AURATİK HIRSIZIN TARİHSEL SERMAYESİ - Cingöz Recai Serileri Üzerinde Bir Çoklu Uyum Analizi Uygulaması

Bu makalede, Pierre Bourdieu’nün alan, sermaye ve habitus kavramlarıyla Franco Moretti’nin edebî tür kavramını sorgulamaya açmasından yola çıkarak Peyami Safa’nın Server Bedi takma adıyla 1924-1960 yılları arasında yazdığı Cingöz Recai serileri incelenmiştir. Bu incelemede Pierre Bourdieu’nün Fransa eğitim sistemini, edebî alanını, akademik alanı incelemek için kullandığı Çoklu Uyum Analizinden (Multiple Correspondence Analysis) faydalanılmıştır. Bu şekilde Server Bedi’nin kahramanı Cingöz Recai’nin ve yabancıların romansal uzamdaki konumları, bu konumun dönemin ideolojileriyle ilişkileri sorgulanmıştır. Bu sorgulamada Walter Benjamin’in auratik nesne kavramı aracılığıyla Cingöz Recai serilerinde tarihin nasıl bir tarihsel sermayeye dönüştüğü üzerinde durulmuştur.

HISTORICAL CAPITAL OF AURATIC ROBBER

In this article, Cingöz Recai crime fiction series, published between 1924-1960 by Peyami Safa under the penname Server Bedi, are examined through Pierre Bourdieu’s concept of capital and habitus along with Franco Moretti’s approach to literary genre. In this study, it is benefited from Multiple Correspondence Analysis which Bourdieu used to study the education system, academic and literary field in France and thanks to it, how Cingöz and foreigners are positioned and what kind of relations there were between their positions and the ideology of the period are questioned. In addition to this, it is made a point of how the history exchanged a historical capital in the novelistic space through Walter Benjamin’s concept of auratic object.

___

  • Server Bedi (1926) Cingöz’ün Kız Kaçırması, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (Peyami Safa) (2006) Cingöz Kafeste, Damla Yayınları, İstanbul.
  • Server Bedi (Peyami Safa) (2006) Mişon’un Definesi, Damla Yayınları, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Cingöz Geldi, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Esrarlı Köşk, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Karanlıkta Bir Işık, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Kadın Cinayeti, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Düşman Şakası, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Tütüncünün Ölümü, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Aynalı Dolap, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi(1925) Tatavla Cinayeti, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Son Muvaffakiyet, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1925) Cingöz’ün Akıbeti, Orhaniye Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Kaybolan Adam, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Karanlıkta Hücum, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Han Baskını, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Yerin Dibinde Sesler, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Gece Tuzağı, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Ateşten Gözler, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Sekiz Adım Kala, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Al Kanlar içinde, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Gece Kuşları, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) imdat, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928)Şeytanî Tuzak, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Sahte Sherlock, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Domuz Sokağı Vakası, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Polis Tuzağı, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Cingöz’ün Ziyafeti, Gündoğdu Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Bir Düğün Gecesi, Ahmed Kamil Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Çalınan Vasiyetname, Ahmed Kamil Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928)inci Tesbih Sirkati, Ahmed Kamil Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Tiyatro Baskını, Ahmed Kamil Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1928) Zifiri Karanlıkta, Ahmed Kamil Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (1935) Cingöz’ün Esrarı, Tecelli Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi, Zeyrek Cinayeti, Cingöz Neşriyat, İstanbul, Tarihsiz. Server Bedi (1955) Beyaz Cehennem, İstanbul.
  • Server Bedi (1955) Kral Faruk’un Elmasları, İstanbul.
  • Server Bedi, Cingöz Merihte, Milliyet, 18 Aralık 1955-17 Mart 1956’da arasında tefrika.
  • Server Bedi, Sağdan üçüncü Söğüt, Havadis, 21 Temmuz-13 Ekim 1960 arası tefrika.
  • Server Bedi (1962) Sultan Aziz’in Mücevherleri, Tan Gazetesi ve Matbaası, İstanbul.
  • Server Bedi (2006) Arsen Lüpen istanbul’da I- II, Damla Yayınları, İstanbul.
  • Ayvazoğlu, Beşir (2008) Peyami, Kapı Yayınları, İstanbul.
  • Benjamin, Walter (1993) Pasajlar, YKY, İstanbul.
  • Benjamin, Walter (2008) Son Bakışta Aşk, Der. Nurdan Gürbilek, Metis Yayınları, İstanbul.
  • Bourdieu, Pierre (1984) Distinction, A Social Critique of the Judgement of Taste, Harward University Pres.
  • Bourdieu, Pierre (1984) Homo Academicus, Stanford University Pres.
  • Bourdieu, Pierre (2006) Sanatın Kuralları, YKY, İstanbul.
  • Bourdieu, Pierre- Wacquant Loic(2003) Düşünümsel Bir Antropoloji için Cevaplar, İletişim
  • Yayınları, İstanbul. Bourdieu, Pierre “Social Space and Symbolic Power”, Sociological Theory, Vol. 7, No. 1. (Spring, 1989).
  • Calhoun, Craig (2007)“Bourdieu Sosyolojisinin Anahatları”, Ocak ve Zanaat-Pierre
  • Bourdieu Derlemesi, Der. Güney Ceğin, Emrah Göker, Alim Arlı, Ümit Tatlıcan,