Gustav Holst’un Gezegenler Süiti Adlı Yapıtının Sembolik İzdüşümü ve Analizi

Gustav Holst (1874-1934) 20. yüzyılın ilk yarısında eserler vermiş ve yaşadığı dönemin müzikal yaklaşımlarının etkisinde kalmış İngiliz besteci ve müzik eğitimcisidir. Yaşadığı dönemin sosyokültürel şartlarından etkilenmiş, müziğinde geleneksel İngiliz halk müziği öğelerini, çeşitli inanışlara ve mitolojilere ait sembolleri kendine özgün bir üslup ile kaynaştırmıştır. Gerek yaşadığı dönemde ve gerekse kendinden sonra gelen bestecilere önemli ölçüde esin kaynağı olmuştur. Bu makale literatür taraması ve araştırma yöntemleri kullanılarak Gustav Holst’un, en önemli yapıtlarından olan Gezegenler Süiti adlı eserini yazarken esinlendiği sembolizmin araştırılmasını ve bu sembolizmi bestecinin eserine nasıl yansıttığının incelenmesini konu edinir. Makalede Gustav Holst’un yaşamı, müzikal anlayışı ve müzikal anlayışına etki eden unsurlar irdelendikten sonra bestecinin Gezegenler Süiti adlı eserinin ortaya çıkışına etki eden unsurlar incelenmiş ve eserin içerdiği sembolizmin müzikal analiz yapılmıştır. Semboller gibi soyut kavramların ve düşüncelerin, eser bestelemede temel müzikal malzeme olması açısından, Gezegenler Süiti oldukça önemli bir örnektir. Söz konusu eserin içindeki sembolizmin ve bu sembolizmin eserin oluşumundaki yerinin incelenmesinin, besteleme yöntemlerinde düşünsel öğelerin yerinin saptanması yönünde önemli olacağı öngörülmektedir.
Anahtar Kelimeler:

Holst, Gezegenler Süiti, Sembolizm

The Symbolical Projection and Analysis of Gustav Holst’s the Planets

Gustav Holst (1874-1934) is an English composer and music educator who was active during the first half of the 20th century. Being influenced by the current musical approaches and socio-cultural conditions of his time, he combined traditional English folk music elements and the symbolic language of various religions and mythologies to create an authentic style. He was a very inspirational figure among his peers and also for future composers. The aim of this article is to research the symbolism which inspired Gustave Holst to compose his milestone work The Planets and to analyze how this symbolism was reflected throughout his work. Discussions on Gustav Holst’s life, his musical approach and the elements that impacted it are followed by a musical analysis of all the movements of The Planets, alongside their symbolism. The Planets is a very important example of how abstract concepts like symbols and thoughts can be fundamental musical materials in a composition. It is predicted that an analysis of the symbolism in this work and its role in the creation process will be important in determining the importance of intellectual elements in compositional methods.

___

  • Agizza, R. (2006). Antik Yunan’da mitoloji, masallar ve söylenceler. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Arnason, H. H. (1998). History of Modern art: painting, sculpture, architecture, photography (Vol. 4). New York: Harry N. Abrams, Inc.
  • Britannica, T. E. (2008, Haziran 25). Horoscope. Retrieved Şubat 6, 2019, from Encyclopædia Britannica: https://www.britannica.com/topic/horoscope
  • Britannica, T. E. (2018, 09 17). Gustav holst. (Encyclopædia Britannica, inc.) Retrieved 12 07, 2018, from Encyclopædia Britannica: https://www.britannica.com/biography/Gustav-Theodore-Holst.
  • Campbell, B. F. (1980). Ancient wisdom revived: a history of the theosophical movement. Berkeley: University of California Press.
  • Capell, R. (1928, Aralık 1). Gustav holst: notes for a biography (I). Musical times.
  • Cotterell, A. (1996). The encyclopedia of mythology. Londra: The Hermes House .
  • Douglas, A. (1991). The tarot-the origins, the meaning and uses of the cards. Londra: Sheridan Douglas Press.
  • Encyclopedia, N. W. (2016, Nisan 2016). Astrology. Retrieved Şubat 6, 2019, from New World Encyclopedia: http://www.newworldencyclopedia.org/p/index.php?title=Astrology&oldid=995443
  • Gombrich, E. H. (1958). The story of art. Londra: Phaidon.
  • Head, R. (1983). Holst - astrology and the modernism in “the planets”. Tempo, New Series, 187, 15-22.
  • İlyasoğlu, E. (1999). Zaman içinde müzik (Vol. 5). İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık ve Ticaret Sanayi A.Ş.
  • Jones, B. (2013). Dictionary of world biography. Canbera, Australia: Anu Press.
  • Lambourn, D. (1987). Henry wood and schoenberg. Musical Times, 128 (1734), 422-427.
  • Leo, A. (1912). The art of synthesis. Londra: Modern Astrolgy Office, Imperial Buildings, Ludgate Circus E.C. Luce, J. D. (2005). Roman myth. The Classical World, 98 (2), 202-205.
  • Mary Beard, J. N. (1998). Religions of Roma: A history. Londra: Cambridge University Press.
  • Melton, J. G. (2015, Şubat 25). Theosophy. Retrieved Şubat 7, 2019, from Encyclopædia Britannica: https://www.britannica.com/topic/theosophy
  • Merriam-Webster, https://www.merriam-webster.com/dictionary/meditation. (n.d.). Retrieved 2 15, 2019.
  • New World Encylopedia, C. (2017, 7 20). Gustav holst. (New World Encyclopedia) Retrieved 12 5, 2018, from New World Encyclopedia: http://www.newworldencyclopedia.org/p/index.php?title=Gustav_Holst&oldid=1005649
  • Perowne, S. (1969). Roman mythology. Londra: Littlehampton Book Services Ltd.
  • Plütarkos. (2013). Plutarch complete works world’s best collection. (W. W. Darryl Marks, Ed.) Londra: Everlasting Flames Publishing.
  • Rosivach, V. J. (1983). Mars, the lustral god. Latomus, 509-521.
  • Vaughan-Williams, R. (1920). Gustav holst I. Music & Letters , 1 (3).
  • Wolfson, E. (2002). Roman mythology. New Jersey: Enslow Publishers.