Arşiv Belgeleriyle Dârülelhan

Dârülelhan, Osmanlı Maârif Nezareti bünyesinde açılmış olan ilk resmi müzik okuludur. Tâlîmatnâme, ders programları, okul binası ve eğitim kadrosu gibi gerekli düzenlemelerin bir kaç ayda tamamlanmasının ardından 1916 yılında faaliyete başlamıştır. Osmanlı İmparatorluğu, Dârülelhan’ın kurulduğu yıllarda I. Dünya Savaşı’nı kaybetmek üzeredir. Bu nedenle Dârülelhan’ı Avrupa’daki müzik okullarından ayıran en önemli özelliklerden biri, devletin büyük sıkıntılar içinde olduğu bir dönemde kurulmuş olmasıdır. Savaşın ağır şartlarında yeni kurulmuş bir konservatuvar olarak eğitime başlayan Dârülelhan, Türk müzik eğitiminde önemli bir rol üstlenmiştir. “Nağmeler Evi” anlamına gelen Dârülelhan, Türk müzik eğitimimize kazandırmış olduğu yöntem, program, icra disiplini ve notasyon çalışmaları ile günümüz konservatuvarlarına örnek teşkil etmiş ve Avrupa’da yürütülmekte olan müzik eğitimi yöntemlerinin ülkemizde uygulanması sağlamıştır. Özellikle Türk müziği eğitim sistemine pedogojik yaklaşım ve sistemli çalışmalar getirmiş olan Dârülelhan, klasik Türk müziğinin gelecek kuşaklara aktarılmasında önemli bir rol üstlenmiştir.

Dârülelhan in Archive Documents

Dârülelhan is the first official music school opened under the Ottoman Ministry of National Education This the school opened in 1916, after completing the necessary arrangements such as legislation, curriculum, school building, and appointment educational staff in a few months. When Dârülelhan was founded, the Ottoman Empire was about to lose World War I. Therefore, one of the most important characteristics distinguishing Dârülelhan from music schools in Europe is that the state was established in a time of great difficulty. Dârülelhan, which started training as a newly established conservatory under severe conditions of war, played an important role in Turkish music education. Dârülelhan, which means “house of melodies”, has set an example for today’s conservatories with the method, program, performance discipline, and notation studies that it has brought to our Turkish music education and has enabled the implementation of music education methods in Europe. It has played an important role in passing classical Turkish music to future generations thanks to the pedagogical approach and systematic studies that it has brought to the Turkish music education system in particular.

___

  • Bardakçı, M. (1995). Refik Fersan ve hatıraları. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Darülelhan Mecmuası. (1340/1924-1925). İstanbul: Evkaf-ı İslamiye Matbaası.
  • --Dergah (C. III.). (1337-1339/1921-1923). İstanbul.
  • Ergin, O. (1942). Türkiye maârif tarihi. İstanbul: Osmanbey Matbaası.
  • Musiki Muallim Mektebi Talimatnamesi. (1341/1925). İstanbul: Vatan Matbaası.
  • Özcan, N. (2007a). Ahmed Irsoy. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi içinde (C. 19, s. 133-134) İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Merkezi.
  • Özcan, N. (2007b). Rahmi Bey. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi içinde (C. 34, s. 422-423) İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Merkezi.
  • Özden, E. (2015). Osmanlı Maârifi’nde mûsikî. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
  • --Takvim-i Veka-yi. (1917/1335). 15 Ocak-21 Rebiü’l-evvel Sayısı.
  • Toker, H. ve Özden, E. (2013). Osmanlı Devletinde müzik eğitimi veren önemli kurumlar. Rast Müzikoloji Dergisi, 1(2), 107–128.