İSPANYOL OYUN YAZARI FEDERİCO GARCİA LORCA’NIN KIRSAL TRAGEDYALARINDA “GÖLGE KADINLAR”

Bu çalışmada, İspanyol Tiyatrosu’nun en önemli oyun yazarlarından olan Lorca’nın kırsal tragedya olarak değerlendirilen; Bernarda Alba’nın Evi, Yerma ve Kanlı Düğün adlı oyunlarındaki kadın karakterlerin, toplumsal cinsiyet rollerinin biçimlendirdiği kısıtlamalar sonucunda doğal ve toplumsal olan arasında yaşadıkları çatışmaya odaklanılmıştır. Çalışmanın amacı; Endülüs coğrafyasında doğup büyüyen Lorca’nın oyunlarında; ataerkil, erkek egemen toplum yapısını simgesel düzeyde getirdiği eleştiriyi açığa çıkarmaktır. Bu oyunlardaki kadın karakterlerin hemen hepsi kamusal alandan uzaklaştırılarak törel baskılar sonucu ev içine hapsedilmiş, birey olamayan gölge karakterlerdir. Yazar bu durumu simgesel bir dille, aşk, tutku, doğum ve ölüm temaları üzerinden aktarır. Çalışmamız, Lorca’nın kırsal tragedya oyunlarının hepsinde görülen Endülüs geleneklerinin katı, muhafazakâr töre anlayışının neden olduğu birey olamama sorunsalına odaklanmıştır. 

___

  • KAYNAKÇA
  • KARABOĞA, Kerem. (2002) “Tiyatrolu Şair Lorca”, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Dergisi, İstanbul, sayı:1
  • LORCA, Federico Garcia. (2010) Bütün Oyunları, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul
  • İstanbul, LORCA, Federico Garcia. (1990) İstanbul Boğaziçi Oyuncuları, “Lorca ile Oyunları Üzerine” çev. Gül Demiriz, Mimesis Tiyatro Çeviri Araştırma Dergisi, Sayı: 3
  • YANIKKAYA, Zerrin. (2006) “Federico Garcia Lorca’nın Oyunlarında Toplumsal Cinsiyet”, İstanbul Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Tiyatro Eleştirisi ve Dramaturji Bölümü Dergisi, İstanbul, Kasım
  • YENER, Ebru (2009) “Lorca Tragedyalarında Otorite-Özgürlük Çatışması”, İ.Ü. Litera Dergisi, Cilt: 21 Sayı: 2, İstanbul