EĞİTİMİN BİR GELECEĞİNİN OLABİLMESİNİN ONSUZ OLAMAYACAK ÖNKOŞULU OLARAK ETİK İLİŞKİ VE ETİK İLİŞKİNİN BİLGİSİ

Diğer eğitim alanları bir kenara bırakıldığında okul eğitiminin niteliğinin öğretmen ile öğrenci arasındaki karşılıklı iletişimin niteliğiyle doğrudan bağlantılı olduğu söylenebilir. İlişki ne denli çok karşılıklı bir iletişime sahipse eğitim de o denli daha üretken ve zengin bir yapıya sahip olur. Karşılıklı iletişim bağlamında günümüzdeki eğitimin yapısına bakıldığında ise, eğitimdeki karşılıklığın geçmişe göre daha sorunlu bir dönemde olduğu görülür. Bu karşılıklı iletişimi artırmanın bir yolu bulunmadığı durumda eğitimin bir geleceğinin olması olanaklı görünmemektedir. Bu noktada Kuçuradi’nin anladığı anlamda ontolojik –antropolojik temeldeki bir etik ilişki anlayışının bir iş görebileceği ileri sürülebilir. Çünkü Kuçuradi’de etik ilişki, toplumsal ilişkilerin temelini oluşturan cinsiyet, yaş, din, dil, ırk vb. dışında, kişiyi parçalanamaz bir bütünlük olarak, yani her şeyden önce insan olarak gören bir anlayış temelinde kurulan ilişkidir. Bu bağlamda, nitelikli bir eğitim ilişkisi için eğiticinin, öğretmenin böylesi bir ilişkinin bilgisine sahip olması onsuz olamayacak bir ön koşul olmaktadır.

ETHICAL RELATIONSHIP AND KNOWLEDGE ON ETHICAL RELATIONSHIP AS AN INDISPENSABLE PREREQUISITE FOR EDUCATION TO HAVE A FUTURE

When other educational fields are put aside, it can be claimed that the nature of school education is directly linked with the nature of mutual communication between the tutor and tutee. The more mutual communication has the relationship; the education shall be more productive and have rich content. When the structure of todays’ education is considered within the context of mutual communication, it can be observed that mutuality of education is passing through a more turbulent period than ever. It seems not possible for education to have a future when a method to improve this communication could not be devised. At this point, one can assert that an ethical relationship understanding with an onthological-anhtropological basis, as Kuçuradi understands, may operate. Because, ethical relationship, as Kuçuradi considers, is a relationship founded based on an understanding that, other than gender, age, religion, language, race etc. which are the basis of social relationships, considers persons as an indivisible integrity namely as human, above all. Within this context, it becomes an indispensable prerequisite for a tutor, the trainer, to possess such knowledge of relationship to build up a qualified educational relationship.

___

  • Kuçuradi İoanna, Çağın Olayları Arasında (Among the Events of the Era) Ayraç Yayınevi, Ankara 1997
  • Kuçuradi İoanna, Etik (Ethics), Türkiye Felsefe Kurumu, Ankara 1999
  • Lyotard Jean-François, The Postmodern Condition: A Report on Knowledge Translation from the French by Geoff Bennington and Brain Massumi Foreword by Fredric Jameson, Theory and History of Literature Volume 10, Manchester University Press, Manchester 1983
  • Tepe Harun, Ethics in Turkey, (The Proceedings of the Twenty-first World Congress of Philosophy: Philosophy Facing World Problems. Volume 13. Editor: İoanna Kuçuradi), Philosophical Society of Turkey, Ankara 2007