RYŌMADEN DİZİSİNDE ÇİZİLEN JAPONYA’NIN ‘YENİ’ ERKEK İMAJI

Japonya’da maskülen temsillerin, özellikle son yirmi yıl içerisinde radikal bir biçimde çeşitlendiği iddia edilebilir. Gerek ikinci dünya savaşı öncesinde dönem dönem ortaya çıkan ve beraberinde Avrupa ile henüz tanışmamış bir Japonya’yı temsil ettiği düşünülen “samuray” imajı olsun gerekse ikinci dünya savaşı sonrasında Japon ekonomisini toparlamak üzere kendini işe adayan ve eve para getiren ‘salaryman’ imajı olsun temsil alanındaki hegemonyasını yitirmektedir. Farklı kimlik oluşumlarının yansımalarını medya dünyası aracılığıyla da takip etmek mümkündür. Bu bağlamda yazıda Japonya’nın ulusal kanalında 2010 senesinde yayınlanan Ryōmaden isimli tarihi dizide işlenen Sakamoto Ryōma adlı karakterin temsil ettiği maskülen kimlik ele alınacaktır. Çeşitli sahnelerden verilen örneklerle bu tarihsel dizi ile yeniden yorumlanan Sakamoto Ryōma’nın, günümüz Japon toplumunda nasıl bir erkeklik temsilinin ‘idealize’ edilmesine aracı olduğu ortaya koymaya çalışılacaktır. Sakamoto Ryōma Japonya popüler tarihinde Meiji Restorasyonunun mimarlarından biri olarak bilinmektedir. Şimdiye kadar pek çok roman, anime ve mangaya konu olan bu karakterin son versiyonu olan yeni Ryōma bir anlamda Japonya’da tarihsel olarak yüceltilen ikonik bir maskülen kimlik ile örtüşmektedir. Öte yandan günümüz toplumsal cinsiyet ilişkileri bağlamında daha önceki ikonik temsillerden yer yer farklılaştığı da göze çarpmaktadır. Bu açıdan değerlendirildiğinde dizi otokratik Japon erkeği stereotipini ters yüz eden sempatik bir samuray imgesiyle bir yandan tarihsel belleğin tazelenmesini sağlarken öte yandan da yeni bir erkeklik imajını dolaşıma sokmaktadır

THE NEW MAN IMAGE IN JAPAN AS PORTRAYED IN THE HISTORICAL DRAMA RYŌMADEN

It can be argued that for the last two decades Japan has gone through a radical transformation making the country a stage for various masculine performances filling it with a multitude of representations of masculine identities. The footprints of these transformation can also be observed through media representations. Within this context the aim of the article is to elaborate the masculine identity constructed through Sakamoto Ryōma in the historical drama Ryōmaden broadcasted in the year 2010 by the Japanese national channel. By giving several examples from the scenes focusing on the character traits of the protogonist, the type of masculinity which is thought to be idealised by means of an updated version of Sakamoto Ryōma will try to be highlighted. Within the popular history, Sakamoto Ryōma is known to be one of the architects of the Meiji Restoration. Although he could not live to see the Reformation itself his contributions did not go unnoticed. The latest version of these character who have already inspired several novel, anime and manga overlaps with the historically glorified masculin identity. On the other hand it can be noticed that the image itself differentiates from the iconic images of the previous decades. By putting into circulation a sympathic samurai who reverse the Japanese autocratic masculine image; the series not only refresh the social memory but also put into circulation a new masculine image.

___

Frühstück, S. & Walthall, A. (Ed.) (2012). Recreating Japanese Men. London: University of California of Press.

Hall, S. (Ed.)(2003). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage

Jansen, M. B. (1971). Sakamoto Ryōma and the Meiji Restoration. Stanford: Stanford Uni- versity Press.

Karlin, J. G. (2002). The Gender of Nationalism: Competing Masculinities in Meiji Japan. Journal of Japanese Studies :Vol. 28, No.1, s.41-77.

Masunori, S. & Hirahara, H. (1991). A History of Japanese Television Drama. Tokyo: Japan Association of Broadcasting Art.

Roberson, J. E. & Suzuki, N. (Ed.)(2002). Men and Masculinities in Contemporary Japan: Dislocating the Salarymen Doxa. New York: Routledge.

Yamamura K. (1974). A Study of Samurai Income and Entrepreneurship: Quantitative Analyses of Economic and Social Aspects of the Samurai in Tokugawa and Meiji Japan. Cambridge: Harvard University Press. İnternet Kaynağı:

Corkill, Edan (2009, 25 Aralık). Legendary, dirty samurai gets makeover http://www.japan- times.co.jp/culture/2009/12/25/general/legendary-dirty-samurai-gets-makeover/ (Erişim tarihi 15.05.2014)

RYŌMADEN DİZİSİNDE ÇİZİLEN JAPONYA’NIN ‘YENİ’ ERKEK İMAJI