumhuriyetin İlk Ressamları, İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2004, s.29.
  • GİRAY, Kıymet; Cumhuriyet Dönemi Türk Resim Sanatından Örnekler, Merkez Bankası Yayınları, KAPLANOĞLU, Semih; 8 Sanatçı, 8 İş, Sergi Kataloğu, İstanbul, 1991.
  • MADRA, Beral; “10 Sanatçı, 10 İş C Sergisi, Atatürk Kültür Merkezi’nde Bu Zamanın Sanatçıları”, Cumhuriyet Gazetesi, 22 Ocak 1992.
  • ÖZAYTEN, Nilgün; Batı’da Obje Sanatı ve Kavramsal Sanat, Türkiye’de 1965- 1992 Yılları
  • Arasında Benzer Eğilimler, İstanbul Üniversitesi Yayımlanmamış Doktora Tezi, 1995.
  • ÖZSEZGİN, Kaya; Cumhuriyet’in 75. Yılında Türk Resmi, İş Bankası Yayınları, İstanbul, 1998.
  • PELVANOĞLU, Burcu; http://www.sanalmuze.org/paneller/Ssd/burcu_pelvanoglu_6.htm TANSUĞ, Sezer; Çağdaş Türk Sanatı, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1991.
  • TANSUĞ, Sezer; Türk Resminde Yeni Dönem, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1998.
  • ÜSTÜNİPEK, Mehmet; Cumhuriyet’ten Günümüze Türkiye’de Sanat Yapıtı Piyasası, Mimar Sinan Üniversitesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, 1999.
  • YARDIMCI, Sibel; Kentsel Değişim ve Festivalizm; Küreselleşen İstanbul’da Bienal, İletişim Yayınları, İstanbul, 2005.
  • YASA YAMAN, Zeynep; “Sanat Tarihimizde Eski Bir Konu: Müstakil Ressamlar ve Heykeltıraşlar Birliği mi? D Grubu mu? Türkiye’de Sanat, Eylül-Ekim, 1995.