UMBERTO ECO ve KİTAPTAKİ KURT

Bu çalışmada Eco’nun sanat eserinin anlamı problemindeki yeri tartışılmaktadır. Böylece sanatçı, eser ve eserin alımlayıcısı arasında kurulan bağ, sanat eserinin anlamı sorununu karşımıza çıkarır. Bir sanat eserinin anlamının nasıl belirlendiği sorusu sözgelişi sanatçı tarafından mı, yoksa sanat eserinin alımlayıcısı tarafından mı, yoksa bizzat sanat eserinin kendisi tarafından mı belirlendiği sanat ve göstergebilim kuramlarının önemli sorunlarındandır. Eco’ya göre sanat yapıtı, “bir sanatçının bir dizi iletişimsel etkiyi, kendi yarattığı özgün kompozisyonu her izleyicinin kendine göre anlamlandıracağı şekilde düzenleme uğraşının son ürünüdür”. Eco’ya göre yanlışlama ilkesi yine metin üzerinde sınanmalıdır yani bir metnin herhangi bir bölümünün belli herhangi bir yorumu, ancak metnin bir başka bölümünce doğrulandığında kabul edilebilir; metnin başka bir bölümümce çürütüldüğünde ise reddedilmelidir

Umberto Eco and the Wolf in the Book

In this article Eco’s position in the problem of the meaning of art work is discussed. Thus connection between artist, work and receptive of work takes us to the problem of the meaning of art work. The problem of how to define an art work; either by artist or receptive of art work or by the art work itself is one of the significant questions of art and semiology. According to Eco art work is, “end product of an artist’s arranging a series of communicative effect, original composition that made by him as each audience can interpret according to each-self”. According to Eco, principle of falsify must be tested on the text itself, namely, any definite interpretation of any definite chapter of a text can be accepted when it is affirmed by any other chapter of that text, otherwise when it is refuted by any other chapter, it must be rejected

___

  • Aristoteles, Poetika, (Çev: İsmail Tunalı), İstanbul: Remzi Kitabevi, 2002.
  • Attridge, D, The Cambridge History Of Literary Criticism, From Formalism To Poststucturalizm, Vol. 8, Cambridge: Cambridge Uiversity Press, 1995.
  • Burke, E., Yüce Ve Güzel Kavramlarımızın Kaynağı Hakkında Felsefi Bir Soruşturma, (Çev: Barış Gümüşbaş), Ankara: Bilgesu Yayıncılık, 2008.
  • Eco, U., The Role Of The Reader, Bloomington: Indiana University Press, 1979.
  • Eco, U., The Limits Of İnterpretation, Bloomington: Indiana University Press, 1990.
  • Eco, U., Alımlama Göstergebilimi, (Çev: Sema Rifat), İstanbul: Düzlem Yayıncılık, 1991.
  • Eco, U., Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti, (Çev: Kemal Atakay), İstanbul: Can Yayınları, 1996.
  • Eco, U., Yorum Ve Aşırı Yorum, (Çev: Kemal Atakay), İstanbul: Can Yayınları, 1997.
  • Eco, U., Bir Göstergebilim Kuramının Sınırları Ve Erekleri, (Çev: Gül Işık), Yazko Çeviri, 1982, 18, 2-9.
  • Eco, U., Yanlış Okumalar, (Çev: Mehmet H. Doğan), İstanbul: Can Yayınları, 1998.
  • Eco, U., Foucault Sarkacı, (Çev: Şadan Karadeniz), İstanbul: Can Yayınları, 2000.
  • Eco, U., Açık Yapıt, (Çev: Pınar Savaş), İstanbul: Can Yayınları 2001.
  • Kaygı, A., Edebiyat Ve Varlık. Ankara: Kebikeç Yayıncılık, 1995.
  • Moran, B., Edebiyat Kuramları Ve Eleştiri, İstanbul: İletişim Yayınları, 1999.
  • Kant Immanuel, Kritik der Reinen Vernunft, Felix Meiner Verlag: Hamburg, 1998.
  • Platon, Devlet, (Çev: Sabahattin Eyüboğlu, M. Ali Cimcoz), İstanbul: Remzi Kitabevi, 1993.