Platon’un Kadınlara Yönelik Tutumu Üzerine Bir İnceleme

Antik Yunan’da, özellikle Klasik Atina’da, kadınlar genel olarak erkeklere kıyasla akli olarak ikinci derece varlıklar olarak tanımlanırlar. Kadınlar kendilerine yeten bireyler olarak görülmez ve şehrin erkekleri ile eşit haklara sahip değildirler. Platon’un zamanında kadının toplumdaki yeri erkeğin toplumdaki yerine göre ikincil bir konumda tasavvur ediliyor olmasına rağmen Platon, Şölen ve Devlet diyaloglarındaki bazı ifadelerinden dolayı kadın ve erkeğin sosyo-politik hayattaki yerine eşitlikçi bir perspektiften bakıyor gibi görünmektedir. Şölen diyaloğunda Platon bilge bir kadın karakteri, Diotima’yı, işaret ederken Devlet diyaloğunda da kadınların politik hayata aktif katılımını önermiştir. Ancak bahsi geçen diyalogları incelediğimizde Platon’un kadınları görünüşte üstün pozisyonlara yerleştirirken aslında açıkça aşağı gördüğüne dikkat çekebiliriz ve bu iddiamı bu çalışmada iki ana bölümde tartışacağım. İlk bölümde Şölen diyaloğunda Diotima’nın yerini incelerken ikinci bölümde Devlet diyaloğunda kadının rolünü açıklayacağım. Bu şekilde yaparak Platon’un kadın ve erkeğin toplumdaki yerine karşı tutumunun eşitlikçi olmadığını açığa çıkarmış olacağım

A STUDY ON PLATO’S ATTITUDE TOWARDS WOMEN*

In Ancient Greece, especially in Classical Athens, women are generally identified as intellectually inferior beings compared to men. Women are not seen as self-sufficient individuals, and they do not have equal rights with the males of the city. Even though, during Plato’s time the place of women in society is considered inferior to that of men, Plato seems as if he exhibits an egalitarian attitude towards the position of women and men in socio-political life due to some statements about women in his dialogues, The Symposium and The Republic. In The Symposium Plato refers to a wise woman character, Diotima, and in The Republic he proposes women’s active participation in political life. However, when we examine these dialogues, we can demonstrate that Plato in fact explicitly degrades women while placing them in seemingly superior positions, and in this study I will discuss this claim in two main sections. In the first section I will clarify Diotima’s place in The Symposium, and in the second section I will explain the role of women in The Republic. In doing so I will reveal that Plato’s attitude towards the position of women and men in the society is not egalitarian.

___

  • Annas, J., “Plato’s “Republic” and Feminism”, Philosophy, 51(197), 1976, pp: 307-321.
  • Annas, J., An Introduction to Plato’s Republic, Oxford: Clarendon Press, 2009.
  • Bloom, A., The Republic of Plato, New York: Basic Books, 1968.
  • Blundell, S., Women in Ancient Greece, Cambridge: Harvard University Press, 1995.
  • Buchan, M., Women in Plato’s Political Theory, London: Macmillan Press, 1999.
  • Groneberg, M., “Myth and Science around Gender and Sexuality: Eros and the Three Sexes in Plato’s Symposium”, Diogenes 52(4), 2005, pp: 39- 49
  • Hasan, A., “Plato’s Antifeminism: a new dualistic approach”, E-LOGOS, 2012, pp: 1-14. Available on line on http://nb.vse.cz/kfil/elogos/ethics/hasan12.pdf
  • Plato, Griffith, T. (trans.), The Republic. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
  • Plato, Howatson, M. C. (trans.), The Symposium. Cambridge, UK: Cambridge University Press, 2008.
  • Saxonhouse, A., W., “Eros and the Female in Greek Political Thought: An Interpretation of Plato’s Symposium”, Political Theory, 12(1), 1984, pp: 5-27.
  • Scott, G. A., & Welton, W. A., Erotic Wisdom: Philosophy and Intermediacy in Plato's Symposium, Albany: State University of New York Press, 2008.