Ergin İnan'ın Mesnevi Temalı Baskı Resimleri Üzerine Bir İnceleme

Batı’da çağdaş olarak ifade edilen kavram bağlamında sanatçılar arasında ortaya çıkan  yenilikçi yaklaşımlar, Cumhuriyet’in ilanı ile birlikte Türk resim sanatçıları arasında da yeni bir algı süreci meydana getirmiştir. Batıya eğitim amacıyla gönderilen sanatçıların Anadolu’ya döndüklerinde Batı’nın resim ve baskı resim alanındaki teknikleri Türk sanatçılar arasında da benimsenerek  geleneksel ve ulusal düşünce yapısının farklı tekniklerle ifade etme imkanı sağlamış, sanatçılar plastik değerler açısından farklı eserler meydana getirmiştir.        1968 yılı itibariyle resim sürecinde farklı bir yol izleyen Ergin İnan, resim eğitimi için Almanya’da bulunduğu süreçte Karl Schlamminger ve Helmut Hungerbergin atölyesinde öğrenim görmüş, bu sayede resim sanatında elde ettiği izlenimleri Anadolu’nun kültürel değerleri ile birleştirerek desen ve kolajlarla resimlerine yansıtmıştır. Farklı biçimsel uslubu, çizimleriyle özdeşleşmiş, aynı zamanda Mesnevi’den yola çıkarak düşüncelerini baskı resim sanatı ile içselleştirme yoluna başvurmuştur. Bu sayede Ergin İnan’ın resimleri felsefi düşünce yapısına bürünmüş ve hat yazıları resimlerin dili haline gelerek anlatımı etkin kılmıştır.         Bu çalışma; Ergin İnan’ın özgün  baskı resimlerine Mesnevi’nin düşünce yapısının yansıması olan resimleri ile sınırlandırılmış, konu bağlamında literatür taraması yapılarak baskı resimlerdeki kompozisyonlar incelenmiş ve yorumlanmıştır. Araştırmanın Çağdaş Türk Özgün Baskı Resim sanatı içerisinde Anadolu’nun kültürel değerleri ile hareket ederek eser veren  sanatçılara yenilikçi bir bakış açısı getireceği düşünülmektedir. 

___

  • AKALAN , G. (2000). Gravür. İstanbul: Kale Keramik Sanat Yayınları.
  • ASLIER, M. (1987). Türkiye’de ve Almanya’da Baskı Sanatı. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları.
  • ELMAS, H. (2000). Çağdaş Türk Resminde Minyatür Etkileri. Konya: T.C Konya Valiliği İl Kültür Müdürlüğü.
  • GİRAY, K. (2011). Ergin İnan, Sanat Dizisi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
  • GÖREN, A. (1988). 50.Yılında Akbank Resim Koleksiyonu. İstanbul: Akbank Kültür ve Sanat Kitapları 66.
  • İÇMELİ, M. (1987). Türkiye'de ve Almanya'da Baskı Sanatı. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları.
  • SANAL KAYNAKDOLMACI, S. (2016), Ergin İnan eserlerini anlatıyor, Röportaj
  • Erişim: 07 Haziran 2018 tarihinde https://www.youtube.com/watch?v=DjuzcjTzigg adresinden alındı.
  • YALÇINKAYA, F. ( 2013) , Kültür Sanat Haberleri, Sabah, Röportaj
  • Erişim 28 Mayıs 2018 tarihinde https://www.sabah.com.tr/kultur-sanat/2012/01/13/sakli-kimligini-acikladi adresinden alındı.
  • YILMAZ, İ. (2017), Ergin İnan’ın 50 yılı, Hürriyet, Röportaj
  • Erişim: 29 Mayıs 2018 tarihinde http://www.hurriyet.com.tr/kitap-sanat/ergin-inanin-50-yili-40553041adresinden alındı.
  • ŞAFAK, Y. Yrd. Doç. (2018), Mevlana Celaleddin Rumi’nin eserleri
  • Selçuk Ün. Fen-Edebiyat Fakültesi Öğretim Üyesi
  • Erişim: 29 Mayıs 2018 tarihinde http://www.konya.bel.tr/sayfadetay.php?sayfaID=125 adresinden alındı.
  • GÖRSEL
  • Resim: 1 Erişim: 29.05.2018, http://www.ergininan.com/#w_detail/1392
  • Resim: 2 Erişim: 29.05.2018, http://www.ergininan.com/#w_detail/1228
  • Resim: 3 Erişim: 29.05.2018, http://www.ergininan.com/#w_detail/1230
  • Resim: 4 Erişim: 29.05.2018, http://www.ergininan.com/#w_detail/1199
  • Resim: 5 Erişim: 29.05.2018, http://www.ergininan.com/#w_detail/1198
  • Resim:6 Erişim: 29.05.2018, http://www.ergininan.com/#w_detail/1195