MODERN EGEMENLİĞİN ‘NOMOS’U OLARAK İSTİSNA HALİ

Modern devlet kuramının ayırt edici özelliği egemenliğin kendisidir. Egemenlik, Orta Çağ siyasallığında kendisini gösteren iktidarın ilkesi ile onun uygulanması Auctoritas-Potestas ikiliğinin ortadan kaldırılması ve bu ikisi arasındaki mesafenin daraltılması üzerine inşa edilmiştir. Modern devlet, böylece, ilkesini kendi içerisinden meşrulaştıran bir birim olarak ortaya çıkmıştır. Daha önceki dönemlerde Uygulamanın meşruluğu, kendisinin dışında var olan Yasa’ya bağlı iken, egemenlik ile başlayan süreçte Uygulama, kendi meşruiyet kategorisini kendisi belirler hale gelmiştir. İstisna hali, bu bağlamda egemenliğin olağan bir sürecine işaret eder. Terminolojik düzeyde “hukuku askıya alma” olarak adlandırılan istisna hali, tam da bu bağlamda Auctoritas İlke -Potestas Devlet arasındaki mesafenin daraltılması, hatta iktidarın uygulama biçiminin bizatihi Yasa halini alması fikri üzerine oturur. Bu makale, “olağanüstü hal” olarak bilinen istisna’nın, modern egemenlik kuramsallığı içerisinde aslında “olağan” bir durumu yansıttığını ve, böylece, istisna halinin modern egemenlik kuramının özü olduğunu öne sürecektir
Anahtar Kelimeler:

Egemenlik, İktidar, Devlet, İstisna

State of Exception as the Nomos of the Modern Sovereignty

The distinguishing part of the theory of modern state is the sovereignty itself. Sovereignty was established on eliminating the dichotomy and diminishing the space between Principle Auctoritas and Power Potestas which had demonstrated itself in Middle Age politics. The modern state, then, arises as a unit which legislates its principle from inside of itself. Although, in the presovereignty times, the legislation of Power had depended on the Principle which is outside of it, the Power started to determine its legislative category since the case of sovereignty was born. The state of exception signs that regular process of sovereignty in this context. The term of state of exception which is called as “suspending of law” connotes of diminishing the space between Principle and Power, even transforming of Power into the Principle itself as well. The aim of this article is to emphasize that the exception which is also reffered as “state of emergency” reflects a usual case and, so, it is the core element of the theory of the modern sovereignty

___

  • AGAMBEN, Giorgio. State of Exception, çev. Kevin Attell, The University of Chicago Press, Chicago, 2005.
  • AGAMBEN, Giorgio. “Olağanüstü Hal”, çev. Ferit Burak Aydar, Aykut Çelebi (der), Şiddetin Eleştirisi Üzerine (içinde), Metis, İstanbul, (s-165-175), 2010.
  • AĞAOĞULLARI Mehmet Ali ve KÖKER Levent. Tanrı Devletinden Kral Devlete, İmge, Ankara, 2008.
  • AĞAOĞULLARI Mehmet Ali ve KÖKER Levent. Kral-Devlet ya da Ölümlü Tanrı, İmge, Ankara, 2009.
  • AĞAOĞULLARI Mehmet Ali ve KÖKER Levent. İmparatorluktan Tanrı Devletine, İmge, Ankara, 2011.
  • BATES, David. “Political Theology and the Nazi State: Carl Schmitt’s Conception of the Institution”, Modern Intellectual History (içinde), 3,3. (s-415-442), 2006.
  • BRETT, Annabel. Marsilius of Padua: The Defender of the Peace, Cambridge University Press, New York, 2005.
  • CASSIRER, Ernst. Devlet Efsanesi: İnsan Üstüne Bir Deneme, çev. Necla Arat, Say, İstanbul, 2005.
  • D’ENRTEVES, Alessandro Passerin. “Devlet Kavramı”, Cemal Bali Akal (der), Devlet Kuramı (içinde), Dost, Ankara (s. 193- 215), 2005.
  • ERÖZDEN, Ozan. “Makyavelizm, Hikmet-i Hükümet ve Modern Devlet”, Cemal Bali Akal (der), Machiavelli: Machiavelli, Makyavelizm ve Modernite (içinde), Dost, Ankara, 2012 (s. 63-81), 2012.
  • MAIRET, Gerard. “Padova’lı Marsilius’tan Louis XIV’e Laik Devletin Doğuşu”, çev. Cemal Bali Akal, Cemal Bali Akal (der), Devlet Kuramı (içinde), Dost, Ankara (s. 215-245), 2005.
  • MORENO-RIANO, Gerson ve NEDERMAN, Cary J. “Marsilius of Padua’s Principles of Secular Politics”, Gerson Moreno-Riano ve Nederman (der), A Companion to Marsilius of Padua (içinde), Academic, Danvers (s. 117-139), 2011. Cary J. Brill PENNINGTON, Kenneth. The Prince and the Law 1200-1600: Sovereignty And Rights in Western Legal Tradition, University of California Press, Los Angeles, 1993.
  • SCHMITT, Carl. (2005) Siyasi İlahiyat: Egemenlik Kuramı Üzerine Dört Bölüm, çev. Emre Zeybekoğlu, Dost, Ankara, 2005.
  • VANDRUNNEN, David. Natural Law and the Two Kingdoms: A Study in the Development of Reformed Social Thought, Wm. B. Eerdmans, Michigan, 2010.