Bir kurum ve eğitimi örneği olarak ahilik teşkilatında eğitim

Eğitim bir toplumun güçlü olmasını, nitelikli, aydın insanların oluşmasını sağlayan en önemli araçtır. Eğitim ulusal kalkınmayı, ilerlemeyi, bağımsızlığı ve özgürlüğü, refahı sağlamanın en etkili yollarından biridir. Şu an içinde bulunduğumuz çağın bilgi çağı olması da eğitim konusunu daha güncel olmasını, daha önem verilmesini sağlamıştır. Geçmiş yıllarda eğitim yalnızca bir meslek ve iş sahibi olmanın yolu olarak görülürken bugün eğitim hayatın her alanında oldukça önemli bir yer tutmuş yaşam boyu öğrenme gibi eğitimle ilgili yeni kavramlar türemiştir. Sosyal bilimler alanının önemli bir disiplini olan kamu yönetimi son dönemlerde yaşanan gelişmelere bağlı olarak personel alımından emekliliğe kadar hizmet öncesi hizmet içi gibi birçok eğitimlerin yapılmasını, yeni yaklaşımlarla kamu yönetimi alanının yeniden yorumlanması ihtiyacını doğurmuştur. Bu sebeple kamu yönetiminde stratejik planlamalar, insan kaynakları gibi birimlere bu doğrultuda personel eğitimine verilen önem artmıştır. Yapılan çalışmada Türk sosyal, kültürel ve daha birçok alan için temel oluşturan, Ahi Evran'ın XIII. yüzyılda kurduğu ahilik teşkilatında eğitim konusunun ele alınışı incelenmiştir. Çalışmanın amacı günümüzdeki yenilikleri, değişiklikleri, gelişimleri veya eksiklikleri daha iyi görebilmek adına asırlar öncesine ait olan ahilik teşkilatında eğitimin önemi, nasıl yapıldığını ele almaktır. Çalışmada literatür taraması yöntemi kullanılmıştır. Yapılan incelemeler göstermiştir ki ahilik teşkilatında iş eğitimi hem teorik hem pratik olmak üzere verilmiş, öğrenme ve beceri geliştirme odak noktası olmuş, bunu yaparken sadece kişisel değil toplumsal alan da ihmal edilmemiş ve ahlak, sevgi, dayanışma, birlik, kültür gibi olgulara büyük önem verilmiş. Bugün kamu yönetimi alanında verilen eğitimlerde de geçmişteki bu uygulamaların etkisi görülebilir. Geçmişi anlamak, ele almak, incelemek bugüne ışık tutacaktır.

Example of an institution and education: education in ahi’s organization

Education is the most important tool for a society to be strong, to create qualified, enlightened people. Education is one of the most effective ways of ensuring prosperity, national development, progress, independence and freedom. The fact that the current age is an information age has brought more importance to the issue of education. While education in past years has been seen as the only way to become a profession and business, education today has derived new concepts related to education, such as lifelong learning, which has played an important role in every aspect of life. Public administration, which is an important discipline in social sciences, has necessitated the reinterpretation of public administration with current approaches such as personnel employment, retirement services and education in many fields as a result of recent developments. For this reason, the importance given to the departments such as strategic planning and human resources in public administration and the personnel training in these units have increased. In this study, Ahi Evran, which is the foundation of many fields such as social and cultural, examines the approach of education in the organization of religious affairs in the XIII century. In this direction, the aim of the study is to examine the importance and application of education in order to better understand the innovations, changes, developments or deficiencies of today. The method of the study is literature review. As a result of the examinations, it is not only the personal space, but also the social field, and the importance of morality, love, solidarity, unity and culture. it is given. Today, in the field of public administration, the effects of these practices in the past can be seen. Understanding, understanding, and examining the past will shed light on today. The current education topic is so important, effective and up to date with this study, economic, social, political, cultural and many other areas, which has a very important impact on the labor market, preparing a qualified member, who contributed to the employment of the Ahi It was investigated. In addition, important and important points about education and training methods and curricula are discussed in detail. In the organization of the organization, not only vocational training was given about the work, but also an educational content consisting of information that will prepare people for both social life and the Hereafter.The Ahi organization gave great importance to the sequential education of the individual ready for social life and the Hereafter. For the organization of Ahi, important values such as goodness, benevolence, solidarity, generosity, compassion have been given in order to reflect and reflect on the behavior of the individual in daily life and work. The Ahi organization has given not only professional knowledge to the individual, but also the moral and values education that will guide the behavior and attitudes of the individual in daily life. At the same time, the ahilik organization has developed the application areas where these values can be put into practice as well as the theoretical information such as what these values are and what the content is. In this way, the information is made to become a habit with only applications that have not remained in theory. The environment in which these behaviors are brought to the individual constitutes an important point. Because of the fact that everyone from the master to the apprentice has gained and gained certain values in the organization, this environment has made it easier for the individual to gain behavior. During the period when the organization of Ahilik Organization was born, developed, and according to the needs and demands of those times, many new systems were created in many fields such as administrative, educational, military, cultural and commercial. The difference between the Ahi Organization and all other systems and organizations is to create a worldly and an act of spirituality with the understanding of halka Serving the public Kam. He has a life philosophy for this world as if he will never die, who works for the Hereafter as if he will die tomorrow, and who sees the world as a test site. The Ahi organization also contributed to the character, personality and social development of business and vocational knowledge and education. To train an individual who does not leave righteousness in the best way, who is modest, develops his good habits, devotes himself to the public, loves his guests, guides them towards the people, guides them to a good path, forgives the culprit while there is power and who has a religious sense of shame. has been the main target.

___

Referans1 Akdağ, Ömer ve Meltem Kurtuluş. (2016), Ahilik ve Meslek Ahlakı, KTO Karatay Üniversitesi Yayınevi, Konya. Referans2 Arslan, Hüseyin (2015), Ahilik Teşkilatının Sosyo-İktisadi Yapısı ve Örneklik Değeri, Akademik Bakış Dergisi, S.49, ss.248-271.Referans3 Batuta, İbn-i. (1983). Seyahatname. (Çev. Mümin Çevik). Bilge Kültür Sanat Yayınevi, İstanbul.Referans4 Bayram, Selahattin. (2012), Osmanlı Devleti'nde Ekonomik Hayatın Yerel Unsurları: Ahilik Teşkilatı ve Esnaf Loncaları, İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S.21, ss.81-115.Referans5 Bulut, Ersin. (2009), Anadolu Selçuklu Devleti Zamanında Kurulan Sosyal Müesseselerin Devlet Yönetimine Etkileri, Kars, Kafkas Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. Referans6 Ceylan, Kazım. (2013), Ahilik Türk İslam Medeniyetinde Dünyevi ve Uhrevi Sistem, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Kültür Yayınları, Referans7 Demirpolat, Anzavur ve Gürsoy Akça. (2004). Ahilik ve Türk Sosyo-Kültürel Hayatına Katkıları, Türkiyat Araştırmalar Dergisi, S. 15, ss.355-376.Referans8 Kara, Aysun.(2012), Küreselleşme Sürecine Eleştirel Bir Bakış: Mesleki Gelenekten İş Etiğine Atasözlerinden Reklam Sloganlarına, İstanbul, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. Referans9 Karaman, Ramazan. (2004), Türk Ahi Teşkilatının İşleyişi ve Çorum Tarihinde Ahilik, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, S.1, ss.93-109.Referans10 Karasoy, Yakup (2003). Ahi Kelimesi ve Türk Kültüründe Ahilik, Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, S:15, ss. 355-376. Referans11 Kaya, Umut. (2013). Değerler Eğitiminde Bir Meslek Teşkilatı: Ahilik, Değerler Eğitimi, C. 11, S.46, ss.41-69.Referans12 Kılavuz, Akif, (2004), Ahilik Kurumunda Din ve Ahlâk Eğitimi Anlayışı, I. Ahi Evran-ı Veli ve Ahilik Araştırmaları Sempozyumu, C. II, Kırşehir. Referans13 Kılavuz, M. A. (2005). Ahîlik kurumunda din ve ahlâk eğitimi anlayışı. I. Ahî Evran-ı Veli ve Ahîlik Araştırmaları Sempozyumu içinde (ss. 615-628). Kırşehir: Gazi Üniversitesi Ahilik Kültürünü Araştırma Merkezi Yayınları.Referans14 Kökeni, Arif Hüdai ve Nüket Örnek Büken. (2018), Ahi Evran ve Ahilik ile Hekimlik Ahlakı Üzerine Bir Değerlendirme, Lokman Hekim Dergisi, S.8, ss.54-70.Referans15 Köksal, Mustafa. (2002). Ahilik Kültürünün Dünü ve Bugünü, Işık Eğitim Kültür Hizmetleri Yayınevi. Ankara. Referans16 Özerkman, Necmettin. (2004), Ahiliğin Tarihsel-Toplumsal Temelleri ve Temel Toplumsal Fonksiyonları Sosyolojik Yaklaşımı, Ankara Üniversitesi Dil Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi, S.44, ss.57-78.Referans17 Sultanbeyli Birleşik Esnaf Sanatkarlar Odası Esnaf Portalı, Ahi Birliklerinde Eğitim, Kaynak: http://www.sultanbeylieso.org.tr/ahilik/egitim, Erişim Tarihi: 13.10.2018Referans18 Temel, Hilal. (2007). Ahilik Teşkilatının Halkın Eğitimi ve Öğretimindeki Rolü, Konya, Selçuk Üniversitesi, Sosyal bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi.Referans19 Ünsür, Ahmet. (2017). Ahilik Sisteminde Ahlak Temelli Çalışma İlişkileri ve Günümüz Bakış Açısından Değerlendirilmesi, Yalova Sosyal Bilimler Dergisi, S.8, ss. 90-98.Referans20 Yücel, Ayşe. (1999), Ahilikte Eğitim ve Amaçları, II. Uluslar Arası Ahilik Kültürü Sempozyumu Bildirileri, Kırşehir.