GELİŞTİRİLMİŞ FAGOT KAMIŞI

Yaşar Üniversitesi tarafından Bilimsel Araştırma Projesi (BAP) kapsamında fonlanan “Fagot Kamışının Geliştirilmesi Projesi” adlıprojenin bilimsel çıktılarından birisi olan makalenin konusu, fagot enstrümanında standart .l.ülerin dışında özel formlar ve .l.ülerle yeni birstilde kamış üretilmesidir. Bu yeni stil kamışı üretmekteki amaç, fagotta daha parlak sesler elde etmek; böylece enstrümanın günümüze kadarolan kullanımının dışında, fagotta yeni ses renklerini ortaya çıkarmaktır. Ayrıca fagotta elde edilmesi nispeten zor olan tiz seslerin, yeni stilkamış sayesinde icracıyı yormadan rahatlıkla ve doğru entonasyonda çıkmasının sağlanması amaçlanmıştır.Bu amaç kapsamında, farklı özelliklere sahip 865 farklı fagot kamışı üretilmiştir. Bu fagot kamışlarının imalatında yedi farklı değişkenbulunmuştur. Üretilen kamışlar, ilk aşamada profesyonel fagot sanatçıları tarafından denenmiş ve bir anket aracılığıyla değerlendirilmiştir.Ön değerlendirme olarak adlandırılan bu aşamanın sonunda, denenen ürüne en yüksek fiyatın verildiği 72 fagot kamışı seçilmiştir. Buseçimde, dört farklı kamış türü için seçim yapılmış, ön değerlendirme sonucunda başarılı bulunan fagot kamışları listelenmiştir.Farklı kamış türleri için yapılan seçim sonrasında, her bir grup farklı bir kuruma olmak üzere gönderilmiş ve bu kurumlarda profesyonelfagot icracılarının fagot kamışlarını değerlendirmesi sağlanmıştır. Satış fiyatı yüksek olan numunelerin belirlenmesinin ardından, müşteri talebine göre solo eserler, oda müziği ve orkestra eserleri için hangi fagot kamışının üretilmesi gerektiği araştırılmıştır.

Enhanced Bassoon Reed

One of the scientific outputs of the project “The Development of Bassoon Reed Project” funded by Yaşar University ScientificResearch Project (SRP) is the production of reed in a new style with special forms and dimensions outside the standard measurements in thebassoon. The purpose in producing this new style reed is to get brighter sounds in the bassoon; thus, to reach new sound colors outside theuse of the instrument until today. It is also aimed to ensure that the high-pitched sounds that are relatively difficult to obtain in the bassooncan be easily and accurately introduced in the intonation without distracting the performer.For this purpose, 865 different bassoon reeds with different characteristics were produced. Seven different variables were found in theproduction of these bassoon reeds. The produced reeds were first tried by professional bassoon artists and evaluated through a questionnaire.At the end of this stage called pre-evaluation, 72 bassoon reeds which were given the highest price were selected. In this selection, fourdifferent types of reed were selected and the pre-evaluation of the successful reeds were listed.After the selection of different species of reed, each group was sent to a different institution and professional bassoon performers wereable to evaluate bassoon reeds in these institutions. After determining the samples with high sales prices, which bassoon reed should be produced for solo works, chamber music and orchestral works according to customer demand was elaborated.

___

  • Ewel, T. (2017). Teaching the Beginning Bassoonist. Erişim adresi http://www.2reed.net/Ewell Articles/BeginningBassoonist_DR23_2.pdf
  • Griswold, H. E. (2014). Reed Making Etienne Ozi (1754-1813) Erişim adresi http://www.archive.li/2zp0T
  • Hopa, E. (2010). Kamış Yapımının Fagotun Performansı Üzerindeki Etkileri. (Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). Anadolu Üniversitesi, GSE, Eskişehir.
  • Lawrence, J. I. (1976). A History Of Bassoon Reed-Making From the Late 17th Century to the Late 19th Century, The Journal of the International Double Reed Society, 4.
  • Lotsch, H. (1977). İzgotovlenie Trostey Dlya Fagota. Çev. Klimov Vladimir, Moskova: Bilimsel-Teknik Literatür ve Evrak Yayınları.
  • Özkan, S. (2010). Alman ve Fransız Ekollerinin Gelişim Süreci. (Yayınlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). Anadolu Üniversitesi, GSE, Eskişehir.
  • Popkin, M., Glickman, L. (2013). Bassoon Reed Making. 4.bs., ABD, Sherwin-Dodge Yayınları.
  • Schillinger, C. (2016). Bassoon Reed Making. ABD: İndiana Üniversitesi Yayınları.
  • Terohin, R. (1981). Shkola İgrı Na Fagotte. Moskova: Muzıka Yayınları.
  • Terohin, R. Apatskiy, V. (1988). Metod Igri Na Fagote. Moskova: Muzika Yayınları.
  • Topol, A. (1990). Izgotovlenie Trostey Dlya Fagota. Leningrad: Leningrad Yayınları.
  • Üzülmez, H. O. (2016). Fagot Kamışı Yapımında Kullanılan Kargı Malzemesi Islanma Sürecinin Çalıma Etkisi.
  • (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, GSE, Ankara.