EDWARD SAID’İN METODOLOJİSİNDE SÖYLEM-İDEOLOJİ İLİŞKİSİ

Bu çalışmada, Edward Said’in kolonyal söylem incelemelerinin temelini atan çalışması Oryantalizm çerçevesinde, üretilen bilginin iktidarla olan derin ilişkisi, kurumların, hükümetlerin, sözcük dağarcıklarının metinler aracılığıyla gerçekliğin bizatihi kendisini yaratmasını sağlayan söylemle olan bağlantısı ve bütün bunların sonucunda oryantalizm denilen akademik disiplinin içerisinde üretilen temsil sistemleri Said’in oryantalizm tartışmasını farklı eleştirel bir boyuta taşımasını sağlayan metodolojik tercihleri ekseninde ele alınmıştır. Genelde nesnellik atfedilen akademik bir disiplinin varlığını simgeleyen oryantalizm, Said ile birlikte iktidarın temsil biçimine, Batılı bilgi birikiminin Doğu’ya egemen olma sürecine gönderme yapan özgül güce sahip bir kavrama dönüşmektedir. Said’in söz konusu metodolojik tercihleriyle şekillenen girişiminde oryantalizm, postyapısalcılığın “metin” ve “söylem” kavramlarıyla yeniden ele alınan ideolojik düzlemde, sadece ötekine ilişkin bilginin bir taşıyıcısı olmaktan çıkıp, bizzat yaratıcısı olarak belirlenmektedir.

DISCOURSE-IDEOLOGY RELATION IN EDWARD SAID'S METHODOLOGY

In this study, the deep relation between the produced knowledge and power, the connection between knowledge and the discourse which enabled the creation of the reality itself through the rhetoric of institutions and governments, and as a result of all these the representation systems produced within the academic discipline of what is called Orientalism has been discussed within the scope of Edward Said’s Orientalism which established the basis of colonial studies and within the axis of Said’s methodological preferences which took his argument of orientalism to a whole new critical level. With the foundation of intricate dominance line between the East and the West, by investigating the ruling powers behind ideas, cultures and histories, the present dissertation focuses on Foucault’s different ways of making discourses which the West has attempted to do in the East in terms of relation between power and/or knowledge.

___

  • Bakhtin, M. Karnavaldan Romana: Edebiyat Teorisinden Dil Felsefesine Seçme Yazılar, (Der. Sibel Irzık), Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2001.
  • Barthes, B. Yazının Sıfır Derecesi, (Çev. Tahsin Yücel), Metis Yayınları, İstanbul 2006.
  • Baudelaire, C. The Painter of Modern Life and Other Essays, (Ed. and Trans. Jonathan Mayne), London: Phaidon, 1965.
  • Bernstein, R. J. Habermas and Modernity, Oxford 1985.
  • Chomsky, N. American Power and the New Mandarins, Pantheon Books, New Press, New York 2002.
  • _______________, Syntactic Structures, The Hague: Mouton. Reprint. Berlin and New York 1985.
  • Coward, R.-Ellis, J. Dil ve Maddecilik, (Çev. Esen Tarım), İletişim Yayınları, İstanbul 1985
  • Dabashi, H. Post-Orientalism: Knowledge and Power in Time of Terror, Transaction Publishers, New Brunswick 2009.
  • Dant, T. Knowledge, Ideology and Discourse: A Sociological Perspective, Routledge, London 1991.
  • Deleuze, G. Sean Hand, Foucault, Continuum International Publishing Group, London 1999.
  • Eagleton, T. Eleştiri ve İdeoloji: Marksist Edebiyat Teorisi Üzerine Bir Çalışma, (Çev. Savaş Kılıç), İletişim Yayınları, İstanbul 2009.
  • Eco, U. A Theory of Semiotics, Indiana University Press, Bloomington 1976.
  • Er, S. E. Gilles Deleuze’ün Fark Felsefesi: (Bergson, Nietzsche ve Spinoza Okuması), (Doktora), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum 2011.
  • Foucault, M. Dicipline and Punish: The Birth of the Prison, (Trans. Alan Sheridan), New York: Pantheon 1977.
  • _______________, Hapishanenin Doğuşu, (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay), İmge Kitabevi Yayınları, İstanbul 1992.
  • _______________, “Prison Talk”, Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings, içinde, (Der. Colin Gordon), Brighton: Harvester Press, 1980.
  • Habermas, J. The Philosophical Discourse of Modernity, Oxford, 1987.
  • Harvey, D. Postmodernliğin Durumu: Kültürel Kökenlerin Değişimi, (Çev. Sungur Savran), Metis Yayınları, İstanbul, 2006.
  • Horkheimer, M. Adorno, T. Aydınlanmanın Diyalektiği: Felsefi Fragmanlar, (Çev. Nihat Ülner- Elif Öztarhan), Kabalcı Yayınları, İstanbul 2010.
  • Küçükalp, K. “Edward W. Said’in Şarkiyatçılık Düşüncesinin Felsefî Arkaplanı”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt:12, Sayı:1, 2003, (ss. 269-278).
  • Loomba, A. Kolonyalizm Postkolonyalizm, (Çev. Mehmet Küçük). Ayrıntı Yayınları, İstanbul 2000.
  • Mardin, Ş. “Operasyonel Kodlarda Süreklilik, Kırılma ve Yeniden İnşa: Dün ve Bugün Türk İslami İstisnacılığı”, (Çev. Birgül Koçak), Dün Bugün Yarın: İdeolojiler 4, Doğu Batı, Yıl:8, Sayı:31, Şubat, Mart, Nisan-2005.
  • McDonnel, D. Theories of Discourse: An Introduction, Oxford: Basil Blackwell, 1986.
  • Norris, C. “Deconstruction Against Itself: Derrida and Nietzsche”, Diacritics, vol. 16, no. 4, Winter 1986, (ss. 61-69).
  • Piaget, J. Yapısalcılık, (Çev. Ayşe Şirin Okyayuz Yener), Doruk Yayınları, Ankara 2008.
  • Rızvanoğlu, E. Söyleşimcilik, Metinlerarasılık: Bakhtin, Kristeva, Barthes, (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi), Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara 2007
  • Rosennau, P. M. Post-Modernizm ve Toplum Bilimleri, (Çev. Tuncay Birkan), Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara 1998.
  • Said, E. Başlangıçlar, Niyet ve Yöntem, (Çev. Ferit Burak Aydar), Metis Yayınları, İstanbul 2009.
  • _______________, Hümanizm ve Demokratik Eleştiri, (Çev. Osman Akınhay). Agora Yayınları, İstanbul 2005.
  • _______________, Kış Ruhu, (Çev. Tuncay Birkan). Metis Yayınları, İstanbul 2006.
  • _______________, Şarkiyatçılık: Batı’nın Şark Anlayışları, (Çev. Berna Ülner). Metis Yayınları, İstanbul 2006.
  • _______________, “The Clash of Ignorance”, (Ed. Michelle Webber-Kate Bezanson), Rethinking Society in the 21st Century: Critical Readings in Sociology, Canadian Scholars’ Press Inc., Canada 2008, (ss. 333-338).
  • Salusinszky, I. “Geoffrey Hartman”, Criticism in Society: Interviews with Jacques Derrida, Northrop Frye, Harold Bloom, Geoffrey Hartman, Frank Kermode, Edward Said, Barbara Johnson, Frank Lentricchia, J. Hilles Miller, (Ed. Imre Salusinszky), Taylor & Francis, New York 1987.
  • Sözen, E. Söylem: Belirsizlik, Mübadele, Bilgi/Güç ve Refleksivite, Paradigma Yayınları, İstanbul 1999.
  • Summer, W. G. Folkways, New York: Ginn, 1906.
  • Yavuz, Y. Modernleşme, Oryantalizm ve İslam, Boyut Kitapları, İstanbul 1999.
  • Yıldırım, A. K. “Edward Said’in Düşüncelerine Eleştirel Bir Bakış”, Doğu Batı Oryantalizm II, Sayı:20, 2002.
  • Walia, S. Edward Said ve Tarih Yazımı, (Çev. Gürol Koca). Everest Yayınları, İstanbul 2004.
  • White, H. “The Value of Narrativity in The Representation of Reality”, Knowledge and Postmodernism in Historical Perspective, Routledge, London 1996, (ss. 395-407).