QUINE'IN DOĞALLAŞTIRILMIŞ EPİSTEMOLOJİSİNİN NORMATİFLİĞİ ÜZERİNE

Doğallaştırılmış epistemolojinin normatifliği çağdaş epistemolojide çok tartışılan konulardan birisidir. Biz bu çalışmada önce doğallaştırılmış epistemoloji yaklaşımının normatiflikle ilişkisini ortaya çıkarmak amacıyla doğallaştırılmış epistemolojinin temelinin atıldığı “Epistemology Naturalized” makalesinin bir çözümlemesini yapıyoruz. Daha sonra doğallaştırma ile epistemolojinin normatifliğinin ortadan kalktığını ya da tam tersine korunduğunu savunan kimi bilgi kuramcılarının argümanlarını karşılaştırıyor ve Quine’ın yapıtlarında yer alan görüşleri esas alarak doğallaştırılmış epistemolojinin koşullu ya da hipotetik olarak normatif olduğunu savunuyoruz

On the Normativity of Quine’s Naturalized Epistemology

Normativity of naturalized epistemology is one of the most extensively and hotly debated topics in contemporary epistemology. In order to reveal the relationship between normativity and naturalized epistemology, we firstly conduct an analysis of “Epistemology Naturalized,” the article on which the naturalized epistemology was founded. Then we compare the views which argue that normativity goes by the board with those which defend that normativity is conserved if epistemology is naturalized. Finally, based especially on Quine’s own views, we argue that naturalized epistemology is hypothetically normative

___

  • BAÇ, Murat, “Epistemoloji,” Çağdaş Epistemolojiye Giriş içinde, İnsan Yayınları, İstanbul, 2011, s. 21-48.
  • BAÇ, Murat, Epistemoloji, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir, 2011.
  • BONJOUR, Laurence, “Against Naturalized Epistemology,” Midwest Studies in Philosophy, No 19, 1994, s. 283-300.
  • FOLEY, Richard, “Quine and Naturalized Epistemology,” Midwest Studies in Philosophy, sayı 19, 1994, s. 243-260.
  • GETTIER, Edmund L., “Gerekçelendirilmiş Doğru İnanç Bilgi midir?,” Epistemoloji (Temel Metinler) içinde, çev. Hasan Yücel Başdemir, Hititkitap Yayınevi, Ankara, 2010, s. 51-54.
  • HARMAN, Gilbert ve LEPORE, Ernie, “Introduction: Life and Work,” A Companion to W.V.O. Quine içinde, ed. Gilbert Harman ve Ernie Lepore, Wiley Blackwell, USA, 2014, s. 1-13.
  • JOHNSEN, Bredo C., “How to Read ‘Epistemology Naturalized,’” The Journal of Philosophy, Vol. 102, No. 2, 2005, s. 78-93.
  • KIM, Jaegwon, “What Is ‘Naturalized Epistemology?’” Philosophical Perspectives, Vol. 2, (Epistemology) 1988, s. 381-405.
  • MAFFIE, James, “Naturalism and the Normativity of Epistemology,” Philosophical Studies, 59, 1990, s. 333-349.
  • ÖZTÜRK, Fatih S. M., “Quine, Doğallaştırılmış Epistemoloji ve Epistemolojinin Normatif Yönü,” Çağdaş Epistemolojiye Giriş içinde, İnsan Yayınları, İstanbul, 2011, s. 227-252.
  • PLATON, Theaitetos, Diyaloglar içinde, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2012, s. 453-540.
  • QUINE, W.V., “Epistemology Naturalized,” Ontological Relativity and Other Essays içinde, Columbia University Press, New York ve Londra, 1969, s. 69-90.
  • QUINE, W.V., “Natural Kinds,” Ontological Relativity and Other Essays içinde, Columbia University Press, New York ve Londra, 1969, s.114-138.
  • QUINE, W.V.ve ULLIAN, J.S., The Web of Belief, McGraw-Hill, Inc. USA, 1978.
  • QUINE, W.V., Pursuit of Truth, Harvard University Press, USA, 1992.
  • ROTH, Paul, “Epistemology of ‘Epistemology Naturalized,” Dialectica, Vol. 53, No 2, 1999, s. 87-109.
  • WRENN, Chase B., “Hypothetical and Categorical Epistemic Normativity,” The Southern Journal of Philosophy, Vol. 42, 2004, s. 273-290.
  • WRENN, Chase B., “Epistemology as Engineering?” Theoria, Vol. 72, 2006, s. 60-79.