ÖNCÜ BİR SANATÇI CARAVAGGİO VE "AZİZ MATTA'YA ÇAĞRI"

Bu makalenin konusu, Michelangelo Merisi de Caravaggio’nun 1599-1600 yıllarında gerçekleştirdiği “Aziz Matta’ya Çağrı” adlı yapıtıdır. Caravaggio, resimde ışık-gölge kullanma tekniği (tenebrizm) ve konuya gerçekçi yaklaşımıyla, kendi çağdaşlarından farklılaşmış ve öne çıkmış bir sanatçıdır. Barok resim sanatının öncülerinden olan Caravaggio, ışık ve gölgenin oluşturduğu keskin zıtlık aracılığıyla üç boyutlu nesnelere hacim kazandırmanın yanı sıra; ışığı figüre ya da istenilen noktaya spot şeklinde odaklayarak tiyatro sahnesi havası yaratmıştır. Doğal olmayan (spot) ışık kullanımıyla, resimlerin gizemini ve dramatik etkisini arttırmıştır. Maniyerizme karşı bir tepki olarak doğan Realizm, belki de en yoğun ifadesini Caravaggio’nun resimlerinde bulmuştur. Caravaggio kompozisyonlarındaki figürleri, halk arasından seçtiği modellere bakarak gerçekleştirmiştir. Bu tutumunu dinsel ya da mitolojik nitelikteki resimlerinde bile sürdürmüş ve sanatıyla tartışma yaratmıştır. Sanatçı, “Aziz Matta’ya Çağrı” adlı yapıtında, dinsel bir konuyu yansıtmasına rağmen; konuyu ele alma biçimi ile gerçekçi ve devrimci bir tutum sergilemiştir. Araştırma konusu olan yapıt üzerinden, Caravaggio’nun sanatının belirgin özellikleri, diğer sanatçıların yapıtlarıyla karşılaştırılarak ortaya konmuş ve kendinden sonra gelen sanatçıları etkileyen en önemli özellikleri saptanmıştır.

___

  • KAYNAKÇA
  • Berger, John. Erişim: 31.3.2019, https://bit.ly/2Wuve3UErdoğan, F. Candil. (2015). Caravaggio. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.Gombrich, E.H. (1986). Sanatın Öyküsü. (Çev. Bedrettin Cömert). İstanbul: Remzi Kitabevi Yayınları.Howard, Annabel. (2017). İşte Caravaggio. (Çev. Damla Göl). İstanbul: Hep KitapLambert, Gilles. (2012). Caravaggio . Köln: Taschen.Öndin, Nilüfer. (2018). Barok Resim ve Heykel Sanatı. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.Papila, Aytül. (2013). Caravaggio’nun Yaşamı ve Barok Resim Sanatının Görsel Diline Katkıda Bulunan Önemli Eserleri. Sanat Yazıları 25/26. Ankara: Hacettepe Ünv. Basımevi.Papila, Aytül. (2008). Rubens’in Resimleri Üzerinden, Barok Dönem Avrupasının Sosyopolitik Bir Analizi. Sanat Yazıları 18. Ankara: Hacettepe Ünv. Basımevi.Puttfarken, Thomas. (1998). Sanat Tarihi. USA: Blackwell Publishers.Turani, Adnan. (2007). Sanat Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.Venturi, Lionello. (1954). Resim, Gıotto’dan Chagall’a kadar bin resme nasıl bakmalı?. (Çev. Mesut Erdem). Doğuş Matbaası.Yetkin, S.Kemal. (1977). Barok Sanat. İstanbul:Yazır Ofset Basımevi.Wikipedia. Erişim: 15.3.2019, https://bit.ly/2HzKf02 Wikipedia. Erişim: 25.3.2019, https://bit.ly/2OmpAOx
  • GÖRSELLERGörsel 1: Erişim: 15.3.2019. https://bit.ly/2HHlwqZ Görsel 2: Erişim: 25.3.2019. https://bit.ly/2Fi5SAtGörsel 3: Erişim: 26.3.2019. https://bit.ly/2XtLQcMGörsel 4: Erişim. 27.3.2019. https://bit.ly/2vaVu7ZGörsel 5: Erişim: 27.3.2919. https://bit.ly/2Fi34DCGörsel 6: Erişim: 285.3.2019, https://bit.ly/2HQJpMxGörsel 7: Erişim: 28.3. 2019. https://bit.ly/2HEAgXEGörsel 8: Erişim: 28.3.2019. https://bit.ly/2UpSJtDGörsel 9: Erişim: 29.3.2019. https://bit.ly/2UM8MqxGörsel 10: Erişim:30.3.2019. https://bit.ly/2F8xYwNGörsel 11: Erişim:30.3. 2019. https://bit.ly/2ColMHMGörsel 12: Erişim: 3.4.2019. https://bit.ly/2FaJrfuGörsel 13: Erişim: 3.4.2019. https://bit.ly/2HCYW2GGörsel 14: Erişim:4.4.2019. https://bit.ly/2FbhjbZ